Nabywcy aktywów Lotosu dobrze na nich zarabiają

Z perspektywy czasu Saudi Aramco, MOL i Unimot pozytywnie oceniają transakcje zawarte z Orlenem. Dzięki przejętym aktywom firmy planują dalszy rozwój.

Publikacja: 27.11.2023 03:00

W następstwie połączenia Orlenu z Lotosem wyodrębniona została Rafineria Gdańska, w której 30 proc.

W następstwie połączenia Orlenu z Lotosem wyodrębniona została Rafineria Gdańska, w której 30 proc. udziałów nabyło Saudi Aramco, a pozostałą część zachował płocki koncern

Foto: adobestock

Ponad rok temu Orlen sfinalizował przejęcie Lotosu. Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej, która badała wpływ tej transakcji na rynek i na konkurencyjność poszczególnych branż, płocki koncern musiał zbyć część posiadanych aktywów. W efekcie pozyskał na nie czterech nabywców. Pierwszą transakcję sfinalizowano 3 października 2022 r. z węgierską firmą Rossi Biofuel Zrt. Transakcja dotyczyła 100 proc. udziałów w Lotosie Biopaliwa. Towarzyszył jej czteroletni kontrakt, w którym Orlen zobowiązał się nabywać biokomponenty wytwarzane przez ten podmiot w Czechowicach-Dziedzicach. Następnie 30 listopada sfinalizowano umowy z Saudi Aramco i MOL-em, a 7 kwietnia 2023 r. z Unimotem.

Czytaj więcej

NIK ma problemy z kontrolą w Orlenie. Prezes Banaś skarży się marszałek Witek

Stacje paliw

MOL za nabycie od Orlenu ponad 400 stacji paliw działających w Polsce pod szyldem Lotos miał zapłacić około 610 mln USD. Kwota ta podlegała jednak aktualizacji. Ile ostatecznie wyniosła, nie wiadomo. Orlen podpisał też z Węgrami umowę dotycząca sprzedaży paliw, która będzie obowiązywać przez osiem lat. Chwilę później MOL sprzedał Orlenowi 143 stacje paliw na Węgrzech i 39 na Słowacji za około 229 mln euro. MOL informuje, że dzięki akwizycji stał się u nas trzecim co do wielkości graczem pod względem liczby stacji paliw. Z danych POPiHN, datowanych na połowę roku, wynika, że miał wówczas w Polsce 410 placówek. Do tego należy dodać 84 stacje działające pod szyldem Slovnaft Partner, należącym do MOL-a. Węgrzy przekonują, że dokonane przejęcie było dla nich niezwykle ważnym krokiem w kierunku rozwoju działalności detalicznej w tej części Europy. Mogą o tym świadczyć m.in. dane z raportu za III kwartał. Podali w nim, że w Polsce posiadają 402 stacje. Większą ich liczbą dysponowali tylko na Węgrzech (466) i w Chorwacji (440).

Czytaj więcej

Hubert Janiszewski: Należało zrezygnować z fuzji Orlenu z Lotosem

„W ciągu minionego roku przeprowadziliśmy szereg inwestycji, m.in. w rebranding naszych stacji w Polsce i dostosowanie ich do standardów, jakie obowiązują w grupie MOL. Jest to długotrwały i kosztowny proces, którego koszt można szacować na 60 do 100 tys. USD na pojedynczą stację” – informuje biuro prasowe MOL. W jego ocenie planowany termin ukończenia rebrandingu 80 proc. stacji do końca 2024 r. nie jest zagrożony. MOL przekonuje, że jego wejście na polski rynek detaliczny miało znaczący wpływ na osiągane w tym biznesie wyniki. „W samym II kwartale sprzedaż detaliczna w grupie zanotowała wzrost na poziomie 16 proc., na co wpływ miało m.in. zwiększenie sprzedaży paliw na rynku polskim o 200 mln litrów w wyniku akwizycji sieci detalicznej Lotosu” – twierdzi spółka. Podaje, że docelowo wszystkie nabyte od Orlenu stacje na terenie Polski będą działać pod marką MOL. „Docelowo mamy ambicje stać się tutaj silnym numerem dwa” – deklaruje MOL. Na dziś oznaczałoby to konieczność pokonania sieci BP, która jest wiceliderem branży, zarządzającym nad Wisłą 578 stacjami.

