Rosjanie pewni polskiej zgody

materiały prasowe

Szef rady dyrektorów Gazpromu nie ma wątpliwości, że projekt Nord Stream-2 dostanie zgodę Polski. Jest ona wymagana do rozpoczęcia budowy.

„Ona (zgoda – red.) obowiązkowo będzie… Myślę, że strona polska powinna wszystko uzgodnić” – stwierdził Wiktor Zubkow, były wicepremier a teraz przewodniczący rady dyrektorów Gazpromu. Dziennikarze pytali o szanse na zgodę Polski na rozbudowę gazociągu po dnie Bałtyku, podała agencja Prime.

Polska, Litwa, Łotwa i Estonia to kraje z którymi spółka Nord Stream 2 AG musi uzgodnić budowę (dostać zgodę) z powodu możliwego wpływu kolejnej podmorskiej rury na środowisko w wodach terytorialnych i nabrzeżach wymienionych państw. W minionym tygodniu Jens Miller rzecznik spółki Nord Stream-2 AG oświadczył, że Polska i republiki bałtyckie „nie zdołają zablokować projektu tylko dlatego, że nie chcą, by był realizowany”.

Kraje przez których strefy ekonomiczne przejdzie trasa gazociągu (Niemcy, Szwecja, Dania i Finlandia), muszą ocenić projekt i podzielić się tymi informacjami z sąsiadami, których środowisku może zagrozić budowa i eksploatacja gazociągu. Chodzi tu o siebie nawzajem oraz właśnie o Polskę i republiki bałtyckie.

Wniosek trafił do UOKiK.  Niedawno urząd po raz drugi odłożył rozpatrzenie wniosku. Zdaniem wiceprezesa Gazpromu Aleksandra Miediwiediewa Polacy specjalnie opóźniają wydanie decyzji.

Nord Stream 2 to spółka, która ma się zająć rozbudową gazociągu. Ma nim popłynąć do Niemiec 55 mld m3 gazu rocznie co daje w sumie czterema nitkami 110 mld m3 rocznie.

W spółce Gazprom ma 50 proc. udziałów a  austriacki OMV, niemieckie BASF, francuski Engie, Shell, Uniper (E.On) — po 10 proc. Koszt budowy szacowany jest na 8,5 mld euro.

W marcu premierzy Czech, Estonii, Węgier, Łotwy, Polski, Słowacji, Rumunii i prezydent Litwy podpisali list do przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Clauda Juncker’a. Sprzeciwiają się w nim rozbudowie rurociągu.

Mogą Ci się również spodobać

Miasta coraz mocniej stawiają na autobusy z napędem elektrycznym, na zdj. ładowanie pojazdu w Krakowie

Elektryczny boom w komunikacji

Zakupy napędzane są dotacjami UE. Eksperci zwracają jednak uwagę, na wysokie koszty zakupu i ...

Sergiy Skrypka – Dywersyfikacja dostaw ropy do Polski

Gościem programu Michała Niewiadomskiego #RZECZoBIZNESIE był Sergiy Skrypka, dyrektor generalny spółki Sarmatia. Budowa rurociągu ...

Benzynowy szok w Wenezueli

Od poniedziałku na wenezuelskich stacjach benzynowych mają obowiązywać ceny rynkowe. Ale nikt nie wie ...

Estoński czempion energetyczny zawalczy o klientów nad Wisłą

Należąca do Eesti Energia firma Enefit docelowo chciałaby u nas sprzedawać 5 proc. zużywanego ...

Stawiamy na obieg zamknięty

Rezygnujemy z plastikowych jednorazówek. 
To zobowiązanie na nadchodzące lata, ale zaczynamy od zaraz. Nie ...

Czarna strona mocy ma swoją cenę

Od kilkunastu lat było wiadomo, że wszyscy Polacy kiedyś zapłacą za zbyt skarbonizowaną energetykę. ...