W niedzielę metanowiec Iberica Knutsen dostarczył do Świnoujścia skroplony gaz ziemny. Tym samym łączna ilość sprowadzonego morzem przez PGNiG surowca wynosi już 5,7 mld m sześc. po regazyfikacji.

 

Do terminalu LNG w Świnoujściu przypłynął 50. statek ze skroplonym gazem ziemnym. Metanowiec o nazwie Iberica Knutsen przetransportował około 57 tys. ton LNG z amerykańskiego portu Sabine Pass. Odbiorcą jest PGNiG, a dostawcą hiszpańska firma Naturgy (dawna Gas Natural Fenosa).

Do tej pory, przed komercyjnym uruchomieniem gazoportu, zrealizowano do naszego kraju dwie dostawy techniczne LNG. Z kolei gdy już oddano go do użytku przyjęto: 37 statków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, 9 dostaw spotowych – z Norwegii, USA i Kataru oraz pierwszą dostawę w ramach umowy średnioterminowej z brytyjską firmą Centrica. Tym samym metanowce zawijały do terminalu w Świnoujściu ze średnią częstotliwością dwa razy w miesiącu. Wliczając obecną dostawę, PGNiG zakupiło do tej pory ponad 4,2 mln ton LNG, co po regazyfikacji odpowiada około 5,7 mld m sześc. surowca.

Obecne roczne zdolności regazyfikacyjne terminalu wynoszą 5 mld m sześc. W całości są zarezerwowane przez PGNiG. Polskie LNG, właściciel i operator gazoportu chce go jednak rozbudować. Spółka uzyskała już komplet decyzji środowiskowych oraz lokalizacyjnych dotyczących wszystkich projektów realizowanych w ramach programu rozbudowy terminalu LNG. Jednocześnie trwają postepowania przetargowe. Pierwsze z nich, ogłoszone w grudniu 2018 r., ma wyłonić wykonawcę trzech kluczowych elementów programu rozbudowy części lądowej, czyli dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych, trzeciego zbiornika LNG i instalacji przeładunkowej LNG na kolej. – Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą przewidujemy do końca 2019 r. Osiągnięcie przepustowości 7,5 mld m sześc. rocznie planowane jest na 2021 rok – informuje Polskie LNG. Pozostałe dwa projekty w założeniu  mają zostać ukończone w II kwartale 2023 roku.

Drugie postepowanie ogłoszone na początku tego roku dotyczy części morskiej, a dokładniej budowy dodatkowego nabrzeża statkowego. Projekt realizowany jest wspólnie z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście. Nowe nabrzeże umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i możliwość bunkrowania.