MAP chce wyższej ceny dla spółek
Jak wynika z uwag ujętych w uzgodnieniach resortowych, MAP podkreśla, że przyjęcie adekwatnego poziomu ceny maksymalnej jest kluczowe dla powodzenia procesu transformacji energetycznej w Polsce. - Cena ustalona na poziomie, który nie będzie pozwalał na realizację projektów morskich farm wiatrowych (MFW) może skutkować brakiem zainteresowania przedsiębiorców uczestnictwem w aukcji MFW w 2025 r. – wskazano. Jako przykład podano sytuację w Wielkiej Brytanii, gdzie w wyniku zaproponowania nieadekwatnej ceny maksymalnej dla MFW, żaden z inwestorów nie przystąpił do aukcji w 2023 r. zdaniem resortu może to grozić będzie opóźnieniem realizacji kolejnych projektów MFW na Morzu Bałtyckim nawet o 3-4 lata.
MKiŚ zaproponowało w sierpniu w projekcie rozporządzenia maksymalną cenę zakupu energii z morskich farm wiatrowych na aukcji w II fazie wsparcia na poziomie 471,83 zł/MWh. Pierwsza aukcja planowana jest w 2025 r.
MAP podaje, że wskazane w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia koszty inwestycyjne (CAPEX) oraz operacyjne (OPEX) zostały wyznaczone w oparciu o raport NREL Annual Technology Baseline 2023, przy zastosowaniu krzywej uczenia się, której zadaniem miało być uwzględnienie rozwoju technologii w czasie, co w efekcie spowodowało spadek kosztów CAPEX i OPEX.
MAP przypomina, że 19 lipca 2024 r. została wydana nowa wersja raportu NREL wraz z aktualnymi danymi, które zakładają wyższe koszty CAPEX i OPEX. I tak w raporcie z 2024 r. wartości jednostkowego CAPEX (USD/kW) w latach 2022-2030 są większe od wartości z raportu z 2023 r. w poszczególnych latach o wartości rzędu 55-91 proc. Tylko dla 2025 r. różnica w nakładach wynosi 89 proc.
Resort aktywów proponuje także uwzględnienie aktualnych danych dotyczących projekcji poziomu inflacji w strefie euro na 2024 r. i 2025 r., o 0,2 pp. wyżej niż założono w projekcie rozporządzenia, tj. wg aktualnych założeń EBC z lipca 2024 r.
MAP proponuję również rozważenie uwzględnienia w projekcie rozporządzenia dodatkowych kosztów na rzecz bezpieczeństwa, które są szacowane na 50-100 mln euro, lub stosowne wyjaśnienie poprzez wskazanie w uzasadnieniu i OSR, że prezentowane dane dotyczące ceny maksymalnej uwzględniają poziom kosztów bezpieczeństwa, w tym koszty związane z zapewnienie bezpieczeństwa, które dany inwestor w MFW będzie musiał ponieść i uwzględnić w swoim modelu finansowym.