Największy w historii Plan Rozwoju PKP Energetyka zaakceptowany przez URE

4,4 miliarda zł zostanie przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę niezbędną do zapewnienia zasilania trakcji kolejowej, zgodnie z rosnącymi potrzebami polskiej kolei. Nowoczesne urządzenia dostarczające energię będą w stanie zapewnić więcej mocy dla szybciej i częściej jeżdżących pociągów. Zatwierdzony plan zostanie zrealizowany już w najbliższych pięciu latach.

 

„Plan Rozwoju PKP Energetyka S.A. na lata 2021-2025” to dokument określający zamierzenia inwestycyjne spółki. Zawiera kierunki rozwoju zarówno w zakresie przyłączania nowych odbiorców, inwestycji w obecną infrastrukturę jak i wdrażanych systemów IT (cyfryzacja) czy OT (technologie operacyjne). Priorytetem PKP Energetyka jest tzw. Program Modernizacji Układów Zasilania (MUZa), za który spółka jest odpowiedzialna nieprzerwanie od 2011 roku. W latach 2011-2020 w ramach MUZy zrealizowano projekty o wartości ponad 2 mld zł. Wszystkie zgodnie z założonym harmonogramem i budżetem, nawet w tak wymagającym czasie jak okres pandemii COVID-19. Do 2025 r. na realizację programu PKP Energetyka oraz przyłączenia nowych klientów przeznaczy prawie 3,65 mld zł. To ok. 84% całości środków przewidzianych w Planie Rozwoju na inwestycje infrastrukturalne. Niemal 420 mln zł (ok. 9% środków) posłuży natomiast do sfinansowania projektów modernizacji sieci dystrybucyjnej, a ok. 300 mln zł (prawie 7% całej puli) zostanie przeznaczone na inne inwestycje.

Projekt Planu Rozwoju został uzgodniony z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki, który w trakcie postępowania zweryfikował pozytywnie zgodność z przepisami prawa oraz z założeniami Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku (PEP 2040). Ze względu na obszar działalności spółki, był on konsultowany z zarządami wszystkich województw, każde z nich wydało pozytywną opinię w zakresie przedłożonego dokumentu.

Najwyższe wydatki w ramach Planu są przewidziane na rok 2023 – ponad 1 mld zł. Średniorocznie inwestycje PKP Energetyka wyniosą około 880 mln złotych. Najwięcej projektów będzie realizowanych w województwach: mazowieckim, łódzkim, pomorskim oraz wielkopolskim, co jest zgodne z planami rozwoju kolei oraz potrzebami innych klientów. Rozbudowa i unowocześnianie zasilania transportu kolejowego to „zastrzyk” inwestycyjny dla wielu regionów, co jest szczególnie ważne w czasie odbudowy i wzmacniania polskiej gospodarki po kryzysie.

„Nasza misja to wspieranie rozwoju polskiej kolei. Stawiamy poprzeczkę wysoko, bo wiemy, że transport kolejowy zyskuje na znaczeniu zarówno jeśli chodzi o komfort, bezpieczeństwo jak i ekologię. Jesteśmy w pełni gotowi do wykonania wszystkich zatwierdzonych inwestycji – tak organizacyjnie, jak i finansowo. Mamy ogromne doświadczenie i zespół ekspertów, który w ostatnich latach zrealizował już ponad 200 obiektów w całej Polsce. Jesteśmy dumni, że możemy zintensyfikować nasze zaangażowanie, maksymalizujące jakość i bezpieczeństwo zasilania, które są szczególnie ważne z punktu widzenia sektora kolejowego, dla którego działamy” – powiedział Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka.

Mogą Ci się również spodobać

Jesteśmy otwarci na technologiczne nowinki

Nasz rynek bankowy jest najbardziej innowacyjny na świecie – mówi Andrzej Dulka, prezes Polskiej ...

Jest trumna dla sowieckich okrętów atomowych

Dziś oddany został do użytku mogilnik na zużyte paliwo i elementy jądrowe z sowieckich ...

Odwołany wiceminister będzie pełnomocnikiem rządu ds. smogu

Odwołany w poniedziałek wiceminister przedsiębiorczości i technologii Piotr Woźny ma nadal pracować nad programem ...

Członek Greenpeace kandyduje na prezesa PGE

Paweł Szypulski, dyrektor programowy Greenpeace Polska, zgłosił dzisiaj swoją kandydaturę na stanowisko prezesa największego ...

Aramco też odczuwa skutki wirusa

Saudyjski gigant naftowy zanotował na giełdzie w Rijadzie duży spadek notowań, po raz pierwszy ...

Otwiera się kolejne pole sporu z Francuzami

Kolejna sprawa po zerwaniu negocjacji z Airbusem w sprawie zakupu śmigłowców wielozadaniowych dotyczyć może ...