Ropa zalała port w Rotterdamie

123RF

Pół setki tankowców stoi w kolejce do największego naftowego hubu Europy. Takiej sytuacji nie było od siedmiu lat.

Liczba tankowców w rotterdamskim porcie jest dwa razy większa od dopuszczalnej normy. Statki czekają na rozładowanie przywiezionej ropy. A poziom zapełnienia magazynów terminalu naftowego osiągnął maksimum już w połowie lutego (51,3 mln baryłek).

– Przez nadpodaż ropy nasze zbiorniki magazynowe są zalane pod korek. Wszyscy przedkładają magazynowanie ropy nad zmniejszenie pompowania. To jest oznaka niedźwiedziego rynku – przyznaje Gerry Zambo, handlarz naftowy monachijskiego Bayerische Landesbank w rozmowie z agencją Bloomberg.

Wielu handlujących ropą wykorzystuje fakt, że ceny w kontraktach na przyszłe miesiące są wyższe od obecnie obowiązujących na rynku. Dlatego skupują tanią ropę, a potem w miarę wypełniania się zbiorników zapełniają pływające magazyny, tak jak to było ostatnio w latach 2008 i 2009 r. Dzięki temu mogą poczekać, aż ropa podrożeje i można ją będzie sprzedać z zyskiem, nawet przy stosunkowo niewysokiej cenie.

W minionym tygodniu największy globalny operator terminali do przechowywania produktów naftowych Royal Vopak NV podał, że według stanu na IV kw. 2015 r. 11 należących do firmy terminali w Holandii było zapełnionych w 96 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 85 proc.

W naftowym terminalu Cushing w Oklahomie, gdzie są przechowywane główne amerykańskie zapasy ropy, poziom zapełnienia też jest rekordowy.

Cena majowych kontraktów na ropę Brent na londyńskiej giełdzie ICE Futures Europe wzrosła we wtorek o 1,3 proc., do 37,05 dol. za baryłkę. – Obserwujemy pewną zależność między drożeniem ropy a balansem popytu i podaży z realną dostawą do Rotterdamu i Cushing – zwraca uwagę Zambo.

– Każdy zbiornik-magazyn ropy jest już praktycznie całkowicie zapełniony i rośnie popyt na tankowce wykorzystywane jako pływające magazyny – dodaje Chris Baik z Vitol Group.

11 lutego amerykańska marka WTI z dostawą za cztery miesiące sprzedawała się o 6 dol. drożej niż z dostawą za miesiąc. Jednak we wtorek 1 marca premia zmniejszyła się do 3,88 dol. na baryłce.

Mogą Ci się również spodobać

Diesel tańszy w detalu niż w hurcie. Stacje dopłacają?

Od kilku tygodni olej napędowy na krajowych stacjach paliw kosztuje mniej niż oficjalnie w ...

Rekordowe wydobycie OPEC

Oficjalnie rozmawiają o zamrożeniu wydobycia, a tak naprawdę pompują na najwyższych obrotach. W kwietniu ...

Jest nowy zarząd w PKN Orlen

Do ścisłego kierownictwa na nową kadencję weszli trzej dotychczasowi członkowie zarządu oraz Wiesław Protasewicz ...

PGE przejdzie na dietę, ale najpierw ustala warunki

Związki największej spółki PGE negocjują ramowe porozumienia pracownicze do 2027 r. Obecne gwarancje wygasają ...

Wspólna walka o czyste powietrze w Rzeszowie

Polski Komitet Energii Elektrycznej (PKEE) w ramach kampanii „Energetyka kocha czyste powietrze” kontynuuje cykl ...

PGNiG coraz mocniej inwestuje w produkcję ciepła i prądu

Gazowniczy koncern stawia zarówno na budowę nowych elektrociepłowni, jak i modernizację istniejących. Planuje również ...