Materiał powstał we współpracy z GAZ-SYSTEMEM
15 grudnia Komisja Europejska opublikowała projekt tzw. pakietu gazowo-wodorowego, który ma stanowić uzupełnienie wcześniejszego pakietu „Fit for 55". Cel tych propozycji jest prosty – wyostrzenie kursu na Zielony Ład, a dokładniej: stworzenie podwalin pod rynek wodoru i przyspieszenie dekarbonizacji systemu gazowego. Fundamentem, na którym oparte są nowe regulacje, jest rozdzielenie obecnej infrastruktury gazu ziemnego i przyszłej infrastruktury czystego wodoru. Stanowić to będzie niewątpliwe wyzwanie dla operatorów gazowych w całej Europie z uwagi na konieczność powołania oddzielnych operatorów infrastruktury wodorowej.
Dla odbiorców gazu najbardziej odczuwalnym skutkiem nowych regulacji może być wzrost taryf spowodowany zaproponowanymi rabatami dla gazów odnawialnych i niskoemisyjnych. System ten jest zaprojektowany w ten sposób, że w większym stopniu niż obecnie to odbiorcy końcowi będą ponosić koszty funkcjonowania systemu gazowego. Również zasady kształtowania taryf czystego wodoru zakładają większe obciążenie dla odbiorców tego paliwa.
Dla operatora przesyłowego szczególnym wyzwaniem będzie konieczność dostosowania istniejącej infrastruktury do przesyłu mieszanin gazu ziemnego i wodoru. Wskazać należy, że pakiet nakłada na operatorów obowiązek przyjęcia 5-proc. mieszaniny wodoru na granicach. Stanowi to wyzwanie pod względem inżynieryjnym, ale także rodzi ryzyka po stronie odbiorców, których instalacje przystosowane są tylko do gazu ziemnego.
W Polsce przewiduje się wzrost udziału gazu ziemnego w miksie energetycznym. W najbliższych kilkunastu latach należy spodziewać się, że gaz ziemny będzie paliwem „przejściowym" w ramach odchodzenia od gospodarki wysokoemisyjnej opartej na węglu. Rozwijać się będzie również segment OZE, który będzie miał wpływ na przyszłość sieci gazowej.