Rosyjski tankowiec utknął w Cieśninie Dardanele. Należy do floty cieni

Tankowiec rosyjskiej floty cieni płynący z ropą do Indii utknął w cieśninie u wybrzeży Turcji. Silnik starej jednostki odmówił posłuszeństwa. Tankowiec zablokował ruch w Cieśninie Dardanele.

Publikacja: 24.05.2024 17:55

Rosyjski tankowiec utknął w Cieśninie Dardanele. Należy do floty cieni

Foto: Adobe Stock

Jak informuje agencja Bloomberg mowa jest o tankowcu Hera 1. Do zdarzenia doszło rankiem 23 maja przy wejściu do cieśniny w północno-zachodniej Turcji. W wyniku awarii silnika ruch statków w kierunku południowym został wstrzymany na czas akcji ratowniczej. Ruch w kierunku południowym został przywrócony po pięciu godzinach, a tankowiec stanął na kotwicy.

Jak wynika z danych śledzenia statków, Hera 1 płynął do Kanału Sueskiego z około 730 tysiącami baryłek rosyjskiej ropy załadowanymi w czarnomorskim porcie w Noworosyjsku. Według informacji o wysyłce ostatecznym miejscem docelowym są Indie. Ubezpieczyciel i rzeczywisty właściciel tankowca nie figurują w bazie Międzynarodowej Organizacji Morskiej, co odpowiada ogólnej definicji jednostki floty cieni – podkreśla Bloomberg.

Rosyjskie tankowce bez ubezpieczenia

Agencja przypomniała, że ​​miliony baryłek rosyjskiej ropy przemieszczają się po całym świecie – często przez wąskie cieśniny morskie – bez żadnej informacji o tym, kto ubezpiecza ten transport. A zgodnie z prawem morskim tankowce muszą posiadać obowiązkowe ubezpieczenie wykupione w certyfikowanych międzynarodowych ubezpieczalniach. Sankcje, w tym na ubezpieczanie transportów rosyjskiej ropy i paliw, które są sprzedawane z naruszeniem nałożonego pułapu cenowego, odcięły Rosję od możliwości zakupu takich ubezpieczeń.

Czytaj więcej

Rosyjskie tankowce sparaliżowane sankcjami. Stoją w portach od miesięcy

Decyzja Zachodu zmusiła więc Kreml do stworzenia floty cieni — starych, zużytych jednostek często przeznaczonych na złom. Tankowce te transportują rosyjską ropę w dużych ilościach do takich krajów, jak Chiny, Indie i Iran z naruszeniem sankcji. Ubezpieczone są najczęściej w rosyjskich państwowych ubezpieczalniach. A i tak wiele portów, na przykład chińskich, nie chce ich obsługiwać z uwagi na bezpieczeństwo.

Od kilku miesięcy niemal każdy rosyjski tankowiec objęty sankcjami stoi w porcie pusty. Od października 2023 r. Biały Dom wpisał na czarną listę 40 tankowców i armatorów głównie za naruszenie limitów cenowych.

Jak informuje agencja Bloomberg mowa jest o tankowcu Hera 1. Do zdarzenia doszło rankiem 23 maja przy wejściu do cieśniny w północno-zachodniej Turcji. W wyniku awarii silnika ruch statków w kierunku południowym został wstrzymany na czas akcji ratowniczej. Ruch w kierunku południowym został przywrócony po pięciu godzinach, a tankowiec stanął na kotwicy.

Jak wynika z danych śledzenia statków, Hera 1 płynął do Kanału Sueskiego z około 730 tysiącami baryłek rosyjskiej ropy załadowanymi w czarnomorskim porcie w Noworosyjsku. Według informacji o wysyłce ostatecznym miejscem docelowym są Indie. Ubezpieczyciel i rzeczywisty właściciel tankowca nie figurują w bazie Międzynarodowej Organizacji Morskiej, co odpowiada ogólnej definicji jednostki floty cieni – podkreśla Bloomberg.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ropa
Pierwsze sankcje UE na flotę cieni Putina. Gdzie Kreml ukrywa stare tankowce
Ropa
Świat utonie w ropie. Naftowe giganty czeka powolny koniec
Ropa
Czechy przestaną kupować rosyjską ropę. Premier podał datę
Ropa
OPEC+ dalej tnie wydobycie ropy; nie chce spadku cen
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Ropa
Rosja zmniejsza eksport ropy. Kreml chce walczyć z szarą strefą
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży