Kraje bałtyckie i Japonia wprowadzają całkowity zakaz importu paliw z Rosji

Od 6 lutego, Estonia, Finlandia i pozostałe kraje bałtyckie wprowadziła zakaz zakupu, importu i transportu rosyjskich produktów naftowych, w tym także benzyny w kanistrach. Japonia także przystąpiła do sankcji.

Publikacja: 06.02.2023 10:08

Kraje bałtyckie i Japonia wprowadzają całkowity zakaz importu paliw z Rosji

Foto: Bloomberg

O całkowitym zakazie importu rosyjskich paliw poinformował Piret Tinkus z estońskiego urzędu skarbowego i celnego. Wyjaśnił, że mieszkańcy Unii Europejskiej (UE) mogą kupować paliwo w Rosji, jeśli jest to potrzebne do zakończenia podróży i powrotu do Unii.

Czytaj więcej

Unia uzgodniła limity cen na rosyjskie paliwa

Kierowcy mają prawo wwieźć rosyjskie paliwo, tylko jeżeli znajduje się w baku ich pojazdów. Spuszczanie paliwa jest dozwolone tylko podczas naprawy maszyny i pod warunkiem jego ponownego wlania.

„Szacuje się, że obecnie prawie 80 proc. samochodów osobowych przekraczających estońską granicę po raz pierwszy ma oprócz napełnionego baku dziesięciolitrowy kanister benzyny” – powiedział Piret Tinkus (cytowany przez TASS). Wwóz kanistrów z benzyną z Rosji jest od dziś zabroniony. Podobny zakaz obowiązuje w krajach bałtyckich i Finlandii.

Także Japonia poparła stanowisko Unii Europejskiej i zgodnie z decyzją państw G7 nałożyła sankcje na rosyjskie produkty naftowe, przypomina agencja Unian.

Tokio wprowadziło ograniczenia także w poniedziałek, 6 lutego, zgodnie z oświadczeniem Ministerstwa Spraw Zagranicznych tego kraju. Mówimy o ograniczeniu ceny ropy z Rosji w wysokości 100 i 45 dolarów za baryłkę, w zależności od gatunku produktów naftowych.

Czytaj więcej

Ropa tańsza, teraz diesel. UE szykuje limit cenowy na produkty ropopochodne

Wcześniej media informowały, że od 1 stycznia 2023 roku japońskie towarzystwa ubezpieczeniowe przestały ubezpieczać ryzyka militarne na wodach terytorialnych Rosji i Ukrainy.

Uważa się, że taka decyzja może spowodować przerwy w dostawach rosyjskiego paliwa do Japonii. Tokio podkreśliło jednak, że taka sankcja jest ważnym środkiem zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa.

27 stycznia Japonia ogłosiła rozszerzenie sankcji wobec rosyjskiego agresora i zamroziła aktywa 22 osób i trzech organizacji z Rosji. Tokio 1 lutego przeznaczyło 170 mln dolarów na odbudowę Ukrainy.

O całkowitym zakazie importu rosyjskich paliw poinformował Piret Tinkus z estońskiego urzędu skarbowego i celnego. Wyjaśnił, że mieszkańcy Unii Europejskiej (UE) mogą kupować paliwo w Rosji, jeśli jest to potrzebne do zakończenia podróży i powrotu do Unii.

Kierowcy mają prawo wwieźć rosyjskie paliwo, tylko jeżeli znajduje się w baku ich pojazdów. Spuszczanie paliwa jest dozwolone tylko podczas naprawy maszyny i pod warunkiem jego ponownego wlania.

Paliwa
Unimot opublikował wyniki i nową strategię
Paliwa
Stacje Orlenu pod jednym szyldem? Niepewne plany rebrandingu
Paliwa
Węgry rozważają ograniczenia cen paliw płynnych po ataku Izraela na Iran
Paliwa
Borys Budka: Daniel Obajtek z kolegami opłacali z kasy Orlenu stomatologa i botoks
Paliwa
Orlen inwestuje w usługi inżynieryjne