Budowa terminalu LNG ubezpieczona na 4,5 mld zł

Dziś konsorcjum firm ubezpieczeniowych podpisało z Polskim LNG umowę ubezpieczenia budowy terminalu na skroplony gaz ziemny w Świnoujściu na kwotę 4,5 mld zł

Publikacja: 08.11.2010 16:00

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Wysokość składki ubezpieczeniowej wynosi 18,5 mln zł, czyli 0,4 proc. całkowitej sumy ubezpieczenia (4,5 mld zł). Ubezpieczającym jest konsorcjum firm składające się z: PZU, TUiR Warta, STU Ergo Hestia, Generali TU, TUiR Allianz, które wyłoniono w publicznym przetargu, w trybie negocjacji z ogłoszeniem.

Budowa pierwszego polskiego terminalu LNG to skomplikowane przedsięwzięcie infrastrukturalne. Składa się na nie kilkadziesiąt obiektów, instalacji i budynków. Tak olbrzymia inwestycja, o wartości blisko 3 mld zł, wymagała szczególnej ochrony ubezpieczeniowej.

– Kluczowe są w tym wypadku dwa elementy. Pierwszy z nich to kwestie związane z ubezpieczeniem ryzyk budowlano-montażowych i transportowych, czyli z samym procesem powstawania poszczególnych elementów terminalu. Druga sprawa to możliwość utraty spodziewanych przychodów – mówi Zbigniew Rapciak, prezes Polskiego.

– Dla ubezpieczyciela taka inwestycja jak terminal LNG to przede wszystkim wyzwanie biznesowe. W Polsce nie było dotąd tego rodzaju przedsięwzięcia, a w całej Europie takich obiektów jest zaledwie kilkanaście – mówi z kolei Witold Jaworski, członek zarządu PZU, przedstawiciel zwycięskiego konsorcjum.

Budowa terminalu LNG została uznana przez polski rząd za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, ponieważ umożliwi nam odbiór gazu ziemnego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie.

Jest to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej. Terminal LNG ma być uruchomiony do 30 czerwca 2014 r.

Wysokość składki ubezpieczeniowej wynosi 18,5 mln zł, czyli 0,4 proc. całkowitej sumy ubezpieczenia (4,5 mld zł). Ubezpieczającym jest konsorcjum firm składające się z: PZU, TUiR Warta, STU Ergo Hestia, Generali TU, TUiR Allianz, które wyłoniono w publicznym przetargu, w trybie negocjacji z ogłoszeniem.

Budowa pierwszego polskiego terminalu LNG to skomplikowane przedsięwzięcie infrastrukturalne. Składa się na nie kilkadziesiąt obiektów, instalacji i budynków. Tak olbrzymia inwestycja, o wartości blisko 3 mld zł, wymagała szczególnej ochrony ubezpieczeniowej.

Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie