Reklama
Rozwiń

Brak konkurencji na rynku paliw

Kon­ku­ren­ci skar­żą się, że Or­len i Lo­tos ob­ni­ża­ją ce­ny de­ta­licz­ne, nie zmie­nia­jąc hur­to­wych. Rozstrzygnięcie postępowania UOKiK już wkrótce

Publikacja: 29.03.2012 03:36

Brak konkurencji na rynku paliw

Foto: Bloomberg

– Pro­wa­dzi­my po­stę­po­wa­nie wy­ja­śnia­ją­ce w spra­wie ewen­tu­al­nych nie­pra­wi­dło­wo­ści przy usta­la­niu cen pa­liw. Otrzy­ma­li­śmy wie­le sy­gna­łów, że hur­to­we ce­ny PKN Or­len dla nie­za­le­żnych sta­cji pa­liw unie­mo­żli­wi­ły im kon­ku­ro­wa­nie ze sta­cja­mi na­le­żą­cy­mi do PKN Or­len – mó­wi Mał­go­rza­ta Kra­sno­dęb­ska­-Tom­kiel, pre­zes Urzę­du Ochro­ny Kon­ku­ren­cji Kon­ku­ren­cji i Kon­su­men­tów. – To jed­na z głów­nych spraw, któ­rą się obec­nie zaj­mu­je­my. Efek­ty po­stę­po­wa­nia po­win­ny być zna­ne już wkrót­ce. Wów­czas się oka­że, czy spra­wa kwa­li­fi­ku­je się do pod­ję­cia dal­szych dzia­łań.

Skar­gi na ta­kie prak­ty­ki zgła­sza­ją już od daw­na nie tyl­ko kon­ku­ren­ci, ale ta­kże Pol­ska Izba Pa­liw Płyn­nych. Je­sie­nią 2011 r. na za­ska­ku­ją­ce ru­chy ce­no­we zwró­cił uwa­gę m.in. kon­cern BP oraz ope­ra­to­rzy nie­za­le­żnych sta­cji. – Dzię­ki ob­ni­żkom cen de­ta­licz­nych na fir­mo­wych sta­cjach PKN Or­len oka­za­ło się, że ce­ny hur­to­we by­ły w za­sa­dzie na ta­kim sa­mym po­zio­mie, co unie­mo­żli­wia­ło nam ja­ką­kol­wiek kon­ku­ren­cję. Po­dob­ne prak­ty­ki sto­su­je też Lo­tos – mó­wi Ma­rek Pie­trzak, pre­zes Sto­wa­rzy­sze­nia Nie­za­le­żnych Ope­ra­to­rów Sta­cji Pa­liw.

Or­ga­ni­za­cja pi­sma w tej spra­wie kie­ro­wa­ła ta­kże do Kan­ce­la­rii Pre­mie­ra, jed­nak nie otrzy­ma­ła żad­nej od­po­wie­dzi. – Or­len coś ta­kie­go ro­bi przy­naj­mniej raz w ro­ku, jed­nak naj­czę­ściej w okre­sach du­żych straj­ków czy wy­bo­rów – do­da­je Ma­rek Pie­trzak. BP zwra­ca uwa­gę, że w ta­kich wa­run­kach kon­ku­ren­ci mu­szą sprze­da­wać pa­li­wa po­ni­żej cen za­ku­pu.

– We­dług na­szej wie­dzy UOKiK już od 2007  ro­ku pro­wa­dzi po­stę­po­wa­nie wy­ja­śnia­ją­ce w spra­wie ewen­tu­al­nych nie­pra­wi­dło­wo­ści przy usta­la­niu cen pa­liw. W tym po­stę­po­wa­niu PKN Or­len współ­pra­cu­je z Urzę­dem, udzie­la­jąc wszel­kich nie­zbęd­nych i wy­czer­pu­ją­cych wy­ja­śnień. Nie otrzy­ma­li­śmy żad­nych in­for­ma­cji w spra­wie wsz­czę­cia in­nych po­stę­po­wań – mó­wi Be­ata Kar­piń­ska, kie­row­nik biu­ra pra­so­we­go PKN Or­len. Lo­tos ta­kże udzie­lił Urzę­do­wi od­po­wie­dzi na prze­sła­ne py­ta­nia.

Po­stę­po­wa­nie wy­ja­śnia­ją­ce w skom­pli­ko­wa­nych spra­wach po­tra­fi trwać bar­dzo dłu­go. Na przykład w razie zmo­wy ope­ra­to­rów ko­mór­ko­wych od­no­śnie do blo­ko­wa­nia usłu­gi te­le­wi­zji mo­bil­nej za­ję­ło po­nad dwa la­ta.

Reklama
Reklama

– Zło­ży­li­śmy pi­smo do UOKiK i cze­ka­my na ofi­cjal­ne sta­no­wi­sko w tej spra­wie. Nie chce­my jej teraz ko­men­to­wać – mó­wi Mag­da­le­na Kan­de­fer, rzecz­nik BP w Pol­sce.  Gdy­by UOKiK uznał, że wsz­czę­cie po­stę­po­wa­nia an­ty­mo­no­po­lo­we­go jest uza­sad­nio­ne, i udo­wod­nił ta­kie dzia­ła­nia, zgod­nie z pra­wem fir­my byłyby za­gro­żo­ne mak­sy­mal­ną ka­rą do 10 procent rocz­nych przy­cho­dów. Jed­nak aż tak wy­so­kie sank­cje ra­czej nie są sto­so­wa­ne. Po wszczę­tym w 2008 r. po­stę­po­wa­niu prze­ciw­ko PKN Or­len za nie­zgod­ne z prawem uznał po­sta­no­wie­nia w umo­wach z dwo­ma sta­cja­mi pa­tro­nac­ki­mi płoc­ki kon­cern do­stał jed­nak 52,7 mln złotych ka­ry, a jed­na ze sta­cji 27,3 mln zł. Z ko­lei Or­len i Lo­tos do­sta­ły w su­mie zgod­nie z de­cy­zją z grud­nia 2007 r. 5,5 mln złotych ka­ry za usta­le­nie wa­run­ków za­koń­cze­nia pro­duk­cji ben­zy­ny U95 dla sil­ni­ków star­sze­go ty­pu.

PKN Or­len i Lo­tos to czo­ło­wi sprze­daw­cy pa­li­wa na ryn­ku hur­to­wym. Ma­ją ta­kże moc­ną po­zy­cję na ryn­ku de­ta­licz­nym – PKN Or­len ma 1748 sta­cji, a Lo­tos 369. Nie­za­le­żnych sta­cji jest 3,1 tys.  Licz­ba te­go ty­pu ope­ra­to­rów w ostat­nich la­tach suk­ce­syw­nie spa­da. Po­wo­dem jest co­raz ostrzej­sza kon­ku­ren­cja ce­no­wa. Na ryn­ku umac­nia się ta­kże no­wy gracz w po­sta­ci sta­cji pa­liw otwie­ra­nych przez sie­ci han­dlo­we, któ­rych jest już 155. Ma­ją 2,5 proc. udzia­łu w ryn­ku, ale w uję­ciu war­to­ścio­wym jest to ­6 proc.

– Pro­wa­dzi­my po­stę­po­wa­nie wy­ja­śnia­ją­ce w spra­wie ewen­tu­al­nych nie­pra­wi­dło­wo­ści przy usta­la­niu cen pa­liw. Otrzy­ma­li­śmy wie­le sy­gna­łów, że hur­to­we ce­ny PKN Or­len dla nie­za­le­żnych sta­cji pa­liw unie­mo­żli­wi­ły im kon­ku­ro­wa­nie ze sta­cja­mi na­le­żą­cy­mi do PKN Or­len – mó­wi Mał­go­rza­ta Kra­sno­dęb­ska­-Tom­kiel, pre­zes Urzę­du Ochro­ny Kon­ku­ren­cji Kon­ku­ren­cji i Kon­su­men­tów. – To jed­na z głów­nych spraw, któ­rą się obec­nie zaj­mu­je­my. Efek­ty po­stę­po­wa­nia po­win­ny być zna­ne już wkrót­ce. Wów­czas się oka­że, czy spra­wa kwa­li­fi­ku­je się do pod­ję­cia dal­szych dzia­łań.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Energetyka
Strategie spółek pozwolą zarobić, ale nie wszędzie
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Energetyka
Rząd znów szuka prezesa URE. Jest cicha faworytka
Energetyka
Dziennikarz "Parkietu" i "Rzeczpospolitej" znów najlepszy
Energetyka
Rozmowy ZE PAK z bankami z szansą na finał. Nadzieje inwestorów rosną
Energetyka
Rządowe wsparcie pomaga spółkom energetycznym
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama