Orlen zarezerwował całą moc nowego gazoportu

Płocki koncern będzie mógł importować do 6,1 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie poprzez powstający terminal w Zatoce Gdańskiej, który ma uruchomić Gaz-System 1 stycznia 2028 r.

Publikacja: 18.08.2023 14:32

Orlen i Gaz-System podpisały umowę na usługi regazyfikacji w mającym powstać za kilka lat terminalu

Orlen i Gaz-System podpisały umowę na usługi regazyfikacji w mającym powstać za kilka lat terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej

Foto: Bloomberg

Orlen i Gaz-System podpisały umowę na usługi regazyfikacji w mającym powstać za kilka lat terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej, który będzie stanowił ważny element infrastruktury importowej gazu ziemnego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Na mocy zawartego porozumienia płocki koncern zarezerwował sobie możliwość sprowadzania drogą morską do 6,1 mld m sześc. błękitnego paliwa rocznie. Umowę zawarto na 15 lat. Do jej podpisania doszło w konsekwencji przeprowadzenia tzw. procedury open season zorganizowanej przez Gaz-System.

Czytaj więcej

W Polsce powstanie trzeci gazoport? Gaz-System bada rynek

W ramach projektu dotyczącego budowy drugiego gazoportu, po terminalu LNG w Świnoujściu, ma powstać terminal FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). To jednostka pływająca przystosowana do przerabiania otrzymywanego surowca w formie ciekłej (LNG) na gazową. Jej moc regazyfikacyjna ma wynieść 6,1 mld m sześc., co oznacza, że całość właśnie zarezerwował sobie Orlen.

Obecnie prace przy terminalu FSRU są na zaawansowanym etapie projektowym. W lipcu Gaz-System zakończył proces pozyskiwania decyzji administracyjnych dla wszystkich trzech gazociągów lądowych mających ułatwić rozprowadzenie importowanego surowca w głąb Polski. Chodzi o gazociągi Kolnik - Gdańsk, Gardeja - Kolnik i Gustorzyn - Gardeja o łącznej długości około 250 km. Ich budowa powinna ruszyć w 2024 r.

Z kolei w ramach części morskiej trwają prace nad zaprojektowaniem stanowiska postojowego dla pływającego terminalu FSRU wraz z odcinkiem podmorskim gazociągu, który znajdzie się na dnie Zatoki Gdańskiej. Uruchomienie gazoportu planowane jest na 1 stycznia 2028 r. Wartości inwestycji nie podano.

Czytaj więcej

Ceny gazu najniższe od dwóch lat. Szybko może się to zmienić

Danel Obajtek, prezes Orlenu, zapewnia, że dzięki dokonanym rezerwacjom mocy regazyfikacyjnych w Świnoujściu i Gdańsku, koncern będzie mógł odbierać całą ilość LNG, która ma być dostarczana w ramach podpisanych przez grupę kontraktów długoterminowych.

„Obecnie to prawie 14 mld m sześc. gazu. Taka ilość surowca, uzupełniona dostawami z Norwegii i własnym wydobyciem w kraju, pozwoli nam nie tylko w pełni zaspokoić potrzeby polskich odbiorców, ale także oferować gaz na sąsiednie rynki” - twierdzi cytowany w komunikacie prasowym Obajtek.

Gaz-System informuje, że obecnie obserwuje coraz większe zapotrzebowanie rynku na dostawy LNG. W związku z tym już teraz prowadzi działania zmierzające do zwiększenia mocy regazyfikacyjnej gdańskiego terminalu.

Czytaj więcej

Rewolucyjne zmiany w krajowej infrastrukturze gazowej

„Mając na uwadze rosnące zainteresowanie całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej dywersyfikacją źródeł dostaw gazu w oparciu o LNG prowadzimy obecnie procedurę open season dla FSRU 2. W przypadku jej pozytywnego przebiegu moglibyśmy uruchomić drugą jednostkę FSRU, która pozwoliłaby na zwiększenie mocy regazyfikacji o 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie” - twierdzi Andrzej Kensbok, wiceprezes Gaz-Systemu.

Gaz
Rosyjski LNG na celowniku USA. Zakłady w Arktyce mogą nigdy nie powstać
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Gaz
Francja chce zaprzestania importu LNG z Rosji, ale sama kupuje go najwięcej
Gaz
Unia szybko gromadzi gaz na zimę. Rekordowe zapełnienie podziemnych magazynów
Gaz
Orlen zwiększył przesył gazu z własnych złóż poprzez Baltic Pipe
Gaz
Balticconnector znów działa. Chińczycy bezkarni