E-auta zmuszą Norwegię do modernizacji energetyki

Norweska sieć energetyczna będzie wymagać modernizacji w najbliższych 20 latach kosztem 11 mld koron (1,27 mld dolarów), aby sprostała popytowi na energię wraz ze wzrostem floty e-aut; koszty tego poniosą konsumenci — stwierdza opracowanie opublikowane w Oslo.

Publikacja: 11.06.2019 16:09

E-auta zmuszą Norwegię do modernizacji energetyki

Foto: Fotolia

Sprzedaż samochodów elektrycznych osiągnęła w marcu rekordowy poziom: prawie 60 proc. nowych miało napęd wyłącznie elektryczny. To wynik polityki władz, które zwalniają takie pojazdy z pewnych podatków, oferują bezpłatne parkingi i punkty ładowania baterii, zwalniają z myta albo stosują niższe stawki.

CZYTAJ TAKŻE: Święty Graal pojazdów elektrycznych dostępny za 8 lat

Norwegia nastawiła się na zakończenie do 2025 r. sprzedaży pojazdów spalinowych, flota aut elektrycznych liczy już 220 tys. wobec łącznej liczby 2,7 mln pojazdów. Do 2040 r. po drogach tego kraju mają jeździć pojazdy prawie nie emitujące spalin.

W opracowaniu zleconym przez norweski urząd regulacji energetyki i firmę DNV GL (usługi klasyfikacyjne w zakresie nadzoru nad statkami; certyfikacja systemów zarządzania (ISO 9001, ISO 14001, OHSAS/PN-N-ISO 18001, BS 7799, HACCP, ISO/TS 16949), nadawanie znaku CE dla wyrobów medycznych; warsztaty audytorskie i doskonalące systemy zarządzania) firma doradczo-inżynierska Põyry stwierdziła, że do 2040 r. trzeba będzie zainwestować w sieć energetyczną do 11 mld koron, jeśli większość samochodów osobowych będzie napędzane elektrycznie, a kierowcy zachowają obecny zwyczaj ich ładowania.

– Jeśli nic nie zostanie zrobione, to najprawdopodobniej ładowanie będzie odbywać się każdego popołudnia do wieczora. W takim wypadku 11 mld kosztów korzystania z sieci będą ponosić wszyscy konsumenci — powiedział Reuterowi dyrektor Põyry Norwegia, Kjetil Ingeberg. Dodał, że wszystkich użytkowników elektryczności czekają rosnące koszty, bo jest mało prawdopodobne rozdzielenie rachunków za normalne korzystanie i za ładowanie e-aut.

CZYTAJ TAKŻE: Ambitne plany redukcji CO2 uderzą w koncerny motoryzacyjne

Dane Põyry wskazują, że 60 proc. tych inwestycji zostanie przeznaczone na sieć niskiego napięcia, 10 proc. na podstacje, 28 proc. na sieć wysokiego napięcia, a 2 proc. na transformatory wysokiego napięcia.

Norwescy kierowcy mogą jednak obniżyć koszty zmieniając zwyczaj ładowania. Jeśli będą robić to nocą, to koszty nowej sieci zmaleją prawie do zera, zaś ładowanie po południu i tylko wtedy, gdy baterie będą dość puste, będzie wymagać zainwestowania tylko ponad 4 mld koron. Jeśli jednak utrzyma się zwyczaj podłączania e-aut do sieci w każde popołudnie, to średni szczyt poboru mocy przesunie się z godz. 8.00-9.00 do 17.00-20.00 -stwierdzono w opracowaniu.

CZYTAJ TAKŻE: Szwecja: kraj niezależny od ropy

Põyry ocenia, że do 2040 r. będzie ok. 1,9 mln e-aut, a łączne roczne potrzeby na energię nie przekroczą 5 terawatogodzin (TWh). Główny badacz w norweskim instytucie ekonomiki transportu TOI, Erik Figenbaum uważa, że zapotrzebowanie na energię wzrośnie w 2040 r. do ok. 8,8 TWh — niemal jednej czwartej obecnego używania przez gospodarstwa domowe w Norwegii — z 0,8 TWh obecnie, przy założeniu, że wszystkie samochody będą wtedy elektryczne.

Sprzedaż samochodów elektrycznych osiągnęła w marcu rekordowy poziom: prawie 60 proc. nowych miało napęd wyłącznie elektryczny. To wynik polityki władz, które zwalniają takie pojazdy z pewnych podatków, oferują bezpłatne parkingi i punkty ładowania baterii, zwalniają z myta albo stosują niższe stawki.

CZYTAJ TAKŻE: Święty Graal pojazdów elektrycznych dostępny za 8 lat

Pozostało 86% artykułu
Elektromobilność
Orlen inwestuje w ładowarki. W planach ekspansja za ocean
Materiał partnera
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Elektromobilność
Kto zbuduje stacje ładowania elektryków? Brakuje ich nawet przy autostradach
Elektromobilność
Infrastruktura do ładowania e-aut rozwija się powoli
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał Partnera
Drugie życie baterii w magazynach energii