Umowa w sprawie budowy Tank Terminal Europoort West zostanie dziś podpisana w Moskwie podczas wizyty holenderskiego premiera Marka Rutte. Terminal o powierzchni 55 ha i głębokość przy przystani do 20 m, będzie największym w Zachodniej Europie miejscem przeładunku rosyjskiej ropy marki Urals. Koszt inwestycji to minimum 250 mln dol.
Grupa Summa należy do bogacza z Dagestanu Zijawudina Magomiedowa. Ofertę złożyła w konsorcjum z dwoma innymi firmami. Według "Wiedomosti", jedną z nich jest Vitol — największy na świecie pośrednik w handlu surowcami (z obrotem w 2010 r. równym 195 mld dol.). Trzecim uczestnikiem konsorcjum jest nienazwany armator statków towarowych.
Summa w ubiegłym roku stała się współwłaścicielem (razem z państwowym Transnieft) największego rosyjskiego portowego holdingu — NMTP, kontrolującego port w Noworosyjsku. To największy port Rosji. W 2010 r. przeładowano tutaj 133 mln ton ropy i jej produktów. Wartość portu to ok. 2,2, mld dol.
Terminal w Rotterdamie ma być mniejszy od Noworosyjskiego, ale ma zapewnioną stabilną bazę przeładunkową. Rosyjscy analitycy uważają, że strategia Grupy Summa (wcześniej Summa Capital) polega na utworzeniu "pływającego rurociągu" między Noworosyjskiem a Rotterdamem. Dziś i tak duża część przeładowanej w Rosji ropy płynie do holenderskiego portu.
Magomiedow (43 lata) i jego liczne biznesy owiane są tajemnicą. "Forbes" ocenia jego majątek na 750 mln dol. a rosyjski Finans na 3 mld dol. Summa ma m.in. licencję na gigantyczne złoża cynku i ołowiu na arktycznej wyspie Nowa Ziemia oraz złoża metali w Jakucji. Inwestuje w energetykę i jest jednym z największych w Rosji budowniczych przemysłowych na trudnych terenach. Wyremontowała też moskiewski Teatr Bajszoj.