Rz: Jak odbiera pan nastawienie Amerykanów, jeśli chodzi o umożliwienie eksportu gazu do Europy?
Paweł Olechnowicz
: Atmosfera jest bardzo życzliwa. Będziemy realizować różnego rodzaju przedsięwzięcia. Jedne leżą w gestii polityków, inne w gestii prywatnych firm. Ale sprawy muszą iść do przodu. Przebywałem w USA nie tylko jako szef Lotosu, ale także jako szef Central Europe Energy Partners (CEEP) – think tanku, który założyliśmy 4 lata temu w Brukseli i który reprezentuje region Europy Środkowej. W USA rozmawialiśmy na temat możliwości eksportu gazu łupkowego do Polski. Wspieram tę politykę, choć najpewniej Lotos nie będzie realizował bezpośrednich zakupów . Jeśli chodzi o CEEP – głównym celem była dyskusja w Atlantic Council (Radzie Atlantyckiej – red.) na temat wspólnego raportu na temat korytarza energetycznego i transportowego północ-południe . To będzie raport na temat niezbędnych połączeń i powiązań energetycznych (ropa, gaz energia elektryczna) i transportowych (drogi , kolej) w Europie Środkowej z uwzględnieniem komunikacji z krajami nie należącymi do EU takimi jak kraje bałkańskie, Turcja ale i Ukraina i Mołdawia. Ten układ powinien mieć mocne połączenia z krajami Europy zachodnie. Zakładamy, że ten raport będzie istotnym kierunkiem dla Komisji Europejskiej do analizy różnego rodzaju rozwiązań, które powinny wzmocnić UE szczególnie w zakresie wspólnego rynku energii a szczególnie budowy europejskiej unii energetycznej. Dystans między nowymi członkami Unii a starą piętnastką praktycznie jest nie zmniejsza. To może być problem dla Europy. Trzeba zrobić wszystko żeby to zmienić i ten raport będzie wskazywał niezbędne kierunki.
Kiedy myślimy o gazie, to raczej o połączeniach Wschód–Zachód, bo przecież to jest główny kierunek przesyłu gazu...
Oczywiście. Musimy uniezależniać się od jednego dostawcy ze Wschodu. Zdrowy układ to układ zdywersyfikowany więc potrzebne są inne kierunki dostaw. Tu liczymy na współpracę ze Stanami Zjednoczonymi. Jest dobry klimat, co zauważyliśmy podczas tej wizyty. Jest wola przyspieszenia rozmów na temat transatlantyckiego porozumienia o wolnym handlu. Rozmawiamy o możliwości zakupu skroplonego LNG z możliwością rozładunku w Świnoujściu. Wiele musi być zdefiniowane w zakresie infrastruktury w USA i u nas.