Karne cło na biodiesla z Argentyny i Indonezji

Kraje Unii Europejskiej poparły prepozycje Brukseli o obłożeniu biodiesla z Argentyny i Indonezji karnym cłem, bo kraje te zaniżały jego cenę

Publikacja: 23.10.2013 18:14

Karne cło na biodiesla z Argentyny i Indonezji

Foto: Bloomberg

Większość krajów UE  poparła pogląd Komisji Europejskiej, że producenci paliw w tych 2 krajach stosują dumping w eksporcie. Bruksela proponowała karne stawki 217 - 246 euro za tonę takiego paliwa z Argentyny i 122 - 179 euro za import z Indonezji. Od maja import z tych krajów podlega tymczasowym stawkom, a ostateczne, neco wyższe,  zaczną obowiązywać z końcem listopada, po kolejnych posunięciach proceduralnych.

Argentyna jest największym na świecie eksporterem biodiesla, na oba kraje przypada 90 proc. unijnego importu. Ich udział w unijnym rynku zwiększył się do 22 proc. w 2011 r. z 9 w 2009 r.

Biodiesel powstaje w Europie z oleju rzepakowego, w  Azji z oleju palmowego,  a w obu Amerykach z oleju sojowego.

Nowe stawki będą dotyczyć argentyńskich producentów i eksporterów Bunge (217 euro) i Louis Dreyfus Commodities (239 euro).

- W końcu staje się definitywna ta niesprawiedliwa decyzja, wynikająca z błędnych wyliczeń. Jedynym jej skutkiem będzie uszczerbek dla konsumenta argentyńskiego i europejskiego, który zapłaci więcej za droższe paliwo - oświadczył prezes argentyńskiej Izby Biopaliw Carbio, Luis Zubizarreta.

Dla wyliczenia kosztów produkcji biopaliwa Unia błędnie użyła międzynarodowych cen soi, głównego składnika paliwa w Argentynie, zamiast wykorzystać lokalne ceny, znacznie niższe - według Zubizarrety.

W najnowszym komunikacie Carbio wyliczyła, że cła będą kosztować Argentynek ponad miliard dolarowy straconej sprzedaży do Unii w tym roku. Argentyna zamierza zakwestionować karne cła w WTO. Wcześniej wystąpiła w  Genewie przeciwko unijnym przepisom o imporcie biodiesla, a z kolei Unia oprotestowała w WTO argentyńskie ograniczenia importowe jako sprzeczne z prawem.

Producenci tego biopaliwa z Indonezji zamierzają także odwołać się od unijnych stałych karnych ceł - powiedział Oke Nurman z resortu handlu i rzad pomoże im. - Rząd  ułatwi działania i pomoże producentom biodiesla we wszystkich działaniach mających doprowadzić do zniesienia ceł - dodał. - Jeśli Unia ostatecznie wprowadzi cła atydumpingowe na indonezyjski biodiesel, to jego producenci odwołają  sie do europejskiego sądu. Jeśli nie uda mi się przekonać go, to wniesiemy skargę do WTO - powiedział Nurwan.

Ok.90 proc. indonezyjskiego eksportu 1,5 mln kilolitrów (kl) trafiło do Unii Europejskiej. Kraj ten zużywa 31 mln kl oleju napędowego, włącznie z przemysłem, a produkuje 25 mln ton czyli 23 mln kl oleju palmowego. Organizacja producentów biopaliw podkreślała wcześniej, że wszelkie subwencje były przeznaczone do wykorzystania na rynku wewnętrznym, a nie w  eksporcie.

Większość krajów UE  poparła pogląd Komisji Europejskiej, że producenci paliw w tych 2 krajach stosują dumping w eksporcie. Bruksela proponowała karne stawki 217 - 246 euro za tonę takiego paliwa z Argentyny i 122 - 179 euro za import z Indonezji. Od maja import z tych krajów podlega tymczasowym stawkom, a ostateczne, neco wyższe,  zaczną obowiązywać z końcem listopada, po kolejnych posunięciach proceduralnych.

Argentyna jest największym na świecie eksporterem biodiesla, na oba kraje przypada 90 proc. unijnego importu. Ich udział w unijnym rynku zwiększył się do 22 proc. w 2011 r. z 9 w 2009 r.

Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie