PKN Orlen z nagrodą za sprawiedliwy handel

Processed with VSCO with c3 preset

Koncern został wyróżniony za to, że od dekady sprzedaje na swoich stacjach kawę z certyfikatem Fairtrade

 
Ma to ogromne przełożenie na sprzedaż, w ciągu dekady PKN Orlen zaserwował na swoich stacjach niemal 400 milionów takich kaw.
Gdy w 2008 roku PKN Orlen podjął decyzję o pozyskiwaniu kawy Fairtrade, w Polsce ruch ten był jeszcze w powijakach, a znak Fairtrade rozpoznawało zaledwie 3 proc. społeczeństwa. Z najnowszych badań wynika, że rozpoznawalność znaku wzrosła już do 34 proc.
Rośnie też sprzedaż, w 2017 r. sprzedano produkty z certyfikatem Fairtrade za ponad 95 mln zł, co oznacza 54 proc. wzrost względem 2016 r. Głównym czynnikiem napędzającym wzrost jest dynamiczny wzrost liczby produktów z certyfikatem Fairtrade oferowanych przez duże sieci handlowe. Dotyczy to głównie słodyczy z kakao Fairtrade, ale również kawy czy herbaty. Dzięki efektowi skali możliwe staje się zbliżanie cen produktów Fairtrade do konwencjonalnych, choć cały czas produkty certyfikowane są uznawane za premium. Wyzwaniem pozostaje wprowadzenie na polski rynek bananów – mimo że w innych krajach konsumenckich cieszą się ogromną popularnością (np. połowa bananów sprzedawanych w Szwajcarii ma certyfikat Fairtrade). Główną przeszkodą jest niska cena bananów konwencjonalnych oferowanych przez sieci handlowe.
 
Fairtrade to największy globalny system Sprawiedliwego Handlu, wspiera ponad 800 tysięcy drobnych producentów kawy. Gwarantuje im cenę minimalną, wyższą od rynkowej (chwilami nawet o 180 proc.), co pozwalało rolnikom Fairtrade przetrwać trudne okresy. Rolnicy dostają też dodatkowe premie na modernizację produkcji i realizację projektów rozwojowych dla dobra społeczności. O użyciu premii członkowie spółdzielni decydują w drodze demokratycznego głosowania.
 Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że jako największa firma w regionie jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za nasze najbliższe otoczenie, ale także globalny łańcuch dostaw, obejmujący również kraje południowej półkuli. Cieszy nas to, że uczestnicząc w handlu Fairtrade, wzmacniamy wsparcie, jakie m.in. poprzez subwencje MSZ, Polska przekazuje na rzecz krajów globalnego Południa – mówi Wojciech Stańczak, dyrektor Biura Wsparcia Sprzedaży w PKN Orlen. – Jest to również nasz wkład w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, takich jak walka z ubóstwem, ograniczenie głodu, godne płace czy działania na rzecz klimatu. Co dla nas równie istotne nasi klienci doceniają zarówno smak naszej kawy, jak i zaangażowanie społeczne, od lat niezwykle chętnie sięgając po ten produkt – dodaje.  
 
– Na uwagę zasługuje fakt, że PKN Orlen wyznacza standardy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Oferuje certyfikowaną kawę Fairtrade również na swoich stacjach na Litwie, w Czechach (Benzina) i Niemczech (Star) – mówi Andrzej Żwawa, prezes Fairtrade Polska.
Fairtrade ogółem obejmuje ponad 1,6 miliona drobnych rolników i pracowników w 75 krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii zrzeszonych w ponad 1500 organizacjach. Produkują oni między innymi kawę, herbatę, cukier trzcinowy, kakao, owoce tropikalne, bawełnę czy kwiaty. Na świecie jest ponad 30 tysięcy certyfikowanych produktów Fairtrade, dostępnych w sklepach i restauracjach w ponad 125 krajach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jest decyzja sądu w sprawie byłego prezesa Orlenu

Jacek K. będzie mógł wyjść na wolność po wpłaceniu 1 mln zł kaucji. Z ...

Orlen importuje ropę z Angoli

Płocki koncern kontynuuje działania w zakresie dywersyfikacji dostaw surowca. W lutym do gdańskiego Naftoportu ...

Niejasna przyszłość litewskiej rafinerii

Orlen rozpoczyna kolejną turę rozmów z rządem w Wilnie. Strony ustaliły wstępne warunki kompromisu, ...

Polski gaz niekonkurencyjny w Europie

Najmniej za gaz płacą Kazachowie, a najwięcej Szwedzi. Polak kupi za miesięczną pensję 4,5 ...

PGNiG ma nowy blok energetyczny

W Jastrzębiu-Zdroju oficjalnie oddano do użytku obiekt o 80 MW mocy elektrycznej brutto i ...

JSW traci mocno na wartości

Przedstawiciele JSW zapewniali, że sytuacja ArcelorMittal Poland nie wypłynie znacząco na działalność firmy. Inwestorzy ...