Potrzeba więcej dodatków do paliw

Diesel i benzyny muszą zawierać coraz więcej biokomponentów. Do realizacji tego celu konieczne są dodatki nowej generacji, które nie spowodują istotnego wzrostu cen na stacjach paliw.

Rząd musi znowelizować ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, aby zapobiec przyszłorocznemu nadmiernemu wzrostowi kosztów produkcji paliw płynnych w Polsce. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi regulacjami, począwszy od przyszłego roku tzw. narodowy cel wskaźnikowy (NCW), czyli minimalny udział dodatków w paliwach ciekłych, w kolejnych trzech latach powinien rosnąć do: 8,5 proc., 8,6 proc. oraz 8,7 proc. Wcześniej nie dość, że był niższy, to stosowano mechanizm współczynników redukcyjnych i wprowadzano opłatę zastępczą. Trzeba też pamiętać, że w ostatnich latach doszło do istotnego ograniczenia szarej strefy, co spowodowało zwłaszcza dynamiczny wzrost legalnego handlu dieslem.
Dla firm zajmujących się obrotem paliwami oznacza to konieczność dużego zwiększenia ilości pozyskiwanych biokomponentów. Problem dotyczy zwłaszcza Orlenu i Lotosu. W ujęciu całego kraju odpowiadają one aż w 85 proc. za realizację NCW.

Dotychczas do diesla dodawano estry metylowe, a do benzyn – bioetanol. Ich produkcja wciąż przewyższa popyt, problem polega jednak na tym, że normy techniczne dla paliw silnikowych uniemożliwiają już dalsze zwiększanie udziału obu biokomponentów.
Jednym z rozwiązań problemu jest możliwość wykorzystania jako dodatku do paliw tzw. biowęglowodorów ciekłych (HVO). Orlen informuje, że może je mieć z własnej produkcji. Również Lotos podaje, że gdańska rafineria posiada instalacje, które mogą wytwarzać HVO. Szczegółów w tym zakresie żaden koncern jednak nie przedstawia.

CZYTAJ TAKŻE: Ekosystem elektromobilności

NCW będzie mógł być realizowany również poprzez biowodór dodawany do paliw, wyprodukowany przy użyciu biometanu, czyli oczyszczonego biogazu z biogazowni. Za wprowadzeniem tego rozwiązania optuje m.in. Lotos. Według spółki projekt ma olbrzymi potencjał. – Od kilku lat prowadzimy w tym obszarze rozmowy z administracją, instytutami naukowymi, a zwłaszcza z właścicielami biogazowni w kraju, którzy widzą potencjał biznesowy w wytwarzaniu biometanu i jego zatłaczaniu do sieci gazu ziemnego. W przypadku powodzenia projektu zapotrzebowanie tylko Grupy Lotos mogłoby wynieść do 200 mln m sześc. biometanu rocznie, co jest niebagatelne również dla rozwoju biogazowni w Polsce, które zyskałyby dużego solidnego klienta odbierającego biometan niezależnie od pory roku – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik spółki. Dodaje, że rafineria posiada instalacje, które mogą wytwarzać biowodór wyprodukowany z biometanu, jak też paliwa zawierające biowodór.
Nowelizacja ma umożliwić także zaliczanie do NCW innych biokomponentów zawartych we wszystkich paliwach stosowanych w transporcie. Chodzi m.in. o CNG (gaz sprężony) i LNG (gaz skroplony). – W Polsce coraz więcej przedsiębiorstw komunikacji miejskiej docenia ten rodzaj paliwa. Im więcej ekologicznych paliw, takich jak CNG i LNG w NCW, tym szybciej zrealizujemy zapisy ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych – przekonuje PGNiG. Lotos chce z kolei, aby gamę paliw objętych ustawą poszerzyć o LPG, do którego dodawano by biopropan.

Rafineria/Bloomberg

Unimot, jeden z największych w kraju importerów diesla, wnioskuje, aby NCW oprzeć na HVO, CNG i UCO (estry ze zużytego oleju spożywczego). – Naszym zdaniem w najbliższym okresie największym wyzwaniem dla branży biopaliw w Polsce będą rozwiązania infrastrukturalno-logistyczne, bo wprowadzanie nowych gatunków biopaliw wymagać będzie odpowiedniego dostosowania infrastruktury do blendingu i odpowiedniego zwiększenia pojemności magazynowych – mówi Robert Brzozowski wiceprezes Unimotu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

PGE z lepszym wynikiem, ale wyższymi kosztami

Polskiej Grupie Energetycznej dają się we znaki rosnące koszty emisji CO2 i mniejsze zapotrzebowanie ...

Bez wiatraków redukcji emisji CO2 będzie trudna

Bez rozwijania wiatraków na lądzie i morzu Polska nie zmniejszy emisyjności gospodarki w zapowiadanym ...

#RZECZoBIZNESIE: Artur Zawartko: Najpierw szybka rozbudowa terminalu LNG

Dostawienie dwóch regazyfikatorów zwiększy przepustowość terminalu do 7,5 mld m3 gazu rocznie. Trwają też ...

Opóźnia się scalenie akcji Petrolinvestu

We wrześniu walne zgromadzanie podjęło uchwalę o scaleniu walorów w stosunku 16 do 1. ...

Koronawirus pożarł zyski paliwowych gigantów

W pierwszym półroczu brytyjsko-niderlandzki Shell, włoski Eni, francuski Total zaliczyły potężne straty netto. Winna ...

Grupa Lotos i PKN Orlen chwalą się wynikami

W przyszłym roku gdański koncern chce zakończyć realizację dwóch kluczowych inwestycji. Ma też się stać ...