Do odbiorców w 50 krajach wszystkich kontynentów trafiło ponad 19 tysięcy ton wyrobów gotowych, czyli o 12 proc. więcej niż w 2011 roku. W ciągu ostatnich dwóch lat eksport zwiększył sprzedaż o 29 proc. Przybyło także kilkudziesięciu nowych odbiorców.
Największe wzrosty odnotowano na rynku ukraińskim (19 proc. więcej), gdzie spółka awansowała do grona 5 największych dostawców środków smarnych), a także na rynkach afrykańskich, głównie w Nigerii i Maroko, oraz azjatyckich (14 proc.). Na zaliczanym do strategicznych, czeskim rynku od ubiegłego roku spółka realizuje między innymi dostawy dla kopalń z koncernu OKD, do Vitkovice Heavy Machinery i należącej do ArcelorMittal huty w Ostravie. Następstwem tej obecności, jest sprzedaż olejów turbinowych Remiz do fińskich Porvoon Energia Oy i Tolkkisten Voimalaitos i estońskiej DAP EESTI ENERGIA OLITOOTSTUS AS - elektrowni, które kupiły produkowane w Czechach turbiny Siemensa.
Bardzo dobrze rozwija się sprzedaż na rynku rosyjskim, chociaż tutaj ciągle istnieją olbrzymie przestrzenie do zagospodarowania. – W Rosji działamy organicznie i od podstaw. Ale z dobrymi efektami. Z ciekawą sytuacją mamy też do czynienia w Azerbejdżanie i Gruzji, gdzie w ubiegłym roku rozszerzyliśmy sprzedaż o bezpośrednią współpracę z generalnymi importerami samochodów KIA, a więc miejscowymi sieciami autoryzowanych serwisów tej marki. Na finalizację czekają umowy w kolejnych krajach – mówi Cezary Kogucik, zastępca dyrektora handlowego spółki ds. sprzedaży zagranicznej.
Eksport to naturalna konsekwencja rozwoju firmy. W sytuacji, gdy rynek krajowy jest podzielony i mocno konkurencyjny, a zdobywanie każdego kolejnego procenta udziału niesie za sobą koszty niewspółmierne do osiąganych rezultatów – każda firma staje przed pytaniem o strategię rozwoju. Już wiele lat temu w spółce podjęto decyzję o rozwoju eksportu. - Źródłem sukcesu jest konsekwencja w rozwoju, bliskie kontakty z dystrybutorami i wsparcie techniczne, na jakie mogą liczyć z naszej strony - podkreśla Cezary Kogucik. Zaznacza, że na kluczowych rynkach z roku na rok spółka notuje minimum kilkunastoprocentowe wzrosty sprzedaży wyrobów gotowych pod markami własnymi.
W przypadku olejów półsyntetycznych wzrost sprzedaży wyniósł 28 proc., a olejów syntetycznych aż 79 proc. Na bardzo dobrym poziomie utrzymuje się również sprzedaż olejów mineralnych i cieczy hydraulicznych.