W 2023 roku biznes nie otrzyma już pomocy za wysokie koszty energii i gazu

Mimo że energochłonne firmy nie wykorzystały pełnej puli rekompensat za wysokie koszty energii i gazu, które pojawiły się w ubiegłym roku, ponownego naboru już w tym roku nie będzie.

Publikacja: 07.04.2023 03:00

W 2023 roku biznes nie otrzyma już pomocy za wysokie koszty energii i gazu

Foto: Adobe Stock

Mimo zakończenia programu wsparcia dla branż energochłonnych i faktu, że nie wykorzystano wszystkich funduszy, jakie były do dyspozycji w jego ramach – nowego naboru dla firm nie będzie, choć są plany na program w 2024 r.

Nabór wniosków dla firm z sektorów energochłonnych. uruchomiono na początku lutego br. Dystrybutorem pomocy był Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r.” został opracowany na podstawie ustawy autorstwa Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT) o zasadach realizacji programów wsparcia firm w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022–2024.

W ramach programu w marcu br. wsparcie trafiło do 208 podmiotów z sektorów energochłonnych, wśród których znalazło się 14 firm mikro- i małych, 55 średnich i 139 dużych. Łączna kwota pomocy wyniosła 2,409 mld zł. Największymi beneficjentami są m.in. spółki z Grupy Azoty (234 mln zł), Huta Cynku „Miasteczko Śląskie” (100 mln zł), ArcelorMittal Poland (207 mln zł), Anwil (118 mln zł), Cerrad (110 mln zł), Huta Łaziska (149 mln zł). Część wniosków – jak tłumaczy NFOŚiGW – z przyczyn formalnych odrzucono, a część dotacji wynikających z zakwalifikowanych wniosków zredukowano.

Z kolei, jak tłumaczy resort, pierwszy program miał na celu skierowanie wsparcia do najbardziej potrzebujących branż – tych, w których występuje bardzo duże zużycie prądu i gazu w procesach produkcyjnych, a jednocześnie są one narażone na konkurencję ze strony firm spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. – Udzielona kwota powinna wpłynąć na płynność finansową objętych pomocą firm i możliwość dalszej produkcji – podkreśla resort, którego zdaniem program spełnił swoje cele.

Odnosząc się do naszego pytania, dotyczącego blisko 2,6 mld zł, której to kwoty nie wykorzystano, resort wskazuje wprost, że ponownego naboru w programie – dotyczącym kosztów poniesionych w 2022 r. – nie będzie.

MRiT pracuje za to nad programem, który obejmie koszty poniesione w 2023 r. W tym programie grono beneficjentów powinno być szersze, ponieważ planowane jest uwzględnienie większej liczby branż.

Biorąc pod uwagę ceny energii, wsparcie będzie potrzebne. Ceny, co prawda, spadają rok do roku, ale nadal są najwyższe – a ceny hurtowe są wyższe od średniej UE. Jak wynika z danych opracowanych przez firmę doradzczą Energy Solution, średnia cena energii na rynku dnia następnego w marcu w UE spadła o 20,5 proc. miesiąc do miesiąca i wyniosła 105,7 euro/MWh.

W Polsce średnia cena energii w marcu była niższa o 13,7 proc. m./m., kosztowała 121,20 euro/MWh. Średnia cena w UE dla kontraktu rocznego spadła w marcu miesiąc do miesiąca o 10,5 proc. i wyniosła 133,28 euro/MWh. W Polsce zaś średnia cena w marcu wyniosła 157,77 euro/MWh i była o ok. 8,3 proc. niższa od tej w lutym. W każdym więc rodzaju popularnych kontraktów na zakup energii jej cena w Polsce jest wyższa niż w innych krajach UE.

Ceny Energii
Ustawa o cenach energii bliżej przyjęcia przez rząd. Kto zapłaci za obniżenie taryf?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Ceny Energii
Trend spadkowy przełamany. Ceny energii elektrycznej na przyszły rok rosną
Ceny Energii
Kto odpowiada za braki rekompensat za mrożenie cen prądu?
Ceny Energii
Awantura o bon energetyczny. Poszło o przepisy projektu ustawy
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Ceny Energii
Odmrożenie cen energii oznacza skok czynszów. Ale jest ratunek