Przewozy kolejowe towarów coraz bardziej zielone

Współpraca pomiędzy DB Cargo Polska i PKP Energetyka ma zaowocować 100-proc. wykorzystaniem energii z odnawialnych źródeł przy transporcie towarów.

DB Cargo Polska i PKP Energetyka podpisały list intencyjny, którego celem jest wypracowanie zasad zasilania przewozów kolejowych, realizowanych przez pierwszą z tych firm energią trakcyjną pochodzącą z OZE. Już od stycznia 2022 r. współpraca ma zaowocować tym, że połowa potrzebnego firmie transportowej prądu będzie wyprodukowana w sposób przyjazny dla środowiska. Docelowo, od stycznia 2023 r., PKP Energetyka ma zasilać DB Cargo Polska w 100 proc. energią pochodzącą z OZE.

 

Dzięki temu przewoźnik chce zaoferować klientom możliwość nie tylko zamówienia usługi transportowej opartej na ekologicznym zasilaniu, ale też skompensowania sobie emisji CO2 poprzez udział w ekologicznych projektach. Pierwszy z tych produktów dostępny jest już w Niemczech i Austrii. – Liczymy, że w ramach podjętej współpracy z PKP Energetyka będziemy mogli rozszerzyć ofertę na polski rynek kolejowy – mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.

Podpisany list intencyjny jest elementem realizacji programu Zielona Kolej, zainicjowanego i prowadzonego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, wspólnej inicjatywy firm z branży podejmującej różne działania na rzecz oszczędzania energii. Program zakłada m.in. przejście kolei na zasilanie energią z OZE w 85 proc. do 2030 r. Obecnie udział ten wynosi 12 proc.

Fotowoltaika i farma wiatrowa/Bloomberg

W kierunku bardziej ekologicznych przewozów podążają regulacje UE, a za nimi polityka poszczególnych państw. Niezależnie od tego już dziś kolej jest jednym z najbardziej zrównoważonych i ekologicznych środków transportu. Pociąg towarowy emituje dwukrotnie mniej CO2 w przeliczeniu na tonokilometr niż transport morski i czterokrotnie mniej niż drogowy.

– Zgodnie ze światowymi trendami zielone produkty i usługi będą kluczową przewagą konkurencyjną firm. Chcemy, aby kolej przyciągała jak najwięcej potoków towarów i pasażerów, dlatego Zielona Kolej to jeden z filarów naszej strategii do 2030 r. – twierdzi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyki. Spółka wyraża przekonanie, że będzie systematycznie poszerzać listę przewoźników, którzy zaoferują swoim klientom przewozy oparte na OZE, czyniąc branżę kolejową liderem zielonej transformacji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Takimi działaniami smogu nie pokonamy – alarmuje NIK

Najwyższa Izba Kontroli zdecydowała się na publikację raportu o stanie powietrza w samym środku ...

PGNiG chce zarabiać głównie na wydobyciu

Firma planuje wydać 2,3 mld zł na poszukiwania i eksploatację złóż. W tym roku ...

Skandynawska lekcja czystego powietrza

Stosując 15 skandynawskich rozwiązań, świat może zmniejszyć szkodliwe emisje o 4 gigatony rocznie. Tyle ...

Bałtycka koalicja przeciw Nord Stream 2

Unia prawą ręką pisze strategię energetyczną, a lewą buduje Nord Stream 2. To świadczy ...

Ukraińskie łupki wracają do gry

Holenderska firma wygrała przetarg na wydobycie gazu łupkowego na wschodzie Ukrainy. Obejmie schedę porzuconą ...

Darmowy prąd dla separatystów na Ukrainie

Rosyjski podatnik kolejny rok będzie płacił za prąd, który Kreml darowuje rosyjskim separatystom na ...