Reklama
Rozwiń

Rosyjskie wejście w Rotterdamie

Rosyjska grupa Summa wygrała przetarg na budowę terminalu naftowego w porcie Rotterdam. Będzie też nim zarządzać

Publikacja: 20.10.2011 14:12

Rosyjskie wejście w Rotterdamie

Foto: Bloomberg

Umowa w sprawie budowy Tank Terminal Europoort West zostanie dziś podpisana w Moskwie podczas wizyty holenderskiego premiera Marka Rutte. Terminal o powierzchni 55 ha i głębokość przy przystani do 20 m, będzie największym w Zachodniej Europie miejscem przeładunku rosyjskiej ropy marki Urals. Koszt inwestycji to minimum 250 mln dol.

Grupa Summa należy do bogacza z Dagestanu Zijawudina Magomiedowa. Ofertę złożyła w konsorcjum z dwoma innymi firmami. Według "Wiedomosti", jedną z nich jest Vitol — największy na świecie pośrednik w handlu surowcami (z obrotem w 2010 r. równym 195 mld dol.). Trzecim uczestnikiem konsorcjum jest nienazwany armator statków towarowych.

Summa w ubiegłym roku stała się współwłaścicielem (razem z państwowym Transnieft) największego rosyjskiego portowego holdingu — NMTP, kontrolującego port w Noworosyjsku. To największy port Rosji. W 2010 r. przeładowano tutaj 133 mln ton ropy i jej produktów. Wartość portu to ok. 2,2, mld dol.

Terminal w Rotterdamie ma być mniejszy od Noworosyjskiego, ale ma zapewnioną stabilną bazę przeładunkową. Rosyjscy analitycy uważają, że strategia Grupy Summa (wcześniej Summa Capital) polega na utworzeniu "pływającego rurociągu" między Noworosyjskiem a Rotterdamem. Dziś i tak duża część przeładowanej w Rosji ropy płynie do holenderskiego portu.

Magomiedow (43 lata) i jego liczne biznesy owiane są tajemnicą. "Forbes" ocenia jego majątek na 750 mln dol. a rosyjski Finans na 3 mld dol. Summa ma m.in. licencję na gigantyczne złoża cynku i ołowiu na arktycznej wyspie Nowa Ziemia oraz złoża metali w Jakucji. Inwestuje w energetykę i jest jednym z największych w Rosji budowniczych przemysłowych na trudnych terenach. Wyremontowała też moskiewski Teatr Bajszoj.

Nie upublicznia wyników finansowych, ani składu właścicielskiego.

Umowa w sprawie budowy Tank Terminal Europoort West zostanie dziś podpisana w Moskwie podczas wizyty holenderskiego premiera Marka Rutte. Terminal o powierzchni 55 ha i głębokość przy przystani do 20 m, będzie największym w Zachodniej Europie miejscem przeładunku rosyjskiej ropy marki Urals. Koszt inwestycji to minimum 250 mln dol.

Grupa Summa należy do bogacza z Dagestanu Zijawudina Magomiedowa. Ofertę złożyła w konsorcjum z dwoma innymi firmami. Według "Wiedomosti", jedną z nich jest Vitol — największy na świecie pośrednik w handlu surowcami (z obrotem w 2010 r. równym 195 mld dol.). Trzecim uczestnikiem konsorcjum jest nienazwany armator statków towarowych.

Energetyka
Strategie spółek pozwolą zarobić, ale nie wszędzie
Energetyka
Rząd znów szuka prezesa URE. Jest cicha faworytka
Energetyka
Dziennikarz "Parkietu" i "Rzeczpospolitej" znów najlepszy
Energetyka
Rozmowy ZE PAK z bankami z szansą na finał. Nadzieje inwestorów rosną
Energetyka
Rządowe wsparcie pomaga spółkom energetycznym