Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 15.12.2024 15:57 Publikacja: 11.04.2022 21:00
Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki
Polska Grupa Energetyczna proponuje zmiany w systemie handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla (EU ETS). Koncern postuluje ograniczenie dostępu do tego systemu dla instytucji finansowych oraz reformę mechanizmu Rezerwy Stabilności Rynkowej (MSR). Konsultacje z europosłami już ruszyły.
Eksperci jednak zaznaczają, że jedynie tylko część z tych postulatów może znaleźć uznanie w oczach unijnych urzędników. Władze spółki podkreślają, że kontynuacja procesu dekarbonizacji wymaga nakładów finansowych, a żeby planować, potrzebna jest stabilizacja rynku. Tej – zdaniem PGE – na rynku EU ETS nie ma. – Uprawnienia do emisji CO2 stanowią jednak prawie 60 proc. kosztów produkcji 1 MWh. W latach 2018–2021 wydatki Grupy PGE na uprawnienia do emisji CO2 wyniosły prawie 20 mld zł. Stanowi to równowartość ok. 26 proc. nakładów inwestycyjnych zaplanowanych w grupie do 2030 r. To pokazuje skalę obciążenia PGE – mówi prezes Wojciech Dąbrowski.
Na dziesięć zobowiązań ujętych w umowie koalicyjnej obecnego rządu, tylko dwie z zapowiedzi zostały w pełni zrealizowane. Reformy przyspieszające transformację i przygotowujące energetykę na zagrożenia, takie jak braki mocy do produkcji prądu, albo dopiero ruszają, albo nie zostały jeszcze rozpoczęte.
Kluczowe dla zapewnienia mocy do produkcji energii elektrycznej bloki gazowe już pod koniec lat 20. nie wygrały aukcji rynku mocy na 2029 r. i na bazie tego systemu wsparcia nie powstaną. Będą mogły uczestniczyć w kolejnych przyszłorocznych aukcjach. Wygrały inne konkurencyjne cenowo technologie. Znamy póki co wstępne wyniki tejże aukcji.
Sztandarowa inwestycja byłego zarządu Orlenu została zatrzymana. Powodem jest brak rentowności. Na bazie tego, co już powstało, będzie realizowane przedsięwzięcie o nazwie Nowa Chemia. Ma być zyskowne. Nowy zakład ruszy najwcześniej w 2030 r.
Doniesienia o pomocy dla Rafako rozpaliły inwestorów. Kurs spółki w poniedziałek zyskiwał nawet 55 proc., po tym jak w piątek wzrósł o 18 proc.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Rząd dopina ostatnie szczegóły dotyczące dalszego działania pogrążonego w problemach Rafako. Scenariusz dla tej ważnej dla energetyki spółki zakłada kontrolowaną upadłość, ze wskazaniem na pozyskanie inwestora. Pomocy ma udzielić m.in. Agencja Rozwoju Przemysłu – dowiedziała się „Rzeczpospolita”.
Konkurowanie na rynku jest naturalne i napędza rozwój. Jednak problem zaczyna się, gdy ktoś dla zbudowania swojej pozycji stosuje nieuczciwe praktyki. Wtedy państwa powinny reagować w celu ochrony firm czy nawet całych sektorów gospodarki.
Polski recyklat jest pożądany na rynku europejskim – mówi Paweł Lesiak, wiceprezes firmy Interzero.
Szybko reagujemy na potrzeby klienta. Potrafimy sprawnie dostosować do nich nasze rozwiązania. Dzięki temu jesteśmy rozpoznawalnym producentem na świecie i monopolistą w Polsce – mówi Rafał Worek, wiceprezes Ponaru Wadowice.
Fundacja Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową, Fundacja Rodzina Kangura, Stowarzyszenie Młodzieży i Osób z Problemami Psychicznymi, Ich Rodzin i Przyjaciół POMOST – Centerko, Fundacja „Gdy liczy się czas” i Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie! to laureaci konkursu „Leczmy z troską!”.
Płacąc za zakupy w internecie Polacy coraz częściej trafiają na opcje płatności kartą za pomocą Click to Pay. Czym jest Click to Pay i co zmieni w płatnościach internetowych? Jak rozwiązanie może wpłynąć na wzrost sprzedaży w e-commerce i pomóc polskim e-sklepom w ekspansji zagranicznej?
Zespół Trumpa przygotowuje zmiany mające wejść w życie po objęciu stanowiska prezydenta, które zalecają uchylenie wymogu raportowania przez firmy danych o wypadkach samochodów zautomatyzowanych. Tesla już od dawna walczy o zniesienie tego przepisu twierdząc, że niesprawiedliwie uderza w firmę Elona Muska.
Toyota wraca do nazwy Urban Cruiser i przyspiesza elektryfikację. Do 2026 roku wprowadzi w Europie sześć nowych modeli z napędem elektrycznym. Miejski Urban Cruiser pojawi się już w przyszłym roku.
Żeby zachować konkurencyjność i utrzymać się na rynku grupa Continental musi oszczędzać pieniądze. Zapowiadane są daleko idące zmiany, szczególnie w upadającym sektorze samochodowym.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas