McKinsey: Polska może być neutralna klimatycznie

Polska neutralna klimatycznie? To jest możliwe, choć trudne do osiągnięcia – przekonują eksperci McKinsey & Company. Wymagałoby to jednak potężnych inwestycji o wartości 380 mld euro.

Publikacja: 11.06.2020 12:30

McKinsey: Polska może być neutralna klimatycznie

Foto: Shutterstock

Z raportu „Neutralna emisyjnie Polska 2050. Jak wyzwanie zmienić w szansę” wynika, że do 2050 r. Polska może obniżyć emisje o 91 proc. oraz zwiększyć pochłanianie dwutlenku węgla na tyle, by zrekompensować pozostałe 9 proc. emisji, które wyeliminować bardzo trudno. –  Nie przewidujemy przyszłości, ale prezentujemy teoretyczny scenariusz, który może pozwolić Polsce osiągnąć neutralność klimatyczną w sposób najbardziej efektywny kosztowo – wyjaśnia Gustaw Szarek, partner lokalny w McKinsey i współautor raportu.

""

Tankowanie samochodu wodorem/Bloomberg

Foto: energia.rp.pl

Aby osiągnięcie tego celu było możliwe, należałoby obniżyć emisje w każdym z obszarów: przemyśle, transporcie, budynkach, rolnictwie i energetyce. W transporcie emisje mogłyby spaść nawet o 99 proc., jeśli zastąpilibyśmy auta z napędem spalinowym pojazdami elektrycznymi lub z napędem wykorzystującym wodór. Z kolei poprawa izolacji budynków oraz ograniczenie wykorzystania bojlerów czy pieców opalanych węglem, gazem lub olejem opałowym, może przynieść znaczące redukcje emisji w sektorze budynków.

""

Smog spowija polskie wsie, miasta i miasteczka

Foto: energia.rp.pl

Natomiast ogromnym wyzwaniem byłaby transformacja energetyki, bo obecnie około 77 proc. energii elektrycznej w Polsce powstaje ze spalania węgla. Jeśli Polska zdecydowałaby się na dekarbonizację do 2050 r., udział węgla w miksie energetycznym musiałby spaść o prawie 95 proc., a do 80 proc. zwiększyć się udział OZE, w tym przede wszystkim morskiej energetyki wiatrowej. – Infrastruktura energetyczna w Polsce się starzeje. Około dwóch trzecich mocy elektrowni węglowych w kraju ma więcej niż 30 lat. Bez względu na to, czy Polska zdecyduje się na dekarbonizację, czy nie, konieczna będzie ich wymiana. To dobra okazja, by od początku zaprojektować i przebudować nasz system energetyczny jako bezemisyjny – przekonuje Szarek.

""

Morska farma wiatrowa Middelgrunden nieopodal Kopenhagi, fot. Michał Niewiadomski

Foto: energia.rp.pl

Pełna dekarbonizacja wymagałby jednak potężnych nakładów finansowych, które McKinsey szacuje na 380 mld euro. Z tego około 70 proc. to inwestycje opłacalne ekonomicznie.  –  Jednak dekarbonizacja może przynieść Polsce wiele korzyści, m.in. wzrost niezależności energetycznej, spadek kosztów operacyjnych nawet o 75 mld euro, poprawę konkurencyjności, jakości środowiska oraz życia mieszkańców, a także rozwój nowoczesnych sektorów gospodarki – wylicza Szarek. Dodaje, że Polska mogłaby postawić na rozwój takich branż, jak produkcja pomp ciepła, komponentów do pojazdów elektrycznych czy budowa farm wiatrowych na Bałtyku. Jak wynika z wyliczeń McKinsey, rozwój tych sektorów mógłby przyczynić się do wzrostu PKB o 1 – 2 proc. i do powstania 250 – 300 tys. miejsc pracy.

Z raportu „Neutralna emisyjnie Polska 2050. Jak wyzwanie zmienić w szansę” wynika, że do 2050 r. Polska może obniżyć emisje o 91 proc. oraz zwiększyć pochłanianie dwutlenku węgla na tyle, by zrekompensować pozostałe 9 proc. emisji, które wyeliminować bardzo trudno. –  Nie przewidujemy przyszłości, ale prezentujemy teoretyczny scenariusz, który może pozwolić Polsce osiągnąć neutralność klimatyczną w sposób najbardziej efektywny kosztowo – wyjaśnia Gustaw Szarek, partner lokalny w McKinsey i współautor raportu.

Pozostało 82% artykułu
Transformacja Energetyczna
Na transformacji powinniśmy zyskać
Transformacja Energetyczna
Spółki dogadały się ze związkami zawodowymi. Pierwszy krok do wydzielenia węgla?
Transformacja Energetyczna
Milowy krok w drodze do transformacji
Transformacja Energetyczna
Dofinansowanie na wymianę okien. W tych programach można składać wnioski w 2024
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transformacja Energetyczna
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia