Firma Ikata operator elektrowni atomowej Shikoku Electric Power Company na wyspie Shikoku poinformował o uruchomieniu reaktora trzeciego bloku siłowni. Reaktor został uruchomiony 12 sierpnia. W poniedziałek reaktor ma wyprodukować pierwszy od pięciu lat prąd a 22 sierpnia działać już pełną mocą. Na początku września energia z reaktora trafi do japońskiej sieci energetycznej w ilościach przemysłowych, podała agencja Prime. Reaktor Shikoku jest piątym uruchomionym po tym, jak po katastrofie w elektrowni Fukoshima w marcu 2011 r wyłączone zostały wszystkie 50 japońskich bloków jądrowych. Od pozostałych pracujących różni się tym, że jako jedyny pracuje na mieszanym paliwie uranowo-plutonowym. Jest ono produkowane ze zużytego już w innych reaktorach paliwa i pracuje w blokach wykorzystujących tzw. szybkie neutrony.

Firma Ikara uruchomiła wcześniej dwa reaktory a w sumie działa ich w Japonii już pięć – w elektrowniach Sendai i Shikoku. Zgodę dostała też elektrownia Takahama, ale uruchomiony reaktor został tam ponowni wyłączony po decyzji sądu uznającej, że nie jest on bezpieczny. Także w wypadku Shikoku w Japonii odzywają się protesty. Przeciwnicy uchronienia elektrowni podnoszą, że ponieważ siłownia położona jest na wyspie, to ewentualna ewakuacja ludności jest bardzo utrudniona.

Japonia, która zaraz po katastrofie zatrzymała pracę wszystkich swoich 55 reaktorów, w 2015 r wróciła do energetyki jądrowej. Jedną z powodów była rosnąca zależność (i koszty) kraju i gospodarki od importu LNG. Ceny gazu skroplonego dla Japonii były najwyższe na świecie, bo kraj kupował go najwięcej (ok. 85 mln ton rocznie).

Rząd w Tokio stworzył więc program zwiększenia zabezpieczeń przed tsunami i kolejne reaktory są uruchamiane. Nowa polityka energetyczna Japonii przewiduje, że „atom” będzie jednym z filarów sektora energetycznego.

Do lutego 2016 r. cztery bloki jądrowe wznowiły pracę, a dalsze 20 bloków prowadzi modernizację. Japonia planuje dalszy rozwój energetyki jądrowej, łącznie z budową zakładów przerobu paliwa wypalonego i reaktorów IV generacji.