PGE: innowacyjny magazyn energii, stacje tankowania wodoru

Bloomberg

Magazyn energii pochodzącej z nadwyżek produkcji farm wiatrowych, stacje tankowania wodoru – to niektóre innowacyjne projekty, jakie realizuje Polska Grupa Energetyczna (PGE). W ciągu sześciu lat nakłady na innowacje w PGE mogą wynieść między 270 a 360 mln zł.

Strategia biznesowa PGE z 2014 r. zakłada, że na innowacje do 2020 roku grupa chce przeznaczyć minimum 1,5 proc. skonsolidowanego zysku netto rocznie. Oznacza to, że średnioroczne nakłady mogą wynieść ok. 45-60 mln zł, przy założeniu, że zysk co roku będzie oscylował wokół 3-4 mld zł. W ciągu sześciu lat innowacje w PGE mogą więc pochłonąć pomiędzy 270 a 360 mln zł – wyjaśniła spółka.

Jednym z takich innowacyjnych projektów jest realizowany wspólnie z operatorem polskiego systemu przesyłu gazu Gaz-System magazyn nadwyżek energii wytwarzanej w wiatrakach należących do PGE (ich łączna moc to ok. 530 MW). Studium wykonalności budowy instalacji „Power-to-Gas” przedstawiciele obu spółek podpisali w maju 2015 r.

Magazynowanie będzie możliwe dzięki procesowi elektrolizy. Uzyskany w ten sposób wodór będzie zatłoczony do sieci gazowej i dalej wykorzystany jako zeroemisyjny nośnik energii. Krajowa sieć gazociągów przesyłowych, oprócz zdolności zapewnienia dostaw gazu ziemnego do odbiorców, dysponuje również zdolnościami magazynowania energii w postaci innych paliw gazowych, m.in. wodoru.

„Grupa PGE jest liderem na rynku elektroenergetycznym w Polsce i za cel stawia sobie poszukiwanie innowacyjnych projektów podnoszących wartość przedsiębiorstwa. Nawiązanie współpracy z Gaz-Systemem pozwoli połączyć operacyjnie infrastrukturę energetyczną i gazową z korzyścią dla obu partnerów oraz na rzecz poprawy poziomu bezpieczeństwa energetycznego państwa” – powiedział prezes PGE Marek Woszczyk.

Kolejny projekt, realizowany wraz z Instytutem Transportu Samochodowego, dotyczy powstania dwóch demonstracyjnych stacji tankowania wodoru (HRS) dla samochodów osobowych i autobusów. Mają one stanąć w Warszawie i Poznaniu. Pojazdem zatankowanym wodorem przejechać można nawet 600 km, czyli więcej niż samochodem elektrycznym, a samo tankowanie trwa bardzo krótko, nie dłużej niż kilka minut.

Stacje w Warszawie i Poznaniu to część europejskiego projektu HIT – 2 – Corridors, który zakłada stworzenie i integrację europejskiej sieci infrastrukturalnej służącej wykorzystaniu wodoru jako paliwa.

Jak dodał Woszczyk, choć dziś trudno jeszcze jednoznacznie stwierdzić, która z alternatywnych technologii zasilania pojazdów okaże się technologią przyszłości, „PGE analizuje i jest zainteresowana zdobywaniem doświadczeń zarówno jeśli chodzi o napędzanie pojazdów energią elektryczną, jak i wodorem wykorzystywanym w ogniwach paliwowych do wytworzenia energii napędzającej silnik elektryczny”.

„Uwzględniając fakt, że wodór możemy pozyskać w procesie elektrolizy w naszych elektrowniach, docelowo tych opartych o odnawialne źródła energii, ta technologia napędzania pojazdów jest dla nas szczególnie interesująca” – zaznaczył.

PGE współpracuje z innymi polskimi spółkami sektora energetycznego w ramach Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej. W październiku 2015 r. Rada Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) zaakceptowała Studium Wykonalności Programu Sektorowego Elektroenergetyki. Wartość całej agendy badawczej to 1 mld zł, przy czym połowa tej sumy ma być wkładem własnym uczestników, natomiast druga połowa pochodzić będzie z funduszy Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój wdrażanych przez NCBR.

W połowie stycznia br. PGE ogłosiła wyniki pierwszego etapu konkursu „Energia Innowacji”. Do kolejnego etapu konkursu zostało zakwalifikowanych dziesięć projektów zgłoszonych przez młodych naukowców. W jego finale uczestnicy zaprezentują swoje projekty przed komisją złożoną z ekspertów PGE i naukowców. Z przesłanych zgłoszeń komisja wyłoni 3 najlepsze projekty.

Mogą Ci się również spodobać

W trosce o środowisko

Odpowiedzialne przedsiębiorstwa nie mogą pozostać obojętne na zmiany klimatyczne. Samsung traktuje kwestie związane z ochroną ...

Czy surowce znów będą tanieć

Zwyżki cen były zbyt szybkie. Znów pojawiają się więc oznaki osłabienia popytu. Ropa gatunku ...

Powstaną klastry producentów prądu

Resort energii pracuje nad formułą klastrów energetycznych. Efekty zobaczymy jesienią w postaci nowelizacji ustawy ...

Opole gotowe w jednej trzeciej

Poziom zaawansowania budowy dwóch nowych bloków energetycznych w Elektrowni Opole, flagowej inwestycji Polskiej Grupy ...

Czy moc będzie z nami?

Rozwój elektromobilności to szansa na wzięcie udziału w światowym wyścigu motoryzacyjnym i technologicznym. To ...

Krężel: cen prądu nie da się utrzymać w dłuższym okresie

Rekompensaty mogą być efektywne okresowo i uda się przeżyć 2019 r. Nie sądzę, żeby ...