Aktualizacja: 19.02.2025 09:29 Publikacja: 02.05.2024 04:30
Foto: mat. pras.
Nie ma idealnych organizacji, w każdej można i trzeba wprowadzać zmiany, ale generalnie sposób zarządzania majątkiem Polskich Sieci Elektroenergetycznych nie był nigdy przedmiotem dyskusji. Problemy polskiej energetyki mają niewiele wspólnego z zarządzaniem sieciami przesyłowymi i systemem. Wyzwania dotyczą raczej sposobu transformacji energetyki, który był dotąd synonimem chaosu i braku spójnej wizji. Nawet jeżeli podejmowano gdzieś wysiłek transformacji, to jednocześnie błędnie szacowano skutki podjętych działań.
Rząd uważa, że względu na dynamiczne zmiany w systemie elektroenergetycznym, związane ze wzrostem produkcji z OZE potrzebne jest kontynuowanie mechanizmu rynku mocy, który wspiera zapewnienie wystarczalności zasobów wytwórczych Polski. Raport na temat tego mechanizmu został przyjęty przez rząd. Ma zapewnić moc do produkcji prądu.
Litwa, Łotwa i Estonia, zsynchronizowały swoje systemy elektroenergetyczne z obszarem Europy kontynentalnej, a więc UE. Jak mówi "Rzeczpospolitej" Gabriel Gorbačevski, doradca premiera Litwy ds. energetycznych, to jednak tylko początek.
Polskie Sieci Elektroenergetyczne uzgodniły z prezesem URE plan rozwoju sieci przesyłowej na lata 2025-2034. Zakłada on m.in. 4700 km torów nowych linii 400 kV, 28 nowych i 110 zmodernizowanych stacji oraz lądową linię stałoprądową - podano w komunikacie PSE. Łączne szacowane nakłady na planowane inwestycje to ponad 64 mld zł do 2034 r.
Wyryty w dnie morskim ślad kotwicy ciągnie się przez blisko 100 km i przecina kabel energetyczny Estlink 2 w miejscu uszkodzenia. Naprawa kabla łączącego Finlandię i Estonię zajmie siedem miesięcy i będzie kosztować dziesiątki milionów euro.
To już czwarte w ciągu dwóch miesięcy uszkodzenie podmorskich kabli na dnie Bałtyku. Po przerwaniu połączeń internetowych między Niemcami, Szwecją i Litwą, w środę 25 grudnia zostało przerwane połączenie energetyczne kablem Estlink łączącym Finlandię z Estonią.
Infrastruktura telekomunikacyjna to coś, o czym nie myślimy na co dzień. Zwykle o jej istnieniu przypominamy sobie dopiero w przypadku awarii albo utraty zasięgu. Nie możemy wtedy dokonać przelewu ani wysłać ważnego maila, innym razem bezskutecznie dzwonimy na numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia. A mimo to, rozbudowa infrastruktury wciąż napotyka w Polsce na przeszkody.
18. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA odkrywa kolejne niespodzianki! W dniach 25.04 – 04.05.2025 roku w Krakowie możemy spodziewać się najlepszych niezależnych produkcji, znanych nazwisk, a także niezapomnianej atmosfery, którą z pewnością dostarczą dwie sekcje specjalne: „Tylko spokojnie” i „Chłopackie sprawy”, w których ani dobrego kina, ani wielkich twórców nie zabraknie.
Tylko połowa wartości – tak dużą utratę ceny mają używane modele Tesli. Ceny amerykańskich elektryków na portalach w Europie pikują w dół.
Nadchodzi koniec zasady de minimis w imporcie i będzie to rewolucja w e handlu i logistyce. Małe paczki także będą clone.
W 2024 roku Mercedes-Benz Polska sprzedał 26,3 tys samochodów. O 38 proc. więcej, niż rok wcześniej. Tym samym niemiecki producent doszedł do 5-procentowego udziału w polskim rynku.
Dzięki Sprinterowi Mercedes zrewolucjonizował świat samochodów dostawczych. Teraz furgonetka świętuje swoje urodziny. Przyglądamy się jej historii.
Aż 44 proc. firm uważa, że obecny „hype” na sztuczną inteligencję jest przesadzony i spodziewa się szybkiego pęknięcia bańki – wynika z najnowszych badań IDC, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza.
Deklaracje MON o ewentualnej zbrojeniowej spółce joint venture dotyczą produkcji amunicji do zestawów Himars. Ale droga do budowy takiego zakładu jest długa i kręta. Teraz piłka jest po stronie Amerykanów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas