Średni dystans lotu tych linii wynosi 1250 km, więc realny koszt dla Ryanair wynosi 0,11 euro na pasażera – szacuje Pravda Capital Partners.W odniesieniu do kosztów operacyjnych na jedno miejsce w samolocie w przypadku Ryanair jest to tylko 29.7 euro na 1000 km, co daje to ledwie 0,3 proc. kosztów.
- Biorąc pod uwagę większe koszty operacyjne na jedno miejsce w samolocie LOT-u (87,6 euro na 1000 km), koszt uczestnictwa w EU ETS 2 dla LOT-u są proporcjonalnie jeszcze mniejsze i wynosi zaledwie 0,1 proc. ogólnych kosztów operacyjnych - podaje Maciej Gomółka, analityk Pravda Capital Partners.
Firmy lotnicze szacują, że statystyczny pasażer będzie musiał zapłacić 15-20 euro w wyniku włączenia lotnictwa do EU ETS.
- Ogólne koszty uczestnictwa linii lotniczych w EU ETS przy obecnych cenach są nieporównywalne do hałasu, jaki wokół nich powstał. Dość wspomnieć, że całościowy koszt zakupu uprawnień w trzecim okresie rozliczeniowym przez firmy lotnicze jest równy 5 proc. rocznych przychodów Lufthansy – komentuje Maciej Gomółka.
Firma obliczyła, że koszty całego sektora lotniczego czyli ponad pięciu tysięcy firm, w latach 2013-20 z tytułu włączenia do EU ETS będzie równoważny zakupowi 10 samolotów Airbus, albo niespełna 7 proc. rocznych przychodów Lufthansy.