LPG potaniało w Rosji o połowę. To efekt sankcji UE

Ceny hurtowe LPG spadły w Rosji o połowę w związku z wejściem w życie 20 grudnia unijnego zakazu importu tego rosyjskiego paliwa. Sprzedaż przekierowywana jest przez Rosjan w coraz większym stopniu do Azji, mimo to spodziewany jest spadek jego eksportu w przyszłym roku.

Publikacja: 01.01.2025 15:21

LPG potaniało w Rosji o połowę. To efekt sankcji UE

Foto: Bloomberg

Jak podał Reuters, powołując się na dane ze źródeł handlowych i rosyjskiej giełdy towarowej, pod koniec listopada ceny hurtowe wynosiły 28 tys. rubli za tonę, w grudniu natomiast spadły do ok. 14 tys. rubli.

Rosja już wcześniej przygotowywała się do ograniczeń eksportowych, zwiększając dostawy paliwa do Chin i Mongolii, ale też do Armenii, Gruzji i Azerbejdżanu. Część wolumenów kierowana jest również do Afganistanu, ale w tym kraju pojawiają się problemy z płatnościami – tamtejsi odbiorcy są gotowi płacić wyłącznie gotówką, co jest dla eksporterów problematyczne.

Trudno będzie zastąpić eksport do Europy

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku Rosja zwiększyła dostawy LPG do Turcji i innych krajów Azji o 45 proc., do 1,2 mln ton w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 r. Nie zastąpiło to jednak eksportu do Europy. Na rosyjskim rynku widoczny jest nadmiar paliwa, przez co jego ceny spadają. Dla porównania, zeszłoroczna sprzedaż rosyjskiego LPG tylko do Polski wyniosła 1,2 mln ton.

Jak podawały wcześniej rosyjskie media, powołując się na dane Reutersa, dostawy LPG z Rosji do Polski koleją w listopadzie tego roku spadły do 37 tys. ton z 90 tys. ton rok wcześniej, a do Litwy, Łotwy i Estonii do 24 tys. ton z 49 tys. ton. Jednocześnie eksport gazu płynnego z Rosji do krajów Azji Środkowej (Tadżykistan, Uzbekistan, Kirgistan i Kazachstan) w listopadzie wzrósł do 60 tys. ton z 36 tys. ton, a do Afganistanu do 32 tys. ton z 13 tys. ton. W okresie styczeń-listopad 2024 roku całkowity eksport LPG z Rosji spadł o 7 proc., do 3 mln ton. Wolumen dostaw do Europy zmniejszył się o 27 proc.

Czytaj więcej

Od piątku wchodzi w życie embargo na rosyjski LPG

Unia Europejska nałożyła sankcje na LPG z Rosji w grudniu 2023 roku, jednak zastosowano 12-miesięczny okres przejściowy, który umożliwił przez kolejny rok sprowadzanie do UE paliwa w ramach kontraktów zawartych przed ogłoszeniem sankcji. Teraz jednak okres przejściowy wygasł i eksport z Rosji do UE został wstrzymany. Restrykcje dotknęły wolumenu gazu o wartości 1 mld euro (rocznie).

Sankcje i „czynnik sezonowy”

Dmitrij Gusiew, wiceszef rady nadzorczej stowarzyszenia „Niezawodny Partner” w rozmowie z agencją Tass informował, że kraje bałtyckie niemal całkowicie przestawiły się na gaz amerykański i dopóki nie zostanie odnowiony na większą skalę handel w kierunkach wschodnich, producenci LPG mogą mieć kłopoty. Na utratę rynków zachodnich nałożył się czynnik sezonowy. Jak zaznaczał ekspert, zimą zużycie LPG w Rosji tradycyjnie spada. Paliwo na rodzimym rynku używane jest głównie do celów transportowych. Popularnością cieszy się szczególnie na południu kraju. Konsumpcja rośnie w sezonie wakacyjnym, spada wraz z zamknięciem okresu turystycznego.

Rosyjskie źródła oceniają, że butan z Rosji wciąż będzie płynął do Polski, gdzie będzie mógł być mieszany z propanem z innych kierunków. Butan – jak podkreślają reprezentanci branży – jest też zużywany w petrochemii. Możliwe jest więc zmniejszanie przez rosyjskie firmy produkcji mieszanki propan-butan (LPG) i zwiększenie sprzedaży zagranicznej samego butanu.

Spodziewany jest spadek rosyjskiego eksportu LPG również w 2025 roku. - Istniejąca infrastruktura w Rosji nie pozwala w pełni zrekompensować europejskich dostaw na kierunku wschodnim – mówi Dmitrij Siemiagin z Centrum Informacyjno-Analitycznego RUPEC.

Czytaj więcej

Rafinerie Rosji produkują najmniej od 12 lat. Efekt skutecznych ataków dronów

Kraje europejskie tradycyjnie były jednym z głównych kierunków eksportu LPG z Rosji. Ceny sprzedaży były bardzo korzystne dla producentów. Największym importerem była Polska, a dostawy realizowane były także do krajów bałtyckich i Finlandii.

Polska jest jednym z największych konsumentów LPG w Unii Europejskiej. Udział tego paliwa w ogólnym zużyciu paliw wynosił w 2023 roku ponad 12 proc.  Krajowa produkcja LPG wyniosła w minionym roku 816 tys. m sześc., z kolei import ukształtował się na poziomie 4,9 mln m sześc. Skonsumowaliśmy 4,6 mln m sześc. LPG (reeksport przekroczył 1 mln m sześc.). W 2023 roku import LPG z Rosji stanowił blisko 46 proc. dostaw do Polski.

Jak podał Reuters, powołując się na dane ze źródeł handlowych i rosyjskiej giełdy towarowej, pod koniec listopada ceny hurtowe wynosiły 28 tys. rubli za tonę, w grudniu natomiast spadły do ok. 14 tys. rubli.

Rosja już wcześniej przygotowywała się do ograniczeń eksportowych, zwiększając dostawy paliwa do Chin i Mongolii, ale też do Armenii, Gruzji i Azerbejdżanu. Część wolumenów kierowana jest również do Afganistanu, ale w tym kraju pojawiają się problemy z płatnościami – tamtejsi odbiorcy są gotowi płacić wyłącznie gotówką, co jest dla eksporterów problematyczne.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gaz
Rosja straciła Unię. Wszczyna za to kolejną gazową awanturę
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Gaz
Koniec rosyjskiego gazu na Ukrainie. Warszawa i Kijów utworzą nowy hub
Gaz
Nadciąga wyjątkowy gazowy rok - więcej gazu z USA, Gazprom znika, Ukraina będzie hubem
Gaz
Katar odetnie dostawy gazu do Europy? Dla Polski to potencjalne ryzyko
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Gaz
Unia Europejska zarabia na przeładunku LNG z Rosji. Import rekordowy
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay