W Polsce powstanie trzeci gazoport? Gaz-System bada rynek

Operator systemu gazowego w Polsce, Gaz-System uruchamia procedurę oceny popytu i przyznana przepustowości (Open Season) dla drugiej jednostki regazyfikującej w Gdańsku. Oznacza to, że planowany w Gdańsku pływający gazoport podwoi swoją moc. W Polsce możemy doczekać się łącznie trzech gazoportów licząc ten w Świnoujściu działający od 8 lat.

Publikacja: 14.07.2023 18:26

W Polsce powstanie trzeci gazoport? Gaz-System bada rynek

Foto: adobestock

Celem procedury Open Season FSRU 2 (druga pływająca jednostka regazyfikacyjna LNG) jest potwierdzenie zapotrzebowania na dodatkowe zdolności regazyfikacji poprzez złożenie wstępnych ofert przez zainteresowanych uczestników rynku. Złożone zainteresowanie uzasadni przystąpienie przez Gaz-Systen do realizacji projektu.

Zapotrzebowanie na pierwszy pływający gazoport przeszło najśmielsze oczekiwania, a popyt przekroczył podaż. W marcu 2023 r. przeprowadzono niewiążącą procedurę badania zapotrzebowania na dodatkową zdolność regazyfikacji Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej i jej wyniki wskazały na znaczące zainteresowanie uczestników rynku zwiększeniem zdolności regazyfikacji Terminalu FSRU, a także eksportem gazu w regionie.

Dotychczas planowany przez Gaz-System projekt budowy Terminalu FSRU zakładał umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Zgodnie z komunikatem Gaz-System Faza 2 procedury Open Season dla powyższego projektu pozwoliła na otrzymanie oferty obejmującej 100 proc. usług regazyfikacji.

"Mając powyższe na względzie Gaz-System przystępuje do formalnego uruchomienia procedury Open Season mającej na celu umożliwienie zwiększenia mocy regazyfikacyjnych Terminalu FSRU (FSRU 2)" – czytamy w komunikacie.

Projekt Terminalu FSRU 2 zakłada uruchomienie w rejonie Gdańska, w sąsiedztwie pierwszej jednostki regazyfikacyjnej, drugiej jednostki FSRU, zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG na poziomie 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Pierwszy pływający gazoport miałby być gotowy już za 3 lata. 

Byłyby to dwa pływające gazoporty w regionie Zatoki Gdańskiej o łącznej mocy blisko 11 mld m sześc. Jednocześnie trwa rozbudowa stacjonarnego gazoportu Świnoujściu. Po zakończeniu budowy trzeciego zbiornika jego moc wyniesie 8,3 mld m sześc.

Celem procedury Open Season FSRU 2 (druga pływająca jednostka regazyfikacyjna LNG) jest potwierdzenie zapotrzebowania na dodatkowe zdolności regazyfikacji poprzez złożenie wstępnych ofert przez zainteresowanych uczestników rynku. Złożone zainteresowanie uzasadni przystąpienie przez Gaz-Systen do realizacji projektu.

Zapotrzebowanie na pierwszy pływający gazoport przeszło najśmielsze oczekiwania, a popyt przekroczył podaż. W marcu 2023 r. przeprowadzono niewiążącą procedurę badania zapotrzebowania na dodatkową zdolność regazyfikacji Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej i jej wyniki wskazały na znaczące zainteresowanie uczestników rynku zwiększeniem zdolności regazyfikacji Terminalu FSRU, a także eksportem gazu w regionie.

Gaz
Unia nie chce kupować LNG z Rosji. Umożliwi firmom zrywanie już zawartych kontraktów
Gaz
Chiny przestały kupować amerykański LNG. Na to czekał Kreml
Gaz
Przez większe wydobycie do transformacji
Gaz
Unimot wypłaci większą dywidendę niż przed rokiem. Jest zgoda rady nadzorczej
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Gaz
Trump obniżył ceny gazu dla Europy. To dobry czas na zapełnienie magazynów