Spółdzielnie energetyczne (SE), będące jedną z form energetyki obywatelskiej – opartej na odnawialnych źródłach energii – są bardzo mocno rozpowszechnione w krajach Europy Zachodniej (Niemcy, Austria, Hiszpania, Wielka Brytania czy Belgia). W Polsce są one nową formą organizacyjno-prawną umożliwiającą wspólne wytwarzanie energii na potrzeby własne przy bardzo korzystnym modelu jej rozliczania. To także forma zacieśniania lokalnej współpracy pomiędzy rolnikami nie tylko w obszarze produkcji rolnej, jak dotychczas, ale także energetycznej.
Kto może skorzystać?
Przedmiotem działalności spółdzielni energetycznych jest wytwarzanie energii elektrycznej, biogazu, lub ciepła, w instalacjach odnawialnego źródła energii i zaspokajanie zapotrzebowania na energię elektryczną lub biogaz lub ciepło członków spółdzielni energetycznej przyłączonych do zdefiniowanej obszarowo sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub sieci dystrybucyjnej gazowej, lub sieci ciepłowniczej.
Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego SE jest odpowiedzią na nowy paradygmat lokalnego rozwoju obszarów wiejskich w tym energetyki, zgodnie z którym generacja rozproszona oparta na lokalnych odnawialnych źródłach energii, które są własnością i są zarządzane przez lokalne społeczności, w tym rolników.
Spółdzielnie bazujące na odnawialnych źródłach energii są już istotnymi podmiotami lokalnych rynków energii w Europie, odgrywającymi pozytywną rolę nie tylko w zabezpieczaniu potrzeb energetycznych lokalnych społeczności, ale także w innych aspektach rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich i budowania konkurencyjności produkcji rolnej. Taki kierunek rozwoju powinien także być coraz bardziej promowany w naszym kraju, a ujęcie w tym procesie jednocześnie potrzeb rozwojowych obszarów wiejskich i samych rolników powinien być zrozumiały.
Spółdzielnie mogą powstawać na obszarach gmin wiejskich lub miejsko-wiejskich w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej lub na obszarach nie więcej niż trzech tego rodzaju gmin bezpośrednio sąsiadujących ze sobą. Na dzień dzisiejszy muszą działać na terenie jednego operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego lub sieci dystrybucyjnej.