PGE EJ1 – wybrała inżyniera kontraktu elektrowni jądrowej

Brytyjska firma AMEC wygrała przetarg na inżyniera kontraktu przy budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej - poinformowała w poniedziałek odpowiedzialna za projekt spółka PGE EJ1. Oferta Brytyjczyków opiewała na ponad 1,3 mld zł netto.

Publikacja: 07.07.2014 15:26

PGE EJ1 – wybrała inżyniera kontraktu elektrowni jądrowej

Foto: Bloomberg

AMEC pokonał w przetargu trzech konkurentów - konsorcja Mott MacDonald-AF-Consult oraz URS Polska-Tractabel, a także amerykański Exelon. Jak podała PGE EJ1, cena oferty AMEC to niemal 1 mld 328 mln zł. W lutym - po zgromadzeniu ofert - PGE EJ1 informowało, że oczekuje rozstrzygnięcia przetargu w III kwartale 2014 r.

W ocenie prezesa PGE EJ1 Jacka Cichosza, wybór inżyniera kontraktu to strategiczna decyzja na obecnym etapie projektu jądrowego. - Współpraca z wybranym wykonawcą pozwoli na realizację kluczowych zadań, wymagających doświadczenia i kompetencji z obszaru energetyki jądrowej m.in. przy przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania zintegrowanego, wdrożeniu zintegrowanych systemów zarządczych, czy opracowaniu planów infrastruktury lokalizacji i infrastruktury towarzyszącej energetyce jądrowej - powiedział Cichosz.

Inżynier kontraktu ma za zadanie wspierać inwestora - czyli PGE EJ1 w przygotowaniu i realizacji projektu, m.in. przy wypełnianiu obowiązków w stosunku do dostawcy technologii reaktora, głównego wykonawcy oraz wykonawców kluczowych prac.

Jak podała PGE EJ1, zakres prac inżyniera kontraktu przewiduje 13 obszarów, m.in. wsparcie w postępowaniu zintegrowanym, zezwolenia i pozwolenia, wsparcie inżynieryjne, infrastruktura w miejscu lokalizacji elektrowni, nadzór nad dostawcami i łańcuchem dostaw, kultura bezpieczeństwa, zapewnienie jakości, system zarządzania, zarządzanie umowami, nadzór nad szkoleniami, testowanie i rozruch.

Według nowej strategii PGE, decyzja inwestycyjna i wystąpienie o decyzję zasadniczą ws. elektrowni jądrowej ma nastąpić w 2017 r., w oparciu o kształt opracowanego systemu wsparcia tej inwestycji i wyniki postępowania zintegrowanego - czyli rodzaju złożonego przetargu, w którym mają zostać wyłonione wszystkie elementy - technologia, usługi, finansowanie itp. Uruchomienie, przeprowadzenie i rozstrzygnięcie tego postępowania to jedno z zadań PGE EJ1. Spółka wkrótce zmieni strukturę właścicielską - na zgodę UOKiK czeka bowiem umowa sprzedaży po 10 proc. udziałów w niej Enei, KGHM i Tauronowi.

Rozpoczęcie budowy pierwszego bloku planowane jest ok. 2020 r. W rządowym programie energetyki jądrowej pierwszy blok ma ruszyć z końcem 2024 r. Program ten stwierdza m.in., że ostrożnie szacowane nakłady inwestycyjne związane z przygotowaniem i realizacją budowy pierwszej elektrowni o mocy ok. 3000 MW mogą kształtować się na poziomie 40-60 mld zł, przy uwzględnieniu nakładów na przygotowanie terenu i infrastrukturę pomocniczą.

AMEC pokonał w przetargu trzech konkurentów - konsorcja Mott MacDonald-AF-Consult oraz URS Polska-Tractabel, a także amerykański Exelon. Jak podała PGE EJ1, cena oferty AMEC to niemal 1 mld 328 mln zł. W lutym - po zgromadzeniu ofert - PGE EJ1 informowało, że oczekuje rozstrzygnięcia przetargu w III kwartale 2014 r.

W ocenie prezesa PGE EJ1 Jacka Cichosza, wybór inżyniera kontraktu to strategiczna decyzja na obecnym etapie projektu jądrowego. - Współpraca z wybranym wykonawcą pozwoli na realizację kluczowych zadań, wymagających doświadczenia i kompetencji z obszaru energetyki jądrowej m.in. przy przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania zintegrowanego, wdrożeniu zintegrowanych systemów zarządczych, czy opracowaniu planów infrastruktury lokalizacji i infrastruktury towarzyszącej energetyce jądrowej - powiedział Cichosz.

Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie