Koncern Rosatom, który dysponuje największą flotą lodołamaczy o napędzie atomowym zamówi w fińskiej firmie Aker Arctic Technology projekt liniowego lodołamacza i gazowca klasy arktycznej Arc5, na potrzeby odbioru skroplonego gazu z zakładów Jamal LNG.

Fińska firma uważana jest za jedną z najlepszych na świecie, w konstruowaniu lodołamaczy i statków pływających po zimnych wodach. Rosjanie zamówili też u Finów wykonanie prób modelowych lodołamacza Aker ARC 123, podała agencja Prime.

Przed Finami prawdziwe wyzwanie, bowiem warunki w porcie Sabetta na Jamale, gdzie znajduje się terminal LNG, jak i na całej północnej drodze morskiej do Europy, są skrajnie trudne - niskie temperatury, duża wilgotność, pak lodowy, góry lodowe, sztormy arktyczne itp.

Rosjanie chcą by fińska firma została dostawcą usług na lodołamacze, które będą towarzyszyć gazowcom typu Yamalmax (170-175 tys. m3 pojemności) oraz zaprojektują nowy lodołamacz o mocy 40 MW. Ma on mieć 46 m szerokości i pracować na gazie skroplonym. Do tego Rosatom potrzebuje gazowce arktyczne Arc5, które przez cały rok będą mogły pływać na trasie Sabetta-Europa. Kontrakt na wszystkie te prace opiewa na 28 mln rubli brutto (502 tys. dol.).

Zakłady Jamal LNG należą do spółki rosyjskiego Novateku (50,1 proc.), francuskiego Total (20 proc.), chińskiego CNPC (20 proc.) i chińskiego Funduszu Szlaku Jedwabnego (9,9 proc.). Docelowo mają produkować 17,5 mln ton LNG rocznie w trzech linia po 5,5 mln ton i jedna 1 mln ton. W grudniu 2015 r ruszyła pierwsza linia produkująca 5,5 mln ton rocznie.