Nawet 8 mld zł korzyści może przynieść budowa terminalu LNG

Dzięki realizacji projektu w Świnoujściu nasza gospodarka może zyskać łącznie ponad 8 mld zł.

Publikacja: 26.09.2013 07:56

Nawet 8 mld zł korzyści może przynieść budowa terminalu LNG

Foto: Bloomberg

Eksperci ds. energetyki z firmy doradczej EY opublikowali raport z którego wynika, że budowa terminalu na skroplony gaz ziemny LNG w Polsce może przyczynić się do istotnego wzrostu PKB. Jeśli zgodnie z obecnie realizowanym projektem jego moce przeładunkowe wyniosą 5 mld m sześc. rocznie, to korzyści gospodarcze do 2025 r. mogą wynieść około 6,6 mld zł. Polskie LNG, które odpowiada za inwestycję w Świnoujściu, rozważa jednak rozbudowę terminalu. W ciągu kilku lat jego moce mogą wzrosnąć do 7,5 mld m sześc. Gdyby tak się stało, korzyści powinny sięgnąć 8 mld zł.

Kto zyska?

- Na budowie terminalu najbardziej zyska oczywiście sektor LNG (tj. przedsiębiorstwa bezpośrednio związane z budową terminalu LNG oraz infrastruktury towarzyszącej w Polsce), który dzięki instalacji de facto dopiero zaistnieje w Polsce. Terminal pomoże też budownictwu, sektorowi transportu lądowego i rurociągowego oraz rozmaitym branżom usługowym - wylicza Aleksander Gabryś, starszy menedżer w grupie energetycznej EY, cytowany w komunikacie prasowym.

Firma doradcza pozytywnie ocenia podpisany niedawno aneks do umowy dotyczącej budowy terminalu. Na jego mocy Polskie LNG oraz konsorcjum składające się z firm wchodzących w skład grup kapitałowych Saipem, Techint oraz PBG wydłużyły do końca grudnia 2014 r. termin zakończenia inwestycji. Pierwotnie zawarta umowa przewidywała, że terminal zostanie oddany do użytku pół roku wcześniej. Na mocy aneksu zwiększono również zakres prac i wartość kontraktu o 67,5 mln euro. W efekcie umowa opiewa na 2,4 mld zł.

W ocenie EY to bardzo ważny krok na drodze do usprawnienia procesu inwestycyjnego oraz maksymalnie szybkiego rozpoczęcia eksploatacji terminalu.

Miejsca pracy i podatki

W opublikowanym raporcie oszacowano również liczbę nowych miejsc pracy związanych z inwestycją w Świnoujściu. Dzięki niej do 2025 r. w całej Polsce zatrudnienie ma zyskać od 4 do 4,5 tys. osób. Z tego około 0,5 tys. - w województwie zachodniopomorskim. Najwięcej, bo około 1 tys.  miejsc pracy powstanie w sektorze budowlanym.  Po 2025 r. średnioroczne zatrudnienie związane z funkcjonowaniem terminalu ma wynosić 1,8-2 tys. osób.

Powstanie terminalu LNG to również wymierne korzyści dla fiskusa. Do 2025 r. łączne wpływy podatkowe, które zasilą budżet państwa i samorządów wzrosną dzięki tej inwestycji o 2,25 mld zł lub 2,62 mld zł, w zależności od tego, jakie moce będzie posiadał budowany obiekt. Największy, bo 64-proc. udział w tym torcie będzie miał budżet centralny. Ponad 30 proc. wpływów pozyskają gminy. Po 2025 r. średnioroczne wpływy z podatków będą wynosiły 170-210 mln zł.

Łączny koszt budowy terminal LNG szacowany jest na około 3 mld zł. Wraz z infrastrukturą towarzyszącą wartość inwestycji może jednak przekroczyć 4,5 mld zł. W początkowym okresie może ona zapewnić Polsce 1/3 potrzebnego paliwa. Eksperci EY przypominają, że dostęp do globalnego rynku LNG będzie mieć również pozytywny wpływ na ceny gazu w Polsce i całym regionie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora t.furman@rp.pl

Eksperci ds. energetyki z firmy doradczej EY opublikowali raport z którego wynika, że budowa terminalu na skroplony gaz ziemny LNG w Polsce może przyczynić się do istotnego wzrostu PKB. Jeśli zgodnie z obecnie realizowanym projektem jego moce przeładunkowe wyniosą 5 mld m sześc. rocznie, to korzyści gospodarcze do 2025 r. mogą wynieść około 6,6 mld zł. Polskie LNG, które odpowiada za inwestycję w Świnoujściu, rozważa jednak rozbudowę terminalu. W ciągu kilku lat jego moce mogą wzrosnąć do 7,5 mld m sześc. Gdyby tak się stało, korzyści powinny sięgnąć 8 mld zł.

Pozostało 81% artykułu
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie