Zatankują LPG na własnej stacji

System „mam instalację, mam stację” ma obniżyć koszty funkcjonowania firmowych flot pojazdów.

Publikacja: 08.12.2015 21:00

Zatankują LPG na własnej stacji

Foto: 123RF

Dwie pomorskie firmy, Elpigaz i Bałtykgaz, chcą w oryginalny sposób rozwijać razem rynek autogazu. Elpigaz opracował innowacyjne systemy dwupaliwowego zasilania silników wysokoprężnych, które pozwalają w dieslach stosować razem z olejem napędowym gaz LPG, CNG lub biogaz.

Z kolei Bałtykgaz, który od wielu lat buduje stacje i dostarcza LPG, będzie oferował punkty napełniania gazem. Można je ulokować na terenie firm mających floty pojazdów, a nawet w gospodarstwach rolnych. Opracowane przez Elpigaz technologie Vela Diesel lub Dega Mix nadają się bowiem zarówno do samochodów osobowych, jak i ciężarówek, autobusów, a także traktorów, kombajnów rolniczych czy wózków widłowych. Oferta obu firm w systemie „mam instalację, mam stację” jest pierwszą tego typu na rynku i ma się przyczyniać do obniżki flotowych kosztów eksploatacji.

Taniej we flotach

– W firmowych flotach czy w rolnictwie czas pracy odgrywa kluczową rolę. Eliminujemy dojazdy do stacji zewnętrznych czy kolejki przy dystrybutorach, a w przypadku ciągników i maszyn rolniczych rozwiązujemy problem poruszania się po drogach publicznych – mówi Roman Ślagowski, prezes Bałtykgazu.

Elpigaz nie ukrywa, że opracowanymi przez siebie technologiami chce skusić przede wszystkim przedsiębiorstwa dysponujące flotą pojazdów. – Z Velą Diesel wiążemy wielkie plany – twierdzi prezes Elpigaz Grzegorz Jarzyński. System szybko się zwraca, bo pozwala firmom zmniejszyć zużycie diesla poprzez zastąpienie go znacznie tańszym gazem. Przy czym może być montowany praktycznie w dowolnych jednostkach napędowych: o mocy zarówno 20 jak i 800 koni mechanicznych, z różnymi rodzajami układów zasilania. W tym roku system Vela Diesel testowany był w silniku Fiata 500 biorącego udział w marcowym rajdzie Monte Carlo New Energy. Zasada działania jest nieco odmienna od tej w jednostkach benzynowych na LPG.

Do komory silnika wtryskiwana jest zmniejszona dawka oleju napędowego, którą uzupełnia porcja gazu doprowadzana do układu dolotowego powietrza. Zastosowana technologia nie ingeruje w konstrukcję silnika, oryginalny układ zasilania czy elektronikę.

Za pół ceny

Autogaz wciąż pozostaje najtańszym paliwem dla pojazdów spalinowych. Jego cena od lat oscyluje poniżej połowy ceny benzyny czy oleju napędowego. Jednak eksperci zauważają, że choć obecna proporcja cen autogazu do paliw tradycyjnych jest korzystna, to wśród klientów indywidualnych boomu na LPG nie widać. Według Jakuba Boguckiego, analityka rynku paliw z firmy e-petrol.pl, przyczyną mogą być spadki cen paliw na stacjach. – Paradoksalnie lepszym okresem dla popularności LPG był czas, kiedy cena benzyny 95 zbliżała się do 6 zł za litr, bo wtedy więcej myślało się o oszczędnościach na tankowaniu – twierdzi Bogucki.

Widać to również na rynku wtórnym, gdzie zainteresowanie samochodami zasilanymi autogazem nieznacznie zmalało. Jeśli według internetowego serwisu otoMoto w 2013 roku tym alternatywnym paliwem zainteresowanych było 26 procent poszukujących używanych samochodów, to w roku ubiegłym już 22 procent. – Trzeci kwartał 2015 roku przyniósł jednak wyhamowanie trendu spadkowego. Obecnie takie modele budzą zainteresowanie 21,8 proc. kupujących – informuje Aleksandra Kubicka z otoMoto.

Dwie pomorskie firmy, Elpigaz i Bałtykgaz, chcą w oryginalny sposób rozwijać razem rynek autogazu. Elpigaz opracował innowacyjne systemy dwupaliwowego zasilania silników wysokoprężnych, które pozwalają w dieslach stosować razem z olejem napędowym gaz LPG, CNG lub biogaz.

Z kolei Bałtykgaz, który od wielu lat buduje stacje i dostarcza LPG, będzie oferował punkty napełniania gazem. Można je ulokować na terenie firm mających floty pojazdów, a nawet w gospodarstwach rolnych. Opracowane przez Elpigaz technologie Vela Diesel lub Dega Mix nadają się bowiem zarówno do samochodów osobowych, jak i ciężarówek, autobusów, a także traktorów, kombajnów rolniczych czy wózków widłowych. Oferta obu firm w systemie „mam instalację, mam stację” jest pierwszą tego typu na rynku i ma się przyczyniać do obniżki flotowych kosztów eksploatacji.

Gaz
Chiny dostały z Gazpromu wielką zniżkę na gaz. Węgrom to się nie spodoba
Gaz
Szykuje się kolejne opóźnienie w rozbudowie terminalu LNG w Świnoujściu
Gaz
Największe złoże gazu w Europie zamknięte. Stało się zbyt niebezpieczne
Gaz
Dobre wieści z rynku gazu: potrzebujemy go coraz mniej
Gaz
Rosja chce upadłości PGNiG. Doliczyła się niezapłaconych podatków. Suma kuriozalnie niska