Świat cierpi na nadmiar ropy

The impounded Iranian crude oil tanker, Grace 1, sits anchored off the coast of Gibraltar, /Bloomberg

Nie ma już gdzie magazynować ropy w Indiach i wielu innych państwach. Pod korek zapełnione są tak magazyny rezerw państwowych jak i komercyjne. Kraje zalewają ropą tankowce.



O trudnej sytuacji z przechowywaniem nadmiaru ropy poinformował minister przemysłu Indii Dharmandra Pradhan. Wyjaśnił, że wyczerpane zostały możliwości komercyjnych zbiorników, a także magazynów rezerw strategicznych. Indie zwiększyły zakupy ropy w okresie gwałtownego spadku cen i to pomimo, że popyt równie szybko spadał. W kwietniu zapotrzebowanie na paliwa zmniejszyło się o 60 proc.. Rafinerie ograniczyły przerób blisko dwukrotnie. 

Wszystko to spowodowało, że zapasy surowca sięgnęły rekordowych 37 mln ton czyli 270 mln baryłek, informuje portal finanz.ru. Z tego 25 mln ton znajduje się w zbiornikach komercyjnych, 5 mln ton w strategicznych, a 7 mln ton na tankowcach zafrachtowanych przez hinduskie firmy i przekształconych w pływające magazyny.
Employees walk around an oil storage tank at the OAO Transneft oil transfer station Starolikeyevo, in Kstovo, near Nizhny Novgorod, Russia,/Bloomberg
Indie to trzeci importer ropy na świecie (po Chinach i USA). W 2019 r subkontynent kupił za granicą średnio 4,5 mln baryłek na dobę. Kwarantanna w kraju, gdzie żyje jeden miliard trzysta milionów ludzi, została wprowadzona 25 maja i okazała się największa na Ziemi. Potrwa co najmniej do 17 maja.
Na całym świecie mamy do czynienia z nadmiarem ropy. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej zapasy czarnego złota osiągnęły rekordowy poziom 3,2 mld baryłek. Bank of America ocenił, że wolnych pojemności jest jeszcze na świecie na 730 mln baryłek. Nie wszystkie one mogą być wykorzystane, z powodu trudności transportowych i od kwietnia nadmiar ropy gromadzony jest przede wszystkim w tankowcach.

Obecnie 350 tankowców zostało na całym świecie przekształconych w magazyny ropy. Blisko sto z nich to największe pływające jednostki świata – tankowce klasy VLCC, które mogą przyjąć do 2 mln baryłek.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Długo wyczekiwana odwilż z Wilnem

Wyraźne ocieplenie stosunków gospodarczych Warszawy z Wilnem, o czym mówi w dzisiejszym wywiadzie dla ...

Zarząd PGE będzie siedmioosobowy

Rada nadzorcza Polskiej Grupy Energetycznej ogłosiła konkurs na prezesa oraz trzech wiceprezesów spółki. Po ...

Gaz nie będzie paliwem transformacji?

Według nieoficjalnych informacji, elektrownie zasilane gazem ziemnym nie będą klasyfikowane jako „zrównoważone” lub „transformacyjne” ...

Coraz mniej naszego węgla na składach

Normy jakości dla czarnego paliwa wyeliminowały z rynku część polskiego surowca, ale importu nie ...

Słona wycena Ostrołęki

Opiewająca na 9,6 mld zł oferta Polimeksu zaskoczyła inwestorów. Na przełomie stycznia i lutego ...

Trzy koncerny wchodzą do Libanu

Koncerny z Rosji, Francji i Włoch wspólnie zainwestują w złoża Libanu. Francuski Total, włoski ...