Hurt i gdańska rafineria

Umowę z Orlenem o największej wartości zawarło Saudi Aramco, a konkretnie Aramco Overseas Company. Inwestor m.in. nabył 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej, do której została wniesiona aportem rafineria Lotosu. Na ich cenę składał się element stały w kwocie około 1,15 mld zł i zmienny, zależny od wysokości długu netto i kapitału obrotowego gdańskiej firmy. Aramco przejęło też 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, do którego wniesiono działalność obejmującą hurtową sprzedaż paliw (obecnie Aramco Fuels Poland). W tym przypadku wartość transakcji wyniosła około 1 mld zł. Również ona mogła ulec zmianie. Ponadto Aramco kupiło 50 proc. udziałów w Lotos-Air BP Polska (dziś Air BP Aramco Poland), podmiocie handlującym paliwem lotniczym. Kolejne umowy określiły warunki współpracy Aramco i Orlenu w Rafinerii Gdańskiej. Wreszcie Orlen, Aramco i Sabic podpisały porozumienie o współpracy przy potencjalnym projekcie petrochemicznym.

Czytaj więcej

Jacek Krawiec: Orlen sztucznie zaniża ceny paliw. To mu szkodzi

Saudyjski koncern nie ujawnia, ile ostatecznie zapłacił za przejmowane aktywa. Nie podaje też szczegółów na temat tego, czy i jakie inwestycje w nabyte aktywa już poczynił, jakie planuje, ani jak chce rozwijać działalność w Polsce. W odpowiedzi na nasze pytania biuro relacji z mediami udziela jedynie ogólnych odpowiedzi. „Rozwijająca się sieć rafinerii i projektów petrochemicznych Aramco na całym świecie umożliwia spółce maksymalizację wartości poprzez integrację pionową, docieranie do nowych i rozwijających się rynków oraz strategiczne dostawy ropy do różnych lokalizacji geograficznych. Ponieważ w nadchodzących latach oczekuje się dalszego wzrostu popytu na ropę, konieczne będą ciągłe inwestycje na rynku niższego szczebla, aby zapobiec niedoborom dostaw i zapewnić bezpieczeństwo energetyczne” – twierdzi Aramco.

Unimot przejął z kolei dziewięć terminali paliwowych i dwa zakłady produkcji asfaltu. Dzięki temu stał się trzecim graczem na krajowym rynku magazynowania paliw i drugim na rynku sprzedaży asfaltów.

Ponad rok temu Orlen sfinalizował przejęcie Lotosu. Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej, która badała wpływ tej transakcji na rynek i na konkurencyjność poszczególnych branż, płocki koncern musiał zbyć część posiadanych aktywów. W efekcie pozyskał na nie czterech nabywców. Pierwszą transakcję sfinalizowano 3 października 2022 r. z węgierską firmą Rossi Biofuel Zrt. Transakcja dotyczyła 100 proc. udziałów w Lotosie Biopaliwa. Towarzyszył jej czteroletni kontrakt, w którym Orlen zobowiązał się nabywać biokomponenty wytwarzane przez ten podmiot w Czechowicach-Dziedzicach. Następnie 30 listopada sfinalizowano umowy z Saudi Aramco i MOL-em, a 7 kwietnia 2023 r. z Unimotem.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Paliwa
Nowy zarząd Orlenu zdradził, ile Daniel Obajtek zarobił w 2023 roku
Paliwa
Unimot opublikował wyniki i nową strategię
Paliwa
Stacje Orlenu pod jednym szyldem? Niepewne plany rebrandingu
Paliwa
Węgry rozważają ograniczenia cen paliw płynnych po ataku Izraela na Iran
Paliwa
Borys Budka: Daniel Obajtek z kolegami opłacali z kasy Orlenu stomatologa i botoks