Reklama

Decyzje i ograniczenia

Każde przedsięwzięcie polegające na budowie biogazowni wiąże się z obowiązkiem uzyskania przez inwestora decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która w istocie stanowi wyraz akceptacji administracji publicznej zmian w środowisku naturalnym, jakie może spowodować wybudowanie i eksploatacja biogazowni

Publikacja: 28.04.2010 13:27

Decyzje i ograniczenia

Foto: EAST NEWS

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, czyli decyzja określająca środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia uregulowana jest obecnie w art. 71 i nast. ustawy z 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (DzU z 2008 r., nr 199, poz. 1227 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, która weszła w życie 15 listopada 2008 roku.

Do czasu wejścia w życie ustawy problematykę tę regulował inny akt prawny – ustawa z 27 kwietnia 2001 roku — Prawo ochrony środowiska.

Podkreśla się, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach posiada charakter „rozstrzygnięcia wstępnego” względem przyszłego zezwolenia na realizację konkretnej inwestycji i pełni względem niego funkcję prejudycjalną (wyrok NSA z 16.09.2008, II OSK 821/08). Oznacza to, że określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach „środowiskowe warunki realizacji przedsięwzięcia” nie mogą być na dalszych etapach procesu inwestycyjnego modyfikowane, a decyzja o odmowie określenia środowiskowych uwarunkowań i tym samym wyrażenia zgody na realizację określonego przedsięwzięcia przesądza de facto o braku możliwości realizacji określonego przedsięwzięcia w danym miejscu, czasie i na proponowanych warunkach.

Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku inwestycji w biogazownie jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, na obszarze właściwości którego ma się znaleźć inwestycja.

Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczyna się na wniosek inwestora, który do wniosku winien dołączyć raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko), a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił o ustalenie zakresu raportu, załącza się kartę informacyjną przedsięwzięcia (w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane), poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który przedsięwzięcie będzie oddziaływać, wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie obejmujący także obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 205 zł.

Reklama
Reklama

W praktyce najwięcej problemów nastręcza rozstrzygnięcie, czy inwestycja w postaci biogazowi jest przedsięwzięciem mogącym zawsze znacząco oddziaływać na środowisko czy przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Takie rozróżnienie, zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 60 ustawy, miało zostać uregulowane w odpowiednim akcie wykonawczym, który niestety do dzisiaj nie został wydany. W związku z powyższym nadal obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2004 roku w sprawie określania rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (DzU z 2004 r. nr 257, poz. 2573 z późn. zm.). W związku z tym, że powołane rozporządzenie nie zalicza biogazowni wprost do żadnej z powyżej wskazanych kategorii, organ badając, czy zachodzi konieczność sporządzenia raportu i przeprowadzenia POŚ, łącznie bierze pod uwagę cały szereg uwarunkowań rozpatrywanych indywidualnie w stosunku do każdego przedsięwzięcia, m.in. rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, rodzaj i skalę możliwego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Raport o oddziaływaniu na środowisko jest dokumentacją oceniającą wpływ planowanej inwestycji na środowisko na etapie jej realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji. Zadaniem raportu jest wskazanie rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, które zagwarantują dotrzymanie standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Karta informacyjna przedsięwzięcia jest natomiast dokumentem, który zawiera podstawowe informacje o planowanym przedsięwzięciu, takie np. jak: rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia, powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego, informacja o dotychczasowym sposobie ich wykorzystywania i pokryciu nieruchomości szatą roślinną, rodzaj technologii, ewentualne warianty przedsięwzięcia i inne.

Procedura POŚ to postępowanie, które obejmuje weryfikację raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, uzyskanie wymaganych ustawą opinii i uzgodnień, zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu.

Niewątpliwie jest to procedura, która utrudnia inwestorowi przedsięwzięcie, albowiem znacznie wydłuża czas uzyskania decyzji środowiskowej. Na opóźnienie w rozpoczęciu i realizacji przedsięwzięcia, nawet o wiele miesięcy, może wpłynąć w szczególności udział społeczeństwa w postępowaniu. Ustawa przewiduje obowiązek organów administracji publicznej podawania do publicznej wiadomości informacji m.in. o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wszczęciu postępowania i przedmiocie decyzji, która ma być wydana w sprawie, możliwości, sposobu i miejsca składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie 21-dniowy termin ich składania, terminie i miejscu rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa, jeżeli organ administracji prowadzący postępowanie jej przeprowadzenie uzna za uzasadnione. Jednocześnie każdy, na czyją nieruchomość wpływać może oddziaływanie planowanej inwestycji, jest stroną postępowania o wydanie decyzji środowiskowej. Za stronę uznaje się również organizacje ekologiczne, które powołując się na swoje cele statutowe, zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, uczestniczą w nim na prawach strony, co oznacza, że mają one szerokie uprawnienia – począwszy od otrzymania zawiadomienia o wszczęciu postępowania oraz wszelkich czynnościach organu prowadzącego postępowanie, poprzez składanie wniosków dowodowych w toku postępowania, aktywnego udziału w postępowaniu, po złożenie odwołania czy skargi do sądu administracyjnego włącznie.

Właściwy organ wydaje decyzję środowiskową po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został oczywiście uchwalony (art. 80 ust.2 InforŚrodU). W sytuacji gdy planowana inwestycja jest niezgodna z planem, organ wyda decyzję o odmowie wydania decyzji środowiskowej.

Biorąc więc pod uwagę aspekty środowiskowe, w kontekście możliwości realizacji biogazowi, należy każdorazowo rozważyć uwarunkowania wynikające z m.in.:

Reklama
Reklama

? ustawy z 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska (DzU 2008.25.150 z późn. zm.), np. w zakresie standardów emisyjnych z instalacji,

? pozwolenia na wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów z instalacji;

? ustawy z 18 lipca 2001 roku – Prawo wodne (DzU 2005.239.2019 z późn. zm.), np. w zakresie pozwoleń wodnoprawnych,

? ustawy z 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (DzU 2009.151.1220 z późn. zm.), w zakresie możliwości lokalizacji inwestycji,

? ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (DzU 2007.39.251 z późn. zm.), np. w zakresie zezwolenia na prowadzenie odzysku odpadów.

Karolina Osowska-Baranowska, Kancelaria Prawna Skoczyński Wachowiak Strykowski

Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Energetyka
Nowoczesna energetyka potrzebuje inteligentnych sieci dystrybucyjnych
Energetyka
Strategie spółek pozwolą zarobić, ale nie wszędzie
Energetyka
Rząd znów szuka prezesa URE. Jest cicha faworytka
Energetyka
Dziennikarz "Parkietu" i "Rzeczpospolitej" znów najlepszy
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama