Reklama
Rozwiń
Reklama

Cicho jedziesz, dalej zajedziesz

Koncerny państwowe jak Rosneft czy Gazprom będą same decydować, które dane uznać za tajne i nie publikować.

Publikacja: 26.04.2016 09:54

Cicho jedziesz, dalej zajedziesz

Foto: Bloomberg

Ministerstwo gospodarki Rosji proponuje swoim największym koncernom, by same decydowały, co jest tajemnicą handlową i nie podlega publikacji w sprawozdaniu rocznym, dowiedziała się gazeta RBK.

To reakcja urzędników na list wiceprezes Rosneft Łarysy Kałandy. Proponuje ona, by to co zostanie uznane za tajemnicę handlową nie trafiło do sprawozdań państwowych spółek publicznych. Rosneft chce by jednakowe przepisy obowiązywały wszystkich, teraz bowiem tylko prywatne koncerny mogą sobie dowolnie utajniać i ukrywać dane.

Od 2010 r rosyjskie spółki publiczne muszą publikować w sprawozdaniu przygotowanych na coroczne WZA dane, wymagane przez bank centralny. Są to np. dane o pozycji firmy w branży, priorytety działalności, informacje o największych transakcjach.

Bank Rosji wymaga też od firm publicznych szczegółowego ujawnienia struktury wlaścicielskiej i jakości zarządzania. Z kolei Kreml rekomenduje, by firmy pokazywały wskaźniki efektywności menadżerów, informacje o realizacji programów inwestycyjnych oraz sprzedaży aktywów nie związanych z kluczową działalnością.

Te właśnie dodatkowe wymagania Kremla najbardziej nie podobają się w Rosneft. Wiceprezes pisze w liście, że koncern nie chce ujawniać swoich długoterminowych planów; danych o aktywach oraz o lokatach z dochodowością ponad 10 proc. rocznie. W sprawozdaniu rocznym Rosneft za 2014 r (za 2015 jeszcze nie ma) już nie było szczegółów programu inwestycyjnego.

Reklama
Reklama

Resort gospodarki zwraca uwagę, że jawność i dostępność informacji zwiększa wiarygodność firm w oczach inwestorów i akcjonariuszy.

Jednak Kreml jest gotów zezwolić największym państwowym koncernom publicznym samym decydować co zamieścić w sprawozdaniu a co objąć klauzulą tajności. Miałoby to służyć podniesieniu konkurencyjności rosyjskich firm za granicą.

Zdaniem Michaiła Kuznecowa szefa Narodowego Stowarzyszenia Dyrektorów Korporacyjnych, sytuacja nie będzie „krytyczna” jeżeli firma nie będzie publikowała części informacji. Ale warunkiem jest tu, by roczne sprawozdanie odpowiadało wymogom rosyjskiego prawa; Banku Rosji oraz rekomendacjom kodeksu zarządzania korporacyjnego.

– Co ujawniać, a co nie, to prawo firm państwowych, ale pod warunkiem, że chodzi o informacje dodatkowe, których nie ujawnia także konkurencja – dodaje Denis Spirin dyrektor zarządzający z Prosperity Capital Management.

Utajnianie podstawowych dany, jak tego chce Rosneft, może natomiast podziałać na niekorzyść koncernu i skutkować procesami z pozwów akcjonariuszy spółki, ostrzega adwokat Aleksiej Mielnikow. Straci na tym wiarygodność na arenie międzynarodowej.

Rosneft od dawna utajnia wiele danych. Np. przez lata nie ujawniała zarobków prezesa Igora Sieczina, pomimo zaleceń rządu.

Ministerstwo gospodarki Rosji proponuje swoim największym koncernom, by same decydowały, co jest tajemnicą handlową i nie podlega publikacji w sprawozdaniu rocznym, dowiedziała się gazeta RBK.

To reakcja urzędników na list wiceprezes Rosneft Łarysy Kałandy. Proponuje ona, by to co zostanie uznane za tajemnicę handlową nie trafiło do sprawozdań państwowych spółek publicznych. Rosneft chce by jednakowe przepisy obowiązywały wszystkich, teraz bowiem tylko prywatne koncerny mogą sobie dowolnie utajniać i ukrywać dane.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Ropa
Ropa drożeje po decyzji OPEC+. Rynek obawia się nadpodaży
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Ropa
Rosyjska ropa odpływa z Turcji. Kolejny kraj ulega sankcjom USA
Ropa
Stanął eksport paliw z rafinerii Łukoilu w Bułgarii. Rosjanie już na nim nie zarobią
Ropa
Celne uderzenie Ukrainy w Rosnieft. Stanął największy terminal nad Morzem Czarnym
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Ropa
Oto dlaczego Viktor Orbán trzyma się kurczowo rosyjskiej ropy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama