Werdykt o spalinach w lotnictwie 21 grudnia

Najwyższy unijny trybunał wyda 21 grudnia ostateczny werdykt o dyrektywie, która zmusi wszystkie linie lotnicze do płacenia za emisję spalin

Publikacja: 08.12.2011 10:04

Werdykt o spalinach w lotnictwie 21 grudnia

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Początkowo spodziewano się tego orzeczenia na początku 2012 r., ale dyplomata z Unii Europejskiej uczestniczący w konferencji ONZ o klimacie w Durbanie sprecyzował, że zostanie ogłoszony 21 grudnia o godzinie 11.

Od 1 stycznia wszystkie linie lotnicze lądujące w Europie albo startujące z niej będą musiały kupować zezwolenia na emisje spalin w ramach unijnego systemu handlu emisjami ETS, co ma zmniejszyć skażenie środowiska.

Europejski plan wywołał zaciekłą batalię między Unią i przemysłem lotniczym, bo USA, Chiny i ponad 20 innych krajów zaczęło nalegać na Unię, by nie obejmowała swym planem przewoźników spoza tego bloku.

Przeciwnicy planu argumentują, że narusza on kardynalną zasadę suwerenności państwowej przez pobieranie opłat zależnie od długości każdego lotu, co oznacza, że wzięto pod uwagę obcą przestrzeń powietrzną, z naruszeniem porozumienia z 1944 r., które daje każdemu krajowi wyłączne prawo do jego nieba. Plan oznacza także dyskryminowanie krajów najbardziej odległych od Europy — dodają.

6 października sędzia-sprawozdawca Trybunalu Europejskiego, Juliane Kokott, stwierdziła, że unijne przepisy są zgodne z prawem. Jej opinia choć nie jest wiążąca wpływa często na ostateczny werdykt sądu w Luksemburgu.

Unijny rynek CO

2

, który ogranicza emisje w przemyśle poprzez ustalenie cen tego gazu, cierpi na rekordowo niskie ceny z powodu zaniepokojenia o przyszłość gospodarki strefy euro i o nadpodaż zezwoleń na emisje. Jeśli linie lotnicze będą musiały przystąpić do tego systemu od 1 stycznia, to mogą wywołać gwałtowny skok cen tych zezwoleń.

Autorzy systemu nie założyli dużego początkowo popytu wśród przewoźników na takie zezwolenia, bo w 2012 r. będą musieli płacić tylko za 15 proc. emitowanych spalin i otrzymają bezpłatnie zezwolenia na pozostałe 85 proc. W miarę upływu czasu będą kupować coraz więcej tych zezwoleń.

Jeśli Unii nie uda się uzyskać zatwierdzenia dyrektyw o emisjach w transporcie lotniczym, to objęcie innych sektorów, np. żeglugi, stanie się jeszcze bardziej odległe. Negatywny werdykt trybunału zmniejszy zaufanie do rynku emisji spalin, a objęcie transportu lotniczego tym systemem wpłynie nieznacznie na przewidywany popyt na zezwolenia na emisję — oceniają maklerzy.

Początkowo spodziewano się tego orzeczenia na początku 2012 r., ale dyplomata z Unii Europejskiej uczestniczący w konferencji ONZ o klimacie w Durbanie sprecyzował, że zostanie ogłoszony 21 grudnia o godzinie 11.

Od 1 stycznia wszystkie linie lotnicze lądujące w Europie albo startujące z niej będą musiały kupować zezwolenia na emisje spalin w ramach unijnego systemu handlu emisjami ETS, co ma zmniejszyć skażenie środowiska.

Pozostało 82% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie