Aktualizacja: 13.03.2025 08:11 Publikacja: 27.01.2023 03:00
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek (P) i były Sekretarz energii Stanów Zjednoczonych Dan Brouillette (L)
Foto: PAP/Marcin Obara
Orlen może swobodnie handlować surowcem dzięki klauzuli „free on board”. Oznacza to, że koncern będzie decydował, co zrobić z ładunkiem: skierować go do Polski lub sprzedać na rynku.
Kontrakt dotyczy dostawy 1 mln ton skroplonego gazu z USA rocznie i obowiązuje przez 20 lat od 2027 r. Surowiec ma pochodzić z terminalu Port Arthur w Teksasie, który jednak musi najpierw powstać, i to była główna bariera. Jeszcze w lipcu 2021 r. PGNiG (należące do Orlenu) zdecydowało o wypowiedzeniu kontraktu z Port Arthur LNG na zakup surowca. Wówczas chodziło o zakup 2 mln ton skroplonego gazu rocznie. Spółka prowadziła dalej rozmowy o możliwości odbioru zbliżonych ilości z innych projektów realizowanych przez Sempra LNG. Jednak z końcem roku, kiedy kryzys gazowy pojawił się w Europie na dobre, wówczas europejskie firmy, w tym niemieckie RWE, skierowały oczy na ten projekt. Pojawiło się łącznie czterech partnerów, co przywróciło projekt do „życia”. PGNiG także do niego powróciło. W maju 2022 r. PGNiG i Sempra Infrastructure zawarły porozumienie przewidujące podpisanie 20-letniego kontraktu kupna-sprzedaży LNG z rozbudowanego terminalu skraplającego Cameron LNG w Luizjanie oraz z planowanego terminalu Port Arthur. Z tego pierwszego PGNiG ma odbierać 2 mln ton, a z drugiego – 1 mln ton LNG rocznie, co łącznie odpowiada ok. 4 mld m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji rocznie. Dostawy z Port Arthur LNG zostały potwierdzone porozumieniem 25 stycznia. Gdzie gaz ten trafi? Już teraz terminal w Świnoujściu ma 100 proc. obłożenia. Z pomocą ma przyjść Gaz-System i planowany drugi pływający terminal w Gdańsku. – Uzyskaliśmy komplet decyzji lokalizacyjnych dla wszystkich gazociągów lądowych w ramach projektu w Gdańsku – zapewnia prezes operatora Marcin Chludziński.
Kluczowymi rynkami, na których płocka spółka chce pozyskiwać błękitne paliwo z własnych złóż będą Polska, Norwegia i Kanada.
Gaz ziemny jest najpopularniejszym paliwem, którym Polacy ogrzewają swoje domy. Blisko 30 proc. budynków w Polsce jest ogrzewane dzięki „błękitnemu paliwu” – wynika najnowszego zestawienia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Wkrótce jednak tę grupę Polaków może czekać niemiła niespodzianka w portfelach. Rząd zapowiada walkę, aby tak się nie stało. Z pozytywnych informacji są te wskazujące na spadek liczby kopciuchów.
Pierwszy partia surowca, w ilości 100 mln m3., zostanie przesłana z terminala LNG w litewskiej Kłajpedzie przez polską sieć, do połącznia w Drozdowiczach. Zawarte memorandum powinno pomóc również w realizacji kolejnych dostaw.
Coraz bardziej prorosyjskie działania Białego Domu. Tym razem ekipa Trumpa chce uruchomić uszkodzony podmorski gazociąg Gazpromu. Najęła do tego byłego agenta enerdowskiej bezpieki. Unia i Niemcy nigdy nie wydały zgody na pracę Nord Stream 2. Dla kogo miałby więc pracować ten gazociąg?
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Pożegnalne sankcje Joe Bidena coraz skuteczniej uderzają w sektor naftowo-gazowy Rosji. Dwa kolejne zakłady LNG wstrzymały eksport surowca. Gazowce zostały w portach, klientów nie ma, nowe projekty są wstrzymane.
Po tym, jak Donald Trump obiecał pomóc Tesli, bronić ją przed falą hejtu i kupić takie auto, Elon Musk postawił na trawniku przed Białym Domem pięć modeli. Prezydent wybrał dwa — limuzynę Model S i Cybertrucka.
Wygląda na to, że proces deregulacji polskiej gospodarki wreszcie ruszył. Prace nad usunięciem barier blokujących działalność firm trwają w kilku zespołach. Rząd przyjął projekt zmiany przepisów, o które od lat zabiega branża leasingowa.
Po wyroku Sądu Najwyższego w sporze o tantiemy między Cinema City Poland a organizacją filmowców sieci kin poszły za ciosem. Helios wypowiedział umowę SFP–ZAPA, a Cinema City ZAIKS-owi – wynika z informacji „Rzeczpospolitej”.
Trwają targi dotyczące tego, gdzie zostanie wydane 150 mld euro ze specjalnego funduszu UE na zbrojenie. Komisja Europejska jest za ograniczeniem dostępu dla spółek z USA. Jeśli do tego dojdzie, Polska na tym raczej nie ucierpi.
Nie z każdego polityka da się „ulepić” politycznego lidera – mówi prof. Ewa Marciniak, politolożka i dyrektorka CBOS.
Fabryka Volkswagena w Osnabrück byłaby dobrym miejscem do produkcji wojskowej, powiedział dyrektor generalny Rheinmetall. Niemiecki producent samochodów rozważa sposoby na ponowne wykorzystanie obiektu. Jest skłonny także sprzedać swój zakład.
W lipcu Ryanair uruchomi trasę z Katowic do Budapesztu. Będzie to połączenie sezonowe, obsługiwane do października.
Elektryfikacja transportu wymaga sporych inwestycji. Producenci sięgają do kieszeni przewoźników.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas