Rosyjskie tankowce sparaliżowane sankcjami. Stoją w portach od miesięcy

Amerykańskie sankcje na armatorów i tankowce z rosyjską ropą unieruchomiły w portach niemal wszystkie jednostki. We Władywostoku i Nachodce nad Pacyfikiem rosyjskie tankowce cumują od miesięcy. Ich ładownie są puste.

Publikacja: 20.05.2024 16:24

Rosyjskie tankowce sparaliżowane sankcjami. Stoją w portach od miesięcy

Foto: Adobe Stock

Według agencji Bloomberg od października 2023 r. na listę podmiotów objętych sankcjami Departamentu Skarbu USA wpisano 40 tankowców zajmujących się handlem rosyjską ropą, głównie za naruszenie pułapu cenowego. Tylko jeden z nich, tankowiec SCF Primorye, odebrał ładunek w rosyjskim porcie i płynie do Azji.

Rosyjskie tankowce stoją w portach. Efekt sankcji

Z czterdziestu tankowców, wpisanych na czarną listę, 21 należy do rosyjskiego państwowego przedsiębiorstwa żeglugowego Sovcomflot. Osiem tankowców Sovcomflot przebywa w portach Władywostok i Nachodka nad Pacyfikiem, niektóre od pięciu miesięcy. Jeden tankowiec popłynął pusty do Kanału Sueskiego, a drugi wysłano do Chin w celu naprawy. Większość pozostałych jest kontrolowana przez Hennesea Holdings Ltd. z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (to także prawdopodobnie jest rosyjski biznes). Według danych śledzenia statków zebranych przez Bloomberg, pozostałe tankowce objęte sankcjami stoją w portach na całym świecie bezczynne i puste.

Czytaj więcej

Rosyjskie kopalnie tracą klientów. Cuda na węglowym rynku

Jeden z tankowców należących do tureckiego armatora, Yasa Golden Bosphorus, został w kwietniu usunięty z listy objętej sankcjami. Umożliwiło to firmie skorzystanie z ubezpieczenia transportów z ropą. Po skreśleniu z listy sankcyjnej tankowiec został załadowany amerykańską ropą, ale nadal jest zakotwiczony u wybrzeży Teksasu. Jak zauważa Bloomberg, statki objęte sankcjami stanowią część „floty cieni” utworzonej przy pomocy zaufanych firm w celu obejścia ograniczeń G7 w tranzycie ropy.

Pod koniec kwietnia Międzynarodowa Grupa Klubów P&I Clubs skupiająca wzajemnie ubezpieczających się armatorów, opublikowała na stronie internetowej brytyjskiego parlamentu oświadczenie, w którym stwierdziła, że ​​wprowadzone przez kraje zachodnie pułapy cenowe na rosyjską ropę się nie sprawdzają. Organizacja za jeden z problemów uważa obecność rosyjskiej „floty cieni”, która zajmuje się transportem ropy bez ubezpieczeń zachodnich i bez przestrzegania pułapu cenowego. Do tego dokładnie nie wiadomo, które jednostki są w składzie tej floty, złożonej głównie ze starych i przeznaczonych na złom tankowców.

Bloomberg, powołując się na źródła, podał, że Unia Europejska planuje w 14. pakiecie sankcji wprowadzenie ograniczeń wobec 11 jednostek, które mogą wchodzić w skład rosyjskiej „floty cieni”.

Według agencji Bloomberg od października 2023 r. na listę podmiotów objętych sankcjami Departamentu Skarbu USA wpisano 40 tankowców zajmujących się handlem rosyjską ropą, głównie za naruszenie pułapu cenowego. Tylko jeden z nich, tankowiec SCF Primorye, odebrał ładunek w rosyjskim porcie i płynie do Azji.

Rosyjskie tankowce stoją w portach. Efekt sankcji

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ropa
Świat utonie w ropie. Naftowe giganty czeka powolny koniec
Ropa
Czechy przestaną kupować rosyjską ropę. Premier podał datę
Ropa
OPEC+ dalej tnie wydobycie ropy; nie chce spadku cen
Ropa
Rosja zmniejsza eksport ropy. Kreml chce walczyć z szarą strefą
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Ropa
Rosyjski tankowiec utknął w Cieśninie Dardanele. Należy do floty cieni
Ropa
Śmierć prezydenta Iranu nie zrobiła wrażenia na rynku ropy