Polska jest w światowej czołówce pod względem liczby samochodów zasilanych autogazem. Czy podwyższenie ceł eksportowych przez Rosję o prawie 100 USD za tonę tego paliwa nie spowoduje spadku zainteresowania kierowców tymi instalacjami?
Nie powinno tak się zdarzyć, chociaż niektóre media prorokują najgorsze i tym samym kreują nerwową atmosferę w branży. Nadal różnica między ceną LPG a cenami benzyny i diesla będzie na korzyść tego pierwszego. Szacuje się, że montaż takiej instalacji, jest opłacalny jeśli koszt zakupu litra autogazu nie przekracza 60 proc. ceny litra benzyny Pb 95.Aktualnie różnica pomiędzy ceną Pb95 a cena detaliczną autogazu wynosi około 3,10 zł/litr , co nawet przy uwzględnieniu zwiększonego o 15-20 proc. zużycia autogazu czyni ten produkt ekonomicznie interesującym.
Czyli liczba samochodów zasilanych LPG będzie rosłą. W jakim tempie?
Dziś po naszych ulicach jeździ ponad 2,5 mln samochodów na LPG. W ilości samochodów z LPG wyprzedza nas tylko Turcja. U nas co roku przybywa 150-200 tys. tego typu aut. Mam nadzieję, że to tempo wzrostu utrzyma się w najbliższych latach.
Co więcej rośnie też wolumenowa sprzedaż LPG, w tym autogazu. W I półroczu tego roku – według naszych szacunków – sprzedano 1,073 mln ton LPG, czyli rynek urósł o 1,5 proc w stosunku do roku ubiegłego . Oznacza to też, że została odwrócona występująca od 2009 r. tendencja spadkowa. Można oczekiwać więc, że pod koniec roku będziemy mieli do czynienia ze wzrostami 2-3procentowymi wobec stanu na koniec 2011 r., kiedy sprzedano 2,2 mln ton LPG, z czego w segmencie autogazu 1,61 mln ton.