Polacy nie mają pojęcia o inteligentnych licznikach

Ponad trzy czwarte Polaków nie wie, czym są inteligentne sieci energetyczne - wynika z przedstawionego przez IBM badania "2011 IBM Global Utility Consumer Survey"

Publikacja: 08.09.2011 17:26

Polacy nie mają pojęcia o inteligentnych licznikach

Foto: Bloomberg

Wyniki analizy wpisują się w światowe tendencje. Badanie wykazało m.in., że wielu konsumentów na świecie nie rozumie, co składa się na cenę energii i nie dostrzega korzyści płynących z zastosowania nowych technologii.

Badanie IBM, którego celem było zbadanie potrzeb odbiorców energii na całym świecie, objęło 10 tys. osób w 15 krajach na całym świecie, w tym z Polski. Wykazało dużą przepaść pomiędzy tym, jaką wiedzą odbiorcy dysponują, a jakiej potrzebują, by zredukować zużycie prądu i czerpać korzyści z inteligentnej energii. Przykładowo, ponad 30 proc. ankietowanych na świecie nigdy nie słyszało terminu "dolar (lub inna waluta) za kWh", zaś ponad 60 proc. nie zna znaczenia terminów takich jak inteligentne sieci oraz inteligentne liczniki.

Podobnie jest w Polsce, gdzie temat inteligentnych sieci energetycznych jest niemal nieznany. Aż 76 proc. polskich respondentów nie wie, czym są inteligentne sieci, zaś znajomość terminu "inteligentny licznik" znajduje się znacznie poniżej średniej światowej. Polacy natomiast deklarują, że dobrze wiedzą, za co płacą. 61 proc. respondentów potrafiło opisać, czym jest taryfa czasowo-strefowa za energię. Jednocześnie 54 proc. Polaków nie orientuje się, czy ich dostawca energii oferuje ekologiczną energię.

Badanie wykazało także ścisły związek pomiędzy wiedzą odbiorców, a oczekiwaniem zmian i akceptacją nowych, inicjatyw energetycznych. 61 proc. respondentów, dysponujących ugruntowaną wiedzą o energii i jej cenach, pozytywnie ocenia plany tworzenia inteligentnych sieci i inteligentnych liczników. Wśród osób z niewielką wiedzą na ten temat, pozytywnie ocenia te plany jedynie 43 proc. osób.

- Odnotowaliśmy znaczny postęp w dziedzinie nowych technologii oszczędzania energii. Jednocześnie wielu odbiorców nie rozumie ofert kierowanych do nich i korzyści, jakie z nich płyną. Tegoroczne badanie wskazuje potrzebę edukacji z użyciem zrozumiałych terminów oraz za pomocą odpowiednich kanałów komunikacji. Ludzie chcą oszczędzać, musimy im tylko pokazać jak to robić - mówi Elżbieta Starakiewicz, Energy & Utilities Business Development Executive w IBM Polska.

Postrzeganie, oczekiwanie i działanie odbiorców energii zmieniło się na przestrzeni ostatnich 4 lat. Pomimo wysiłków energetyków i całego przemysłu, by stworzyć narzędzia oszczędzania energii przyjazne odbiorcom, wielu z nich nadal nie ma informacji lub odpowiedniej motywacji, by dokonywać lepszych wyborów energii.

Wyniki analizy wpisują się w światowe tendencje. Badanie wykazało m.in., że wielu konsumentów na świecie nie rozumie, co składa się na cenę energii i nie dostrzega korzyści płynących z zastosowania nowych technologii.

Badanie IBM, którego celem było zbadanie potrzeb odbiorców energii na całym świecie, objęło 10 tys. osób w 15 krajach na całym świecie, w tym z Polski. Wykazało dużą przepaść pomiędzy tym, jaką wiedzą odbiorcy dysponują, a jakiej potrzebują, by zredukować zużycie prądu i czerpać korzyści z inteligentnej energii. Przykładowo, ponad 30 proc. ankietowanych na świecie nigdy nie słyszało terminu "dolar (lub inna waluta) za kWh", zaś ponad 60 proc. nie zna znaczenia terminów takich jak inteligentne sieci oraz inteligentne liczniki.

Energetyka
Rosnące ceny energii zostaną przerzucone na spółki energetyczne? Jest zapowiedź
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Energetyka
Więcej gazu w transformacji
Energetyka
Pierwszy na świecie podatek od emisji CO2 w rolnictwie zatwierdzony. Ile wyniesie?
Energetyka
Trump wskazał kandydata na nowego sekretarza ds. energii. To zwolennik ropy i gazu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Energetyka
Bez OZE ani rusz