Elektryczność na drogach

PKEE-MOBILITY SUMMER DAY

Akumulatory i infrastruktura punktów ładowania — to największe wyzwanie dla rozwoju elektromobilności w UE.

Maros Sefcovic, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. unii energetycznej, był gościem konferencji zorganizowanej w Brukseli przez Polski Komitet Energii Elektrycznej. Przypomniał, że ponad 100 lat temu pierwszy skonstruowany w Europie samochód był właśnie elektryczny i można go oglądać w Autoworld, czyli muzeum samochodów, w którym odbywała się wspomniana konferencja. Cały wiek musiał upłynąć, żeby Europa wróciła do teko konceptu. Do 2020 roku ma się pojawić 20 nowych modeli aut elektrycznych na europejskim rynku. A kolejne europejskie rządy postulują ambitne cele emisyjne dla samochodów. Ludzie chcą je kupować, bo są coraz bardziej świadomo zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia powietrza. Jednak, zdaniem Sefcovica, są dwie przeszkody dla rozwoju elektromobilności.
Pierwsza, to zbyt mała sieć punktów ładowania. — Jeśli ludzie zaczną kupować samochody elektryczne, ale będą się bali podróżować, to cały proces ulegnie zahamowaniu — powiedział. Podobne obawy ma Kristian Ruby, sekretarz generalny Eurelectric. — Musimy usiać razem z producentami i zastanowić się, jak to rozwiązać. Bo inaczej ludzie nie będą kupowali samochodów elektrycznych — powiedział Ruby.
Drugi problem to akumulatory. — Europejscy producenci do tej pory traktowali je jak surowce, które kupuje się od zewnętrznych dostawców. Ale w samochodach elektrycznych kluczowy jest nie tylko silnik: równie ważne jest oprogramowanie i akumulator — uważa Słowak.
Jednak organizacje pozarządowe działające na rzecz obniżenia emisji mają wątpliwości, czy producenci samochodów w Europie na poważnie traktują elektromobilność. — Wydają zaledwie 1 proc. swojego budżetu na marketing aut elektrycznych. Modele elektryczne trudno znaleźć na ich stronach internetowych — mówiła Julia Poliscanova z organizacji Transport and Environment.
Elektromobilność to synonim czystego powietrza, ale wcale tak nie musi być. Żeby moda na to nowe zjawisko przyniosła efekty ekologiczne, to muszą jej towarzyszyć zmiany w produkcji energii elektrycznej. — Nie możemy elektryfikować całej floty samochodowej, jeśli nie będzie temu towarzyszyła dekarbonizacja źródeł wytwarzania energii elektrycznej — podkreślał Said El Khadraoui z European Political Strategy Centre, think tanku Komisji Europejskiej.
Impreza zorganizowana przez PKEE miała pokazywać, że Polska traktuje poważnie temat elektromobilności. To jeden z celów polskiego rządu i firm energetycznych: zmienić wizerunek polskiej energetyki. — Obraz dziś jest dużo bardziej kolorowy — podkreślał Michał Kurtyka, sekretarz stanu w ministerstwie energii. Przypomniał, że najlepszym autobusem roku 2017 roku był polski Solaris Urbino. I to w Polsce trwa właśnie największy do tej pory w Europie przetarg na autobusy elektryczne: potrzeba ich 1077.
WIĘCEJ O ELEKTROMOBILNOŚCI W SERWISIE MOTO.RP.PL

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wzrosną taryfy na gaz

Droższy import jest przyczyną zwyżki urzędowego cennika na gaz określonego dla PGNiG. Wzrośnie też ...

Wysokie marże w Orlenie i Lotosie

Płocki koncern w grudniu i całym czwartym kwartale 2015 r. zanotował wzrost marż i ...

Moskwa odmawia Białorusi

Nie będzie kolejnej zniżki w cenie gazu dla Białorusi. Moskwa odrzuciła prośbę Mińska. Białoruś ...

Pora kluczowych decyzji

Wkrótce Lotos i Orlen ogłoszą nowe strategie na najbliższe lata. PGNiG i Gaz-System powiedzą, ...

Szansa dla wiatraków

Resort energii pracuje nad zasadami rozdzielania wsparcia dla odnawialnych źródeł w przyszłym roku. Prawdopodobnie ...

Jest harmonogram odłączenia sieci bałtyckich od Rosji

Republiki nadbałtyckie, Polska i Komisja Europejska zatwierdziły harmonogram odłączenia Litwy, Łotwy i Estonii od postsowieckiego ...