Rosyjski tankowiec utknął w Cieśninie Dardanele. Należy do floty cieni

Tankowiec rosyjskiej floty cieni płynący z ropą do Indii utknął w cieśninie u wybrzeży Turcji. Silnik starej jednostki odmówił posłuszeństwa. Tankowiec zablokował ruch w Cieśninie Dardanele.

Publikacja: 24.05.2024 17:55

Rosyjski tankowiec utknął w Cieśninie Dardanele. Należy do floty cieni

Foto: Adobe Stock

Jak informuje agencja Bloomberg mowa jest o tankowcu Hera 1. Do zdarzenia doszło rankiem 23 maja przy wejściu do cieśniny w północno-zachodniej Turcji. W wyniku awarii silnika ruch statków w kierunku południowym został wstrzymany na czas akcji ratowniczej. Ruch w kierunku południowym został przywrócony po pięciu godzinach, a tankowiec stanął na kotwicy.

Jak wynika z danych śledzenia statków, Hera 1 płynął do Kanału Sueskiego z około 730 tysiącami baryłek rosyjskiej ropy załadowanymi w czarnomorskim porcie w Noworosyjsku. Według informacji o wysyłce ostatecznym miejscem docelowym są Indie. Ubezpieczyciel i rzeczywisty właściciel tankowca nie figurują w bazie Międzynarodowej Organizacji Morskiej, co odpowiada ogólnej definicji jednostki floty cieni – podkreśla Bloomberg.

Rosyjskie tankowce bez ubezpieczenia

Agencja przypomniała, że ​​miliony baryłek rosyjskiej ropy przemieszczają się po całym świecie – często przez wąskie cieśniny morskie – bez żadnej informacji o tym, kto ubezpiecza ten transport. A zgodnie z prawem morskim tankowce muszą posiadać obowiązkowe ubezpieczenie wykupione w certyfikowanych międzynarodowych ubezpieczalniach. Sankcje, w tym na ubezpieczanie transportów rosyjskiej ropy i paliw, które są sprzedawane z naruszeniem nałożonego pułapu cenowego, odcięły Rosję od możliwości zakupu takich ubezpieczeń.

Czytaj więcej

Rosyjskie tankowce sparaliżowane sankcjami. Stoją w portach od miesięcy

Decyzja Zachodu zmusiła więc Kreml do stworzenia floty cieni — starych, zużytych jednostek często przeznaczonych na złom. Tankowce te transportują rosyjską ropę w dużych ilościach do takich krajów, jak Chiny, Indie i Iran z naruszeniem sankcji. Ubezpieczone są najczęściej w rosyjskich państwowych ubezpieczalniach. A i tak wiele portów, na przykład chińskich, nie chce ich obsługiwać z uwagi na bezpieczeństwo.

Od kilku miesięcy niemal każdy rosyjski tankowiec objęty sankcjami stoi w porcie pusty. Od października 2023 r. Biały Dom wpisał na czarną listę 40 tankowców i armatorów głównie za naruszenie limitów cenowych.

Jak informuje agencja Bloomberg mowa jest o tankowcu Hera 1. Do zdarzenia doszło rankiem 23 maja przy wejściu do cieśniny w północno-zachodniej Turcji. W wyniku awarii silnika ruch statków w kierunku południowym został wstrzymany na czas akcji ratowniczej. Ruch w kierunku południowym został przywrócony po pięciu godzinach, a tankowiec stanął na kotwicy.

Jak wynika z danych śledzenia statków, Hera 1 płynął do Kanału Sueskiego z około 730 tysiącami baryłek rosyjskiej ropy załadowanymi w czarnomorskim porcie w Noworosyjsku. Według informacji o wysyłce ostatecznym miejscem docelowym są Indie. Ubezpieczyciel i rzeczywisty właściciel tankowca nie figurują w bazie Międzynarodowej Organizacji Morskiej, co odpowiada ogólnej definicji jednostki floty cieni – podkreśla Bloomberg.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ropa
Biały Dom hamuje podwyżki cen ropy. Biden nie dopuści do drożyzny
Ropa
Pierwsze sankcje UE na flotę cieni Putina. Gdzie Kreml ukrywa stare tankowce
Ropa
Świat utonie w ropie. Naftowe giganty czeka powolny koniec
Ropa
Czechy przestaną kupować rosyjską ropę. Premier podał datę
Ropa
OPEC+ dalej tnie wydobycie ropy; nie chce spadku cen
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży