Klienci niechętni zmianom

Mniej gospodarstw zmienia dostawcę prądu. Winny jest brak atrakcyjnych ofert.

Publikacja: 11.04.2016 21:00

Klienci niechętni zmianom

Foto: Bloomberg

W styczniu i lutym tego roku niespełna 15 tys. gospodarstw domowych zmieniło sprzedawcę prądu. Tymczasem w tym samym okresie 2015 r. na taki krok zdecydowało się ok. 21 tys. klientów indywidualnych, a rok wcześniej – ponad 22 tys.

Pozorne oszczędności

Chętnych do zmiany ubywa od od kilkunastu miesięcy. Powód jest prozaiczny – na klientach indywidualnych sprzedawcy energii nadal zarabiają stosunkowo mało albo wcale. Obowiązują ich bowiem ceny wyznaczane przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Co więcej, ceny prądu dla klientów indywidualnych od początku bieżącego roku nieco spadły, co zmniejszyło marże sprzedawców.

W efekcie konkurowanie o gospodarstwa nadal ogranicza się do oferowania im pakietowej sprzedaży energii np. z usługami serwisowymi, ubezpieczeniem lub pakietem zdrowotnym. Czasami mogą one wzorem firm kupić łącznie prąd i gaz.

Zdaniem Jerzego Miszczaka, dyrektora ds. tradingu w spółce Energia dla Firm, urzędowe taryfy skutecznie ograniczają tworzenie konkurencyjnych ofert. – A szkoda, bo od jakiegoś czasu jest bardzo dobry moment rynkowy na to, by uwolnienie taryf nie skutkowało wzrostem cen dla klientów indywidualnych – twierdzi Miszczak.

Jego zdaniem kolejną barierą jest systematyczny wzrost udziału kosztów dystrybucji w ogólnych kosztach energii. Kolejnym kłopotem przy obniżaniu kosztów jest niewielka liczba inteligentnych liczników energii w gospodarstwach domowych. Pozwalają one na analizę zużycia prądu, a w efekcie np. na jego optymalizację.

Bo się nie opłaca

Dla gospodarstw oznacza to, że zmiana sprzedawcy energii nie wiąże się z dużymi oszczędnościami. Jak wyliczają eksperci, to najwyżej 50–70 zł w skali roku dla rodziny zużywającej średnio ok. 2 MWh i płacącej rachunki rzędu 1,2 tys. zł za energię i jej przesył.

Co więcej, mogą to być oszczędności jedynie pozorne, bo trzeba uiścić tzw. opłatę handlową, której nie ponosimy, pozostając klientami taryfowymi (z wyjątkiem RWE i GZE Tauronu). O tym nie wszyscy wiedzą, zwłaszcza że oferty sprzedawców potrafią kolorować rzeczywistość.

Za naruszenia praw konsumenckich, o które najczęściej posądza się sprzedawców alternatywnych, odpowiedzialne są także koncerny. UOKiK ukarał ostatnio Eneę oraz Energę za wprowadzanie konsumentów w błąd. Obie te spółki biorą udział w kampanii informacyjnej, która ma zapobiegać nieuczciwym praktykom.

– Rynek w Polsce jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, jeżeli chodzi o świadomość możliwości zmiany dostawcy energii. Praktyka innych krajów pokazuje jednak, że jesteśmy na dobrej drodze – uważa jednak Jakub Jacewicz z Multimedia Polska, alternatywnego sprzedawcy prądu. – Wciąż potrzeba czasu i edukacji, aby konsumenci mieli świadomość korzyści płynących ze zmiany sprzedawcy i prostoty samego procesu – dodaje.

Przyspieszyć proces

Chodzi m.in. o jedną fakturę za sprzedaż i dystrybucję energii, którą oferuje już część spółek obrotu. W przyszłości sam proces ma też przestać się kojarzyć z długim oczekiwaniem. Będzie to możliwe dzięki powołaniu przez pięciu największych dystrybutorów (z grup PGE, Tauron, Enea, Energa i RWE) spółki celowej o nazwie Centralny System Wymiany Informacji (w UOKiK złożono właśnie wniosek o zgodę na jej powołanie).

Jej zadaniem będzie uruchomienie i rozwój ogólnokrajowej platformy wymiany informacji między uczestnikami detalicznego rynku energii, a dostęp do nich ma być bezpłatny. – Może to wpłynąć na przyspieszenie zmiany sprzedawcy, głównie ze względu na skrócenie procesu z 21 do 14 dni – tłumaczy Maciej Bando, prezes URE. – Wdrożenie projektu wpłynie też na standaryzację wymiany komunikatów między sprzedawcami i dystrybutorami, co w praktyce powinno się przyczynić do zmniejszenia kosztów po obu stronach – dodaje Bando.

Z informacji uzyskanych w PTPiREE wynika jednak, że na system poczekamy do 2018 r. URE liczył, że stanie się to w przyszłym roku.

W styczniu i lutym tego roku niespełna 15 tys. gospodarstw domowych zmieniło sprzedawcę prądu. Tymczasem w tym samym okresie 2015 r. na taki krok zdecydowało się ok. 21 tys. klientów indywidualnych, a rok wcześniej – ponad 22 tys.

Pozorne oszczędności

Pozostało 93% artykułu
Elektroenergetyka
Enea podaje wyniki i przypomina o zawieszeniu NABE
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Elektroenergetyka
Kolejny państwowy kontrakt-widmo. Tak się kończy kupowanie biomasy na pustyni
Elektroenergetyka
Straty Ukrainy po największym rosyjskim ataku na obiekty energetyczne
Elektroenergetyka
Enea po Orlenie. Kolejny kontrakt-widmo, tym razem na biomasę
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Elektroenergetyka
Rosjanie zniszczyli największą elektrownię w obwodzie kijowskim. Jest reakcja UE