Realizacja dwóch etapów inwestycji na terenie ponad 28 hektarów ma się zakończyć do 2018 roku. Koszt inwestycji to ponad 820 mln zł.
Prezes PERN "Przyjaźń" Marcin Moskalewicz we wtorek w Gdańsku podczas spotkania w Politechnice Gdańskiej z naukowcami i przedsiębiorcami poinformował, że inwestycja jest już realizowana. - Zostały podpisane już umowy z wykonawcą i z zarządem Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) SA na dzierżawę gruntu, na którym powstanie terminal; mamy też już prawomocną decyzje środowiskową - tłumaczył.
Powiedział, że teraz rozpoczyna się proces przygotowania inwestycji. Zakłada się, że realizacja pierwszego etapu inwestycji rozpocznie się w pierwszym kwartale 2014 roku a zakończy w 2015 roku. Moskalewicz wyjaśnił, że w pierwszym etapie ma powstać część terminalu służąca przeładunkowi i magazynowaniu ropy naftowej. Realizacja drugiego etapu inwestycji ma się rozpocząć w marcu 2014 roku, a sama budowa - w grudniu przyszłego roku. Zakończenie całej inwestycji planowane jest w 2018 roku.
Wyjaśnił, że przedsięwzięcie zostało podzielone na dwa etapy m.in. ze względów logistycznych. "W kluczowym momencie inwestycji na placu budowy musiałoby być ok. trzech tysięcy pracowników i kilkaset różnego rodzaju sprzętu technicznego, co logistycznie byłoby mało możliwe do nadzoru wykonawstwa" - dodał.
Moskalewicz zaznaczył, że inwestycja PERN jest ważna też ze względu społecznego. Szacuje, że po uruchomieniu pełnej eksploatacji terminalu przychody, głównie PERN, budżetów Gdańska i państwa oraz portu w Gdańsku mogą wzrosnąć łącznie o 70 do 100 mln zł rocznie.