Baltic Pipe da Polsce zdecydowanie tańszy gaz

Publikacja: 17.12.2019 18:46

Piotr Woźniak, prezes PGNiG.

Piotr Woźniak, prezes PGNiG.

Foto: Piotr Woźniak, prezes PGNiG

Rurociąg z Danii chcemy zasilić własnym gazem, docelowo będzie to jedna czwarta wypełnienia. Dzięki temu surowiec będzie zdecydowanie tańszy od paliwa z Rosji – mówi Piotr Woźniak, prezes PGNiG w rozmowie z Michałem Niewiadomskim.

W listopadzie 2019 r. dowiedzieliśmy się, że ma być zmiana na stanowisku zarządu PGNiG. Niektórzy gorzko żartowali, że Putin może otwierać szampana.
Kadencja całego zarządu nie tylko moja, kończy się 31 grudnia 2019 r. Zgodnie z procedurami rozpisane jest postępowanie na wybór nowych członków zarządu. Proces ten przeprowadza rada nadzorcza. My jesteśmy tylko przedmiotem tego postępowania, a nie podmiotem.
Ale pan startuje na prezesa zarządu?
Oczywiście że tak, bezwzględnie.
2019 to dobry rok dla PGNiG?
Korporacyjnie nie był to zły rok. Jednak patrząc na wyniki, nie był to najlepszy rok. 2018 r. był znakomicie lepszy. Przyczyna gorszych wyników jest jedna – ceny ropy, które stanowią wskaźnik i indeks do importowania gazu, były na średnich poziomach, ale z naszego punktu widzenia dość wysoko. Im droższa jest ropa, tym droższy jest dla nas importowany gaz, głównie z Rosji. Z kolei ceny gazu pikują w dół. W tym roku na giełdzie w Warszawie była zanotowana najniższa cena gazu od 12 lat.
Mamy do czynienia z nożycami. Są wysokie ceny zakupu i niskie ceny sprzedaży. A my żyjemy z marży pomiędzy nimi. Pożądany byłby odwrotny stosunek. Poprawy sytuacji upatrujemy w przyszłym roku. Wszystkie agencje wskazują, że ceny ropy powinny się ustabilizować albo lekko ruszyć. Chociaż ostatnie posiedzenie OPEC wskazuje na to, że ceny będą stały. A cena gazu powinna wzrosnąć z uwagi na zwiększony popyt.
""

Foto: energia.rp.pl

Czyli ilość gazu konsumowanego w kraju rośnie?
Tak. Polski rynek bardzo ładnie wzrósł. W konserwatywnych kalkulacjach podajemy popyt w Polsce na poziomie 19 mld m sześc. To jest ogromna ilość w stosunku do niedawnych 14–15 mld m sześc., które mieliśmy w 2015 r. To jest poważny wzrost i spodziewamy się utrzymania takiego wzrostu popytu na gaz, co dobrze rokuje dla wszystkich spółek, które działają w sektorze gazu ziemnego, szczególnie dla PGNiG, głównego importera.
Na Morzu Północnym jest klucz sukcesu Baltic Pipe. Zbudować rurę to jedno, ale trzeba ją zasilić najtańszym gazem. Najtańszy gaz to własny gaz. Trudno, żeby mieć tam własne złoża, ale macie tam już 23 koncesje. Jakie są plany na 2020 r.?
Kolejne koncesje. Wyznaczyliśmy sobie cel w strategii, żeby osiągnąć 2,5 mld m sześc. produkcji gazu na Morzu Północnym. Baltic Pipe chcemy zasilić własnym gazem w jak największym stopniu. Gazociąg ma zdolności przesyłowe poniżej 10 mld m sześc. Jeśli naszym gazem będzie wypełniony w 25 proc., to rachunki nam się dobrze składają. Wtedy gaz na polskim rynku będzie tani.
W tym roku kupiliśmy trzy złoża, będziemy kupować dalej.
Oczywiście zbudować Baltic Pipe to jedno, a napełnić drugie. Te procesy w trzecim pakiecie energetycznym zostały rozdzielone. Przesył i handel oraz dystrybucja to zupełnie inna branża.
Każdy z krajów, który ma dostęp do Morza Północnego, ma własny gazociąg. Gazociąg do Wielkiej Brytanii miał pierwotnie prowadzić do Polski. Projekt został zamordowany na rzecz importu z Rosji na przełomie 2001 i 2002 r., kiedy do władzy doszli postkomuniści. Do tej sytuacji nie można doprowadzić po raz wtóry. Wszystko robimy dlatego, żeby mieć warunki do importowania gazu z innych źródeł niż rosyjskie. Gaz rosyjski, który kupujemy, jest niesłychanie drogi. Mamy trzecie miejsce na świecie w najdroższym gazie rurociągowym, bo kupujemy go z Rosji.
""

Workers prepare pipes used in the drilling of shale gas at a rig operated by Exalo Drilling SA, the oil and gas exploration unit of Poland’s PGNiG, also known as Polskie Gornictwo Naftowe I Gazownictwo SA, in Lubocino, Poland/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

Ostatnie dni to umowa z ukraińskim ERU. Ta firma kupuje od was gaz od lat. Teraz będzie razem z nimi poszukiwać gazu. Dlaczego PGNiG chce poszukiwać gazu na Ukrainie?
Bardzo dobrze czujemy się od strony geologiczno-złożowej w zachodniej części Ukrainy, bo to przedłużenie złóż, które są na Podkarpaciu. Nabraliśmy ogromnej biegłości w wydobyciu gazu, zwłaszcza na największym polskim złożu Przemyśl. Możemy te umiejętności przenieść na wschód. Niestety, nie mamy jeszcze skończonych negocjacji dotyczących pojedynczej koncesji. Do tego potrzebowaliśmy lokalnego partnera. Świetnym partnerem jest ERU. Będziemy wspólnie z nimi operować wskazaną przez nich koncesję. Wtedy własność wydobywanego gazu będzie przy nas. Gaz może zostać na Ukrainie, bo tamtejszy rynek jest bardzo chłonny.
Agencja Fitch podniosła ranking PGNiG. Dlaczego, skoro wyniki nie są zbyt dobre?
Fitch wyraźnie podkreślił naszą dywersyfikację portfela importowego. Agencja wie od dawna, że jeśli chodzi o złoża krajowe, nie jesteśmy samowystarczalni i jesteśmy skazani na import. Musimy mieć zdywersyfikowany portfel i nie możemy wisieć na jednym dostawcy, który jest niepewny do charakteru dostaw i stwarza gigantyczne ryzyko przeliczalne na grube pieniądze. Ryzyko przerwania dostaw ze wschodu jest policzalne. Kiedy mówimy, że kontrakt z Gazpromem jest niekorzystny, bierzemy pod uwagę nie tylko cenę i inne warunki dostaw, ale również ryzyko, które ten kontrakt niesie ze sobą. Jest ryzyko przerwania dostaw bez uprzedzenia i podawania przyczyn. Od kiedy dołączyliśmy do Unii Europejskiej, takich nieuzasadnionych przerw było siedem. Każda z nich powodowała gigantyczne turbulencje i ogromne trudności, które się częściowo odbiły na naszych klientach końcowych, co jest niedopuszczalne.
notował Grzegorz Balawender
Pozostało 100% artykułu
Surowce i Paliwa
Kanadyjski sektor ropy i gazu zakładnikiem polityki handlowej Trumpa
Surowce i Paliwa
Azoty integrują się wokół konkretnych biznesów
Surowce i Paliwa
Ślimaczą się prace na największym złożu metali ziem rzadkich Rosji. Putin wściekły
Surowce i Paliwa
Ekolodzy protestują przeciwko kopalni litu. „Nie można uratować niszcząc bioróżnorodność”
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Surowce i Paliwa
Kończy się czas na przyjęcie nowych norm jakości węgla. Zależy od tego 9 mld euro
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska