Reklama

Potrzebna zmiana sposobu myślenia

Mimo że Polska leży w strefie najbardziej korzystnej dla efektywnego użytkowania mikroinstalacji PV, sądzę, że potencjał rynku zawsze był stosunkowo wysoki w porównaniu z innymi OZE - mówi Christian Schnell , partner w kancelarii DeBenedetti Majewski Szcześniak

Publikacja: 26.11.2013 21:06

Potrzebna zmiana sposobu myślenia

Foto: Bloomberg

Z których niemieckich doświadczeń Polska może korzystać w czasie rozwijania energetyki odnawialnej?

Christian Schnell: Pomijając genezę zdecydowanego postawienia przez rząd Angeli Merkel na zmianę udziału poszczególnych źródeł energii w całkowitym bilansie, na odejście od energii atomowej na rzecz OZE, tzw. Energiewende, należy stwierdzić – to bardzo odważna, ale i przyszłościowa decyzja. W Polsce panuje najczęściej sposób myślenia „do kolejnych wyborów". W świetle zmian politycznych na arenie międzynarodowej trzeba to zmienić. Zdecydowanie w obraniu stopniowej, nie drastycznej i nieprzemyślanej, lecz przystosowanej do realiów drogi uważam za największą szansę na polski sukces. Zwiększenie udziału OZE w rynku energetycznym to nie tylko możliwość uniknięcia dotkliwych unijnych sankcji finansowych po 2020 r. Razem z inwestycjami w rozbudowę i poprawę istniejącej infrastruktury, stanowiącej także o bezpieczeństwie energetycznym, rozwój OZE może być ogromną szansą na nowe, specjalistyczne miejsca na przyszłościowym rynku pracy.

Jakie rozwiązania w zakresie energetyki przydomowej byłyby, pana zdaniem, najlepsze dla Polski?

Zasada tzw. net meteringu pozwoli posiadaczom mikroinstalacji rozliczać się na podstawie różnicy w ilości energii wprowadzonej i pobranej z sieci w rocznych okresach. Kiedy stosowane są rozliczenia na podstawie prognoz – a tak zwyczajowo rozlicza się energię – firma energetyczna ma obowiązek uwzględnić w prognozach planowaną ilość energii pobieranej i oddawanej. Z państw UE net metering stosują Belgia, Hiszpania, Dania, Holandia, W. Brytania i Włochy. Uważam, że w Polsce trzeba wprowadzić ten mechanizm w prostej wersji, wraz z rozwojem rozwiązań w dziedzinie inteligentnej energetyki.

Jak ocenia pan potencjał rynku w zakresie mikroinstalacji fotowoltaicznych?

Reklama
Reklama

Mimo że Polska leży w strefie najbardziej korzystnej dla efektywnego użytkowania mikroinstalacji PV, sądzę, że potencjał rynku zawsze był stosunkowo wysoki w porównaniu z innymi OZE. A teraz, przez częściowe ułatwienia wprowadzone w życie wraz z ostatnią nowelizacją ustawy – Prawo energetyczne i zmianami oczekiwanymi w ustawie o OZE, potencjał ten rośnie.    —rozm. jp

Z których niemieckich doświadczeń Polska może korzystać w czasie rozwijania energetyki odnawialnej?

Christian Schnell: Pomijając genezę zdecydowanego postawienia przez rząd Angeli Merkel na zmianę udziału poszczególnych źródeł energii w całkowitym bilansie, na odejście od energii atomowej na rzecz OZE, tzw. Energiewende, należy stwierdzić – to bardzo odważna, ale i przyszłościowa decyzja. W Polsce panuje najczęściej sposób myślenia „do kolejnych wyborów". W świetle zmian politycznych na arenie międzynarodowej trzeba to zmienić. Zdecydowanie w obraniu stopniowej, nie drastycznej i nieprzemyślanej, lecz przystosowanej do realiów drogi uważam za największą szansę na polski sukces. Zwiększenie udziału OZE w rynku energetycznym to nie tylko możliwość uniknięcia dotkliwych unijnych sankcji finansowych po 2020 r. Razem z inwestycjami w rozbudowę i poprawę istniejącej infrastruktury, stanowiącej także o bezpieczeństwie energetycznym, rozwój OZE może być ogromną szansą na nowe, specjalistyczne miejsca na przyszłościowym rynku pracy.

Reklama
Energetyka
Premier powołał na stanowisko nową prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Energetyka
Nowy sojusz energetyczny w rządzie? Apel o zwiększenie kompetencji resortu energii
Energetyka
Bloki gazowe i magazyny energii gwarancją stabilności systemu
Energetyka
Ile będą kosztować osłony chroniące przed podwyżkami cen ciepła? Minister podaje szacunki
Energetyka
Nowoczesna energetyka potrzebuje inteligentnych sieci dystrybucyjnych
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama