Reklama

Prezes UOKiK uderza w ustawę o mrożeniu cen energii

Kontynuowanie mrożenia cen maksymalnych energii elektrycznej dla przedsiębiorców, w kształcie jakie przedstawiło to Ministerstwo Klimatu i Środowiska w projekcie ustawy, będzie niezgodne z prawem UE – alarmuje prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny i nie jest osamotniony w tym poglądzie.

Publikacja: 24.04.2024 19:06

Prezes UOKiK uderza w ustawę o mrożeniu cen energii

Prezes UOKiK uderza w ustawę o mrożeniu cen energii

Foto: rp.pl / Paweł Rochowicz

Trwają międzyresortowe konsultacje projektów ustawy o mrożeniu cen energii elektrycznej od 1 lipca. Dotychczasowi recenzenci, a więc resorty finansów, aktywów państwowych, rodziny pracy i polityki społecznej, cyfryzacji oraz Rządowe Centrum Legislacji nie pozostawiło na projekcie suchej nitki krytykując wiele nieścisłości w projekcie. Największą z nich wydaje niedoszacowanie kosztów dalszego mrożenia cen energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska kalkulowało te koszty na ponad 6,3 mld zł, z kolei Ministerstwo Finansów szacuje te wydatki na 8,1 mld zł.

Czytaj więcej

Mrożenie cen energii droższe niż szacowano. Są kolejne uwagi do projektu

Kolejne uwagi spływają, a tymi ostatnimi jest pismo prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Projekt ustawy zakłada przedłużenie obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną. Cena ta obowiązywać będzie w drugiej połowie 2024 r. i ma być ustalona na poziomie 500 zł/MWh dla odbiorców w gospodarstwach domowych, oraz na poziomie 693 zł/MWh dla jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów użyteczności publicznej (m.in. szkoły, szpitale, jednostki pomocy społecznej), a także dla mikro małych i średnich przedsiębiorców (MŚP).

Zmianie mają ulec więc zapisy ustawy 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 r. Tu pojawia się jednak problem, bo jak przypomina UOKiK, poprzednia ustawa służyła stosowaniu rozporządzenia Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii. Jednakże ww. rozporządzenie miało zastosowanie jedynie do dnia 31 grudnia 2023 r. Dotyczyło ono tymczasowego rozszerzenia na MŚP interwencji publicznych w zakresie ustalania cen energii elektrycznej. – W związku z powyższym obecnie nie ma unijnej podstawy prawnej umożliwiającej państwom członkowskim zastosowanie, z pominięciem przepisów o pomocy publicznej, projektowanego utrzymania obniżonych cen energii elektrycznej dla MŚP. Jednocześnie uzasadnienie do projektu ustawy nie odnosi się do powyższej kwestii – pisze w uwagach Tomasz Chróstny.

Czytaj więcej

Spółki bez rekompensat? Kurs Taurona spada, a inne resorty krytykują projekt
Reklama
Reklama

Wcześniej, na te zapisy unijne zwracała Konfederacja Lewiatan. – Stoimy na stanowisku, że dalsze stosowanie cen maksymalnych, zgodnie z założeniami projektu, będzie niezgodne z prawem UE. Ryzyko nałożenia kar na Polskę jest szczególnie wysokie w przypadku stosowania cen maksymalnych wobec odbiorców innych niż gospodarstwa domowe. Rzekome korzyści ze stosowania cen maksymalnych dla tej grupy odbiorców są nieproporcjonalne wobec ryzyka zapłacenia przez Polskę miliardowych kar z tytułu nieprzestrzegania regulacji unijnych – informowała kilka dni temu Paulina Grądzik, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Ceny Energii
Czy zapłacimy więcej za prąd? Prezes URE zatwierdziła zmiany taryf
Ceny Energii
Spółki energetyczne zapłacą za niższe taryfy za prąd
Ceny Energii
Prezes TGE: Zmiany na rynku energii i gazu – jak to widzi polska giełda?
Ceny Energii
Opłaty mocowe i OZE ostro w górę. Czy rachunki za prąd wzrosną?
Ceny Energii
Ile kosztowałaby obniżka VAT na prąd? Trwa wojna na liczby, a nowe taryfy tuż tuż
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama