Porozumienie z Mero: Orlen oszczędzi miliony

Bloomberg

– Unipetrol, czeska spółka zależna PKN Orlen osiągnęła porozumienie z Mero, państwową firmą zarządzającą czeskim odcinkiem ropociągu „Przyjaźń”, ws. warunków transportu ropy – poinformował wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Porozumienie oznacza „milionowe” oszczędności dla Orlenu.Mateusz Morawiecki powiedział, że rozmowy ze stroną czeska toczyły się od dłuższego czasu, a podczas jego lutowego spotkania z premierem Czech temat Orlenu był jednym z priorytetowych. Minister podkreślił, że obu stronom bardzo zależało nad rozwiązaniem problemu i osiągnięciem kompromisu.

Porozumienie jest, a szczegółowe warunki są jeszcze negocjowane. Jednak, jak podkreśla minister Morawiecki, już teraz oznacza ono „milionowe oszczędności” dla PKN Orlen. Dotychczasowe koszty transportu ropy były według polskiego koncernu zawyżone o 20-30 proc. – Po tym porozumieniu otwiera się możliwość dalszej ekspansji zagranicznej Orlenu, zarówno w Czechach, jak i na innych rynkach – podkreśla minister Morawiecki.

Obecna umowa między Ceska Rafinerska a Mero obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Obie spółki ustaliły, że do 31 marca 2016 r. będą kontynuowały negocjacje w sprawie nowych taryf dostaw surowca. Unipetrol, w którym PKN Orlen ma 62,99 proc. udziałów, jest właścicielem podmiotu Ceska Rafinerska, który posiada dwie rafinerie w Czechach: w Litvinowie i w Kralupach. Obie czeskie rafinerie dysponują łączną zdolnością przerobu ropy naftowej na poziomie 8,7 mln ton rocznie.

Mateusz Morawiecki poinformował też, że poprawił się także klimat rozmów na Litwie. Minister poinformował, ze rozmowy wciąż trwają , ale po wizycie prezesa PKN Orlen Wojciecha Jasińskiego „nastąpiła poprawa klimatu negocjacji”.

Wojciech Jasiński spotkał się w połowie marca z premierem Litwy Algirdasem Butkevicziusem. Po spotkaniu, rzeczniczka litewskiego rządu powiedziała, że Litwa jest zainteresowana działalnością PKN Orlen Lietuva i rozwojem rafinerii w Możejkach.

Orlen od lat pozostaje w sporze ze spółką kolejową Lietuvos Gieleżinkeliai w sprawie stawek kolejowych za przewóz produktów rafinerii.

Mogą Ci się również spodobać

Szwajcaria – lider zrównoważonej energetyki

Bazująca na energii z atomu Szwajcaria ma największą zdolność do dostarczania bezpiecznej, niedrogiej i ...

Będzie veto w OPEC+

Szykuje się starcie zwolenników i przeciwników odmrożenia zamrożenia poziomu wydobycie ropy. Irak, Iran i ...

Nowa wizja odzyskiwania energii

Przegląd najciekawszych newsów z branży energetycznej ::”Puls Biznesu”: Inwestorzy godzą się na mniej Orlen ...

Ursula, co się Gazpromowi nie kłania

Trzeba było kobiety na czele Unii, by przeciwstawić się Kremlowi. Ursula von der Leyen ...

Lidl ma więcej stacji ładowania niż Orlen

Brak punktów ładowania samochodów elektrycznych to największa bariera w rozwoju tego rynku. We współpracy ...

Dwa scenariusze dla cen ropy naftowej

Część analityków przewiduje, że jeszcze w tym roku ropa zacznie tanieć, a ceny zatrzymają ...