W 2014 r. ma się rozpocząć budowa terminalu naftowego w Gdańsku

W pierwszym kwartale 2014 roku ma się rozpocząć budowa terminalu naftowego w Gdańsku. Ma powstać 20 zbiorników na ropę i produkty ropopochodne o łącznej pojemności ok. 700 tys. metrów sześciennych. Koszt inwestycji to ponad 820 mln zł.

Publikacja: 25.06.2013 15:41

W 2014 r. ma się rozpocząć budowa terminalu naftowego w Gdańsku

Foto: AFP

Realizacja dwóch etapów inwestycji na terenie ponad 28 hektarów ma się zakończyć do 2018 roku. Koszt inwestycji to ponad 820 mln zł.

Prezes PERN "Przyjaźń" Marcin Moskalewicz we wtorek w Gdańsku podczas spotkania w Politechnice Gdańskiej z naukowcami i przedsiębiorcami poinformował, że inwestycja jest już realizowana. - Zostały podpisane już umowy z wykonawcą i z zarządem Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) SA na dzierżawę gruntu, na którym powstanie terminal; mamy też już prawomocną decyzje środowiskową - tłumaczył.

Powiedział, że teraz rozpoczyna się proces przygotowania inwestycji. Zakłada się, że realizacja pierwszego etapu inwestycji rozpocznie się w pierwszym kwartale 2014 roku a zakończy w 2015 roku. Moskalewicz wyjaśnił, że w pierwszym etapie ma powstać część terminalu służąca przeładunkowi i magazynowaniu ropy naftowej. Realizacja drugiego etapu inwestycji ma się rozpocząć w marcu 2014 roku, a sama budowa - w grudniu przyszłego roku. Zakończenie całej inwestycji planowane jest w 2018 roku.

Wyjaśnił, że przedsięwzięcie zostało podzielone na dwa etapy m.in. ze względów logistycznych. "W kluczowym momencie inwestycji na placu budowy musiałoby być ok. trzech tysięcy pracowników i kilkaset różnego rodzaju sprzętu technicznego, co logistycznie byłoby mało możliwe do nadzoru wykonawstwa" - dodał.

Moskalewicz zaznaczył, że inwestycja PERN jest ważna też ze względu społecznego. Szacuje, że po uruchomieniu pełnej eksploatacji terminalu przychody, głównie PERN, budżetów Gdańska i państwa oraz portu w Gdańsku mogą wzrosnąć łącznie o 70 do 100 mln zł rocznie.

Podał, że "po uruchomieniu terminalu do budżetu Gdańska z tytułu podatków od nieruchomości rocznie może wpływać ok. 17 mln zł, a ZMPG z tytułu dzierżawy otrzyma ok. 4 mln zł rocznie".

Moskalewicz poinformował, że oprócz terminalu PERN jeszcze w tym roku planuje rozpocząć budowę w swojej bazie w Gdańsku dwóch zbiorników magazynowych o pojemności 100 tys. metrów sześciennych każdy. Ma to być druga baza po Płocku. Budowa ma się zakończyć w 2015 roku.

Natomiast w Naftoporcie PERN rozbudowuje stanowisko do przeładunku paliw i oleju napędowego oraz, ze względu na budowę terminalu naftowego, planuje budowę nowego stanowiska.

Zwrócił uwagę, że "w przypadku zagrożenia terminal wspólnie z Natfoportem może być jedynym źródłem dostawy ropy do Polski i do niemieckich rafinerii".

PERN "Przyjaźń" jest spółką, w której 100 procent udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemiec poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt, oraz Rurociąg Pomorski, łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski, w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku, umożliwia import surowca drogą morską oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę. PERN świadczy również usługi magazynowania ropy naftowej w trzech bazach - w Adamowie, Płocku oraz Gdańsku, o łącznej pojemności blisko 3 mln m sześc.

Realizacja dwóch etapów inwestycji na terenie ponad 28 hektarów ma się zakończyć do 2018 roku. Koszt inwestycji to ponad 820 mln zł.

Prezes PERN "Przyjaźń" Marcin Moskalewicz we wtorek w Gdańsku podczas spotkania w Politechnice Gdańskiej z naukowcami i przedsiębiorcami poinformował, że inwestycja jest już realizowana. - Zostały podpisane już umowy z wykonawcą i z zarządem Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) SA na dzierżawę gruntu, na którym powstanie terminal; mamy też już prawomocną decyzje środowiskową - tłumaczył.

Pozostało 83% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie