Reklama

PGNiG będzie miał nowe statki do transportu LNG

Od 2025 r. koncern będzie miał do dyspozycji cztery nowe statki do transportu LNG. Wcześniej podpisał umowy na czarter czterech budowanych gazowców i trzech już istniejących.

Publikacja: 07.04.2022 15:53

PGNiG będzie miał nowe statki do transportu LNG

Foto: Bloomberg

PGNiG, poprzez zależną niemiecką firmę PGNiG Supply & Trading, podpisało umowę czarteru czterech zbiornikowców do przewozu LNG (skroplony gaz ziemny). Dwa z nich mają być dostarczone przez firmy z norweskiej grupy Knutsen, a pozostałe przez grecki Maran Gas Maritime, podmiot będącą częścią koncernu Angelicoussis Group.

Każdy z metanowców będzie miał zbiorniki o pojemności około 174 tys. m sześc. Tym samym statki mogą transportować błękitne paliwo, którego po regazyfikacji będzie około 100 mln m sześc. Polski koncern będzie wyłącznym użytkownikiem czarterowanych statków przez dziesięć lat licząc od 2025 r., kiedy to mają trafić do eksploatacji. Co więcej ma możliwość przedłużenia zawartych umów. Kontakty stanowią, że armator odpowiada za dostarczenie gazowców, obsadzenie ich załogą oraz utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym. Po stronie PGNiG Supply & Trading będzie jednie kontrola handlowa.

Czytaj więcej

PGNiG bez prezesa. Powodem rozstania jest fuzja z Orlenem?

Koncern już wcześniej zdecydował się na czarter czterech innych nowych metanowców o podobnych parametrach jak właśnie zamawiane. Dwa pierwsze mają rozpocząć pracę już w przyszłym roku. Na początku 2023 r. w pierwszy rejs wyruszy statek o nazwie „Lech Kaczyński”. Kolejnym będzie „Grażyna Gęsicka”. Dwa pozostałe, którym jeszcze nie nadano nazw, wejdą do eksploatacji w 2024 r.

Ponadto PGNiG wyczarterowało trzy już istniejące metanowce. Każdy będzie mógł transportować błękitne paliwo, którego po regazyfikacji będzie 80-90 mln m sześc. Dwie z tych jednostek spółka przejmie jeszcze w I półroczu tego roku, a trzecią w II półroczu. Tym samym koncern ma podpisane umowy na czarter 11 gazowców.

Reklama
Reklama

„W portfelu importowym PGNiG wolumen kontraktów na amerykańskie LNG wynosi obecnie ok. 9 mld m sześc. rocznie po regazyfikacji. Z tego aż 7 mld m sześc. pochodzić będzie z kontraktów zawartych w formule handlowej Free On Board (FOB), według której to PGNiG odpowiedzialne jest za odbiór LNG od dostawcy, transport i rozładunek w porcie docelowym” - informuje w komunikacie prasowym Paweł Majewski, prezes PGNiG. Przypomina, że czarter metanowców pozwoli nie tylko sprawnie dostarczać skroplony gaz do Polski, ale i każdego terminalu importowego na świecie.

PGNiG, poprzez zależną niemiecką firmę PGNiG Supply & Trading, podpisało umowę czarteru czterech zbiornikowców do przewozu LNG (skroplony gaz ziemny). Dwa z nich mają być dostarczone przez firmy z norweskiej grupy Knutsen, a pozostałe przez grecki Maran Gas Maritime, podmiot będącą częścią koncernu Angelicoussis Group.

Każdy z metanowców będzie miał zbiorniki o pojemności około 174 tys. m sześc. Tym samym statki mogą transportować błękitne paliwo, którego po regazyfikacji będzie około 100 mln m sześc. Polski koncern będzie wyłącznym użytkownikiem czarterowanych statków przez dziesięć lat licząc od 2025 r., kiedy to mają trafić do eksploatacji. Co więcej ma możliwość przedłużenia zawartych umów. Kontakty stanowią, że armator odpowiada za dostarczenie gazowców, obsadzenie ich załogą oraz utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym. Po stronie PGNiG Supply & Trading będzie jednie kontrola handlowa.

Reklama
Gaz
Zapotrzebowanie na gaz gwałtownie wzrośnie. Potrzebny kolejny gazoport
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Gaz
Europa żegna się z rosyjskim gazem. Wkrótce ma całkowicie zniknąć
Gaz
Turkmenistan wchodzi w buty Gazpromu. Zwiększa wydobycie gazu
Gaz
Polska unijnym liderem w magazynowaniu gazu. Ale nie ma się z czego cieszyć
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Gaz
Flota cieni zarządzana z hotelu w Dubaju. Rosja testuje przeładunek LNG na morzu
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